PTW systema Mad Max problem

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
CroZZco
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 07, 2013 5:49 pm

PTW systema Mad Max problem

Inlägg av CroZZco »

Tjenare tjenare kära PTW entusiaster!
Jag har endel problem med min Systema Mad max som jag precis har skaffat mig.
Den 6/10-2013 på container yard va premiären att få skjuta in min nya pärla, men det blev inte som förväntat, Efter Ca 2000 skott skjutna blandat med semi/auto fire så kom det ett väldigt underligt ljud från vapnet, det lät nästan lite som något slirade eller som det gör när man knäcker vapnet o skjuter semi skott utan att gearboxen får jobba med cylindern. Efter detta ljudet så slutade vapnet att fungera över huvudtaget. När jag kom hem kollade jag säkringen det första jag gjorde och det visade sig att säkringen va bränd.
Säkringen är på 35A eftersom det är en mad max som använder sig utav 14,8V batteri och en 170 fjäder.
Nu kommer vi till felsökningen, vad jag har gjort är att bytt säkringen och testat med 30 A säkring, när jag monterar ihop vapnet och skjuter så bränner säkringen direkt. Man hör på ljudet att det är något som inte är riktigt okej,
när jag väljer att skjuta när vapnet är fällt i semi läge så fungerar ett skott sedan blinkar den röda lampan, vilket då antyder att något är fel, jag tycker mig fortfarande kunna höra ett väldigt tjutande ljud som inte alls låter bra.
jag har kollat kuggarna på gearboxen och det ser bra ut, även plockat ut motorn och kollat och det ser bra ut också.

Nu frågar jag er kunniga om lite tips och råd om hur jag skall gå vidare med felsöknings processen.
Jag är otroligt tacksam för allt ni har o dela med er.

Varma hälsningar Kristoffer

Toker
Inlägg: 59
Blev medlem: mån maj 07, 2012 8:55 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av Toker »

Prova med en annan cyllinder det kan va pistongen som är spruken lite i spåret. Och gå igenom kuggen igen och känn ordenkligt på axlarna på kuggen så dom sitter som dom ska. Tror oxå att en 30 amp säkring är lite liten till ett 14,8v batteri med 170 cylle. Blir en jäkla massa amp när den ska dra runt.
-----OPTIMUS-----
Futurum nobis est

CroZZco
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 07, 2013 5:49 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av CroZZco »

Kände också att 30A säkring är lite lite när det normalt sätt sitter 35A, har åkt runt i halva Göteborg för att försöka få tag på en 35A säkring men det är som att leta efter en nål i höstack.. Verkar inte som många har dom inne. Däremot funderar jag på att testa en 40A säkring som jag har, men är lite osäker på om något kan brinna upp..

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av Lazt »

låter som motorfel om den skjuter en cykel och sen blinkar i öppet läge.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

CroZZco
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 07, 2013 5:49 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av CroZZco »

Nu skjuter den inte överhuvudtaget. Blinkar bara rött så fort jag skjuter i öppet läge, kör fortfarande 30A säkring. alla 3 Batterier är fulladdade ( Systema orginal batterier )
Igår tog jag ut motorn sköt på semi 1 gång så snurrade rotorn en cykel sedan fungerade det inte. fick lägga den i safe och sedan i semi för att få den att skjuta en cykel igen, men samma igen bara 1 cykel sedan funka det inte..

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av Lazt »

blir en omlindning eller en ny motor (köp en fcc isf, så slipper du samma problem igen) låter det som.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av Taint »

Med motorn urmonterad så kommer den bara snurra en "cykel".
Sensorerna, som ska känna av när sector-kuggen har gjort sitt varv, får ingen signal att kuggen gjort ett varv, med andra ord, tar det för lång tid för motorn att dra runt ett varv så larmar kretsen.
Kika så att motorkuggen samt motgående kugg inte har blivit skadade. Det skrikande ljudet låter lite som trasiga kugg.
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Myt4z
Inlägg: 359
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:56 am

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av Myt4z »

Fått någon klarhet i vad som är fel? Har problem med min DTW och känner igen mkt av det du skriver nämligen.

CroZZco
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 07, 2013 5:49 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av CroZZco »

Inte en aning ännu tyvärr.. Försöker hålla kontakt med Redwolfairsoft och se om dom kan ta tillbaka den för reparation. men jag misstänker att det är motorn som är kass..

CroZZco
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 07, 2013 5:49 pm

Re: PTW systema Mad Max problem

Inlägg av CroZZco »

Äntligen efter låång tid av mekande och sömnlösa nätter har jag listat ut vad problemet är. Från att inte kunna något om systema till att kunna den ut o innan till..
Problemet har varit att ett lager i gearboxen har skurit och suttit fast i gearboxen. Eftersom jag har varit tvungen att tvångsmata den under felsöknings perioden så har högra sidan där lagret sitter skavt upp hålet o gjort det större. Redwolfairsoft tar avstånd från mer eller mindre allt ansvar och hävdar att ---> jag <--- har monterat fel lager i gearboxen. fick skicka upp materialet till dom och betala frakten sedan fick jag betala nytt material dvs en ny helical gear / brushes / lager. Jag fick betala för arbete och material.

Dvs ingen garanti alls trotts det att vapnet var helt nytt när det skar ihop.

Jag förklarade det nya problemet för dom lugnt o sansat metodiskt och detaljerat att det nya lagret bara snurrar runt i hålet och skaver upp mer av gearboxens högra sida.
Enligt dom skall det vara så. Vilket det absolut inte skall vara.
Så jag har köpt en ny gearbox av FCC custom och nu flyter allt på igen :)

Mvh Kristoffer.

Skriv svar