Kuggproblem

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Päära
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:13 pm

Kuggproblem

Inlägg av Päära »

Hej alla, nu har jag lindat om motorn hos Miltac som förövrigt blev riktigt bra! Snabb/bra service och trevlig personal.

Men tyvärr så har ett annat problem uppstått som troligen har med sensorerna att göra. Jag nollställer kuggen som spänner pistongen i rätt läge genom att hålla handen över sensorerna och skjuta semi en gång. I med ett magasin och den tuffar på som den ska, men efter några skott så förändras ljudet och blir högre. Jag öppnar och kollar och ser att första kuggen på drevet som spänner pistongen har ställt sig precis nere vid sensorerna, när den ska vara en bit upp i vanliga fall. Detta resulterar i ett högre ljud och att det sliter mer på kuggarna eftersom det blir att den, vad ska jag säga, slår bak pistongen istället för att trycka bak den i och med mellanrummet. Pistongtänderna och drevtänderna brukar ligga närmre varandra i standardläge.
Jag har provat med att rengjöra sensorerna och det har inte löst problemet. Efter några skott kan den fungera som vanligt igen och så håller den på..

Vad tror ni är problemet? Hoppas att jag har beskrivit problemet så att det går att förstå...

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: Kuggproblem

Inlägg av Taint »

Beroendes på hur din motor är lindad så ändras motorns karaktär. En starkare motor med lägre varvtal stannar mycket snabbare än en motor med högre varvtal. Din motor har antagligen blivit lindad så den blir starkare (högre vridmoment) vilket gör att motorn stannar mer eller mindre direkt när sensorerna säger åt den att stanna. Inga konstigheter på så vis.
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Päära
Inlägg: 7
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:13 pm

Re: Kuggproblem

Inlägg av Päära »

Ok, det köper jag! Bra info. Kan jag möjligtvis göra något åt "problemet" eftersom det borde bli mer slitage när kuggarna slår emot varandra än i vanliga fall. Låter ju inte hälsosamt det där.. Kan/ska man göra något eller är det bara att tuffa på?

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: Kuggproblem

Inlägg av Taint »

Inget som behövs göras något åt, då det inte är något problem i sig. Skulle kugg/pistongrack slitas kostar dessa inte en förmögenhet. Runt 150-200kr och är dessutom busenkla att byta!
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Skriv svar