PTW vs CTW...?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.

Jag har en:

PTW
40
82%
CTW
9
18%

Antal röster: 49

Nitisk

Re: PTW vs CTW...?

Inlägg av Nitisk »

Det jag menade är hur bra STTS CTW är i förhållande till PTW då.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det är lite tidigt att uttala sig om eftersom de precis kommