The challenge kit... À bitch?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Schultz

Re: The challenge kit... À bitch?

Inlägg av Schultz »

Du har hela take down / reassembly i den andra länken jag postade. Ta det bara lugnt så är det inga problem :)
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Dina problem skulle kunna bero på att din PTW är så gammal också, Kether. Som jag har förstått det passar inte ens nya Systema-delar så gamla PTW:er. Rätta mig om jag har fel.

Därmed inte sagt att Celcius har bra kvalitetskontroll. Det har jag än så länge ingen klar uppfattning om. Någonstans tar de dock säkert in sitt lägre pris och QC brukar ju vara det första som ryker. Det och arbetsförhållanden. :-)

19 oktober 2012, 18:40:

Nu förutsatte jag att delarna inte passade i bössan, vilket kanske var helt fel? Passar de inte ihop med varandra? Skicka i så fall tillbaks dem om det är delarna du köpte av oss.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

saft

Inlägg av saft »

Vad är syftet med den här tråden? Om alla startade trådar för att informera att man köpt något skulle forumet bli nya twitter eller något. Har du problem eller frågeställningar lyft fram dem när de uppkommer istället för att markera att du eventuellt, antagligen, med stor sannolikhet, förhoppningsvis, tvivelaktigt kanske behöver hjälp i framtiden för att du har köpt en bössa.

Utöver den precisa guiden som Shultz länkat till har du Systemas originalmanual, som även går igenom hur du monterar ihop gearboxen då SCK tidigare kom utan ihopmonterad box.
-> http://www.speedyshare.com/HB3WV/PTW-As ... Manual.pdf Om länken dör PM'a mig. En PTW är, som jag skrivit flera gånger förut, betydligt enklare att meka med än en vanlig V2-box. Inget som fjädrar, måste hållas på plats av fett eller hitan och ditan.

Twist: Vilka delar är det som inte ska passa? Jag antar Kether mer syftar på toleranser än 'annorlunda konstruerat'. PTW Gen1 var en M16, med en cylinder utan kula (denna satt istället i tube cap), och batterislukande elektronik. Gen2 kom M4 och ny elektronik. Gen3 kom med stålpipor osv, sen MAX yadda yadda. Detaljer spelar inte någon roll. Faktum är att rent mekaniskt finns det inga skillnader utöver ett toleransbyte i avtryckaren då man går från gen3elektronik då EL-001 är något annorlunda, och givetvis om man ser till sun gear's storlek vid jämförelse mot Super Max. De flesta riktigt gamla PTW'er som florerar begagnat har oftast fått ett tune-up/version-up-kit i vilket fall.

Om någon har andra erfarenheter så dela gärna, då jag aldrig hört eller upplevt något annat, så det kan hållas sakligt utan antaganden.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Därav "rätta mig om jag har fel". Jag är inte insatt i de olika generationerna men jag vet att det finns en del saker som är specifikt för 07 och tidigare.

För att återknyta till trådens ämne så bör en Systema-manual funka. Det gör mig dock lite orolig att Celcius säljer CHK utan byggbeskrivning. Det ställer lite krav på ÅF som tänker sälja CHK i Sverige eftersom det är krav i lagen på en användarhandledning på ett språk som köparen kan förstå.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

saft

Inlägg av saft »

Oavsett om du ber om rättning måste du väl från början bygga ditt uttalande (förståelse) på något mer än en generalisering. Jag är nyfiken (inte av diskussionsskäl, utan om jag råkat missa något eller vilka eventuella rykten som finns) på vilka delar som "inte ens" skulle passa mellan generationer/årgångar/batchar eller vad det syftas på. Och om det nu finns en del som är specifikt för 07 och tidigare, kan du då specificera vad det är? Lika intressant kan det vara att få höra vad som inte lirade ihop för Kether, så folk som söker billiga reservdelar inte går på samma nit.

Säger man a får man vara beredd på att säga b. Generella uttalanden är lätt för folk att snappa upp och kan skapa ifrågasättande, oro och vinklingar som är fritt att tolka till både osanning och vad man vill. Ungefär motsatsen till vad ett sådant här forum bör byggas på.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Vad som direkt inte passade i mitt kit jag köpte var följande:

Min Systema cylinder passar inte i CTW kroppen. Kroppen är för trång. Det är precis så att CTW cylindern passar så där skiljer det sig en del. Med en enkel dremel genomgång går det nog att fixa dock.

Sen köpte jag en CTW krets, minns inte exakt vad den heter, det är iaf den som är framme vid magasinet som har microbrytaren för sistaskottspärren.

Den har nog samma problem som på andra CTW då den inte cyklar min PTW gearbox ett fullt varv. Antingen cyklar den för långt eller för kort. Kuggarna hamnar i olika läge nästan varje gång.

Det var dom två direkta felen jag upptäckte. Sen la jag ner projektet för tillfället då mitt mål var att få igång en fungerande bössa och det fick jag iom att jag hade en PTW över.

Tack för erbjudandet Twist. Men jag fixar det ändå. :) Det är inget fel på det ni levererat utan mer fel från fabrik och nog ett fel som CTW inte kommer rätta till.
Jag filar till det som behövs så är problemet ut världen. :)
Kretsen får jag antingen leva med eller strunta i.

Taint

Inlägg av Taint »

Angående passformerna mellan årsmodeller: En innerpipa från en -06> passar inte i en -08< ytterpipa, någon tiondels mm för stor.
Likaså hade äldre PTW'er bra mycket bättre passform på allt, min -06 glappar ingenstans mer eller mindre, jämfört med min -08 som har lite väl stora toleranser överallt.
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Prospero

Inlägg av Prospero »

Var inte medveten om att man kan komma och behöva försvara syften med sina trådar men om inte syftet är klart för er läsare så behandlar tråden min resa in i Airsoftandets mer tekniska aspekter...
Jag helt grön kille har köpt en CTW Challenge kit från Celsius och delar här med med mig av mina erfarenheter... så andra vet om det var lätt eller inte och exakt vad man kan förvänta sig....

Ok
Som jag sade manual finns inte... däremot funkade systermas manual hyfsat bra ca 90%. man har behållit de tekniska namnen från systemas manual (en bokstavs och sifferkombination) men lagt till en nolla för att särställa sig. Om en del heter LWR-05 hos systema heter LWR-005 hos celsius... Vissa delar som gummin och packningar kan vara av annan färg utformning och kvalité. I synnerhet när det gäller cylinder gummin och packningar.
Det händer att man får dubletter av vissa påsar och detta är förvirrande och värst av allt påsarna har inga namn eller märkningar så det händer att man tar fel påse med pinnar tex i mitt fall tog jag två pinnar som skulle vara i gearboxen och fäste fram siktet med... gör om gör rätt...
En simpel märkning och uppdelning i tex boxar vore lämplig från fabrikens sida... för att undvika liknande situationer.
Är jag ett mekaniskt geni?..knappast!.. klarar någon med "vanliga" tekniska kunskaper detta... jag det gör du om du inte stressar (eller överskattar din förmåga)
Det enda som jag inte nog kan understryka är att ibland får man använda mycket kraft eller kan vara i behov av tex skruvstäd eller rörtång om du inte som jag är stark nog att spänna eller skruva vissa delar tight... detta hände tex när jag skulle fästa en madbull ris istället för den medföljande handguarden... trotts att jag slipade försiktigt på gängorna etc..
Så hammare,någon form av slagdon, polygrip, tejp och en insexskruv sats är ett måste... samt gärna en skärbräda så morsans köksbord inte ser ut som slaget vid Lützen när du är klar... men finns det utrymme låna farsans verkstad... använd mycket tejp för att skydda pulverlacken.

Alla original delar passade bra behövde inte fila klippa eller slipa några delar allt funkar.. fin justeringar kommer jag göra på vissa sprintar som man oftare använder för att slippa behöva en tång men skall man bara bygga ihop den för att sedan öppna den hemma så finns det inga hinder.
Svårast för mig som inte vet något om sporten sedan tidigare var att fatta hopupp huset för över den fann jag inte något vettigt...
Sprängskisser är väldigt bra men visar inte riktigt alltid placering av vissa delar när inte dess är uppenbara. t.ex. de två små gummi tapparna som skall in under hästskon... (tack Rastaman för den eminenta förklaringen)
Nästa del som ställde till lite problem var cylingersattsen när man skulle skruva ihop den. Enligt uppgifter hade tydligen Celsius tidigare ganska grova gäng i cylinder ändarna...så är inte fallet nu nu är de snäva täta och av aluminium så kommer du in fel och inte tar det försiktigt förstör du gängorna och därmed cylindern... med en 90 fjäder är detta inte svårt men med en 130 eller en 165 blir detta något av en kamp på närmare 30 minuter per cylinder då detta kräver tåla mod och att man redan i ingångs läget inser att man måste hålla saker rätt i händerna för att få maximalt utrymmer för att skruva utan att byta grepp.. (åter igen lättare om man har ett skruvstäd)
Tror överlag att tricket är att just ha lagom kraft men ändå vara mjuk med det mesta allt från att få gearboxen utan att skada kabel eller kretskort att passa till att fästa motorn i handtaget...
Tips
När jag pillat ner kablarna mellan lowern och gearboxen droppade jag in lite gängfästning och pressade försiktigt ner kablarna med en smal insexnyckel lät den vila där som lite press... detta agerade då lite som en kemisk kabelhållare efter som celsius till skillnad från sytema inte har ett kablage metallskydd i satsen eller på ritningen

Plus
Allt passade, i mina ögon känns det som att kvalitén är överlag bra. Priset, För mig var valet att köpa Challenge kit inte så mycket med priset att göra som att jag ville förstå mitt vapen och hur det funkade... och känna att det just var mitt vapen ingen annans...

Negativt
Ingen riktig manual, påsarna omärkta och inte grupperade om delar detta vore så lätt att göra från fabrik och skulle underlätta så mycket.
Inga markings what so ever... för mig inte så farlig men jag vet för vissa är detta ett "no-go"

Vad du behöver är.

Kemi:
Symaskinsolja/ Gängfästning/ Superlim

Verktyg:
Hammare, Slagdon, Pollygrip, InsexSats, (gärna oxå en gummi hammare)

Annan Utrustning:
Skärbräda, Tejp, Skruvstäd

Hoppas jag inte tråkat ut er med denna tråd och du "Saft" om du inte gillar trådar så måste du inte läsa dom.... Har sett lite inlägg du kommenterat på och överlag har jag fått intrycket att du är väldigt kritisk och snabb att exklamera detta, lite trist kan jag tycka. Jag kanske har helt fel du kanske är en super nice prins av Tyllesand men jag har inte detta intryck vilket jag tycker är himla tråkigt.
Om någon annan har frågor på ämnet denna tråd behandlar så skall jag göra mitt bästa att svara på dem.

Återkommer efter jag test skjutit..
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

+1 på dig Prospero... bra post. :)

MaYAte

Inlägg av MaYAte »

Prospero: Lite nyfiken på vilken ctw model du har byggt ihop...mx-3, mx-2...?
sitter och väntar ivrigt på min mx-3, inte ett challange kit dock, de skulle sluta
som för Homer när han ska bygga sin grill och slutar som konstnär...=)

var det något lödningsjobb i byggandet eller var allt färdiglödt...?
hur gjorde du med barrelnut och deltaring, alltså vad använde du för verktyg
att dra åt dessa roliga delar...

ba jobbat iaf och rolig tråd...

Skriv svar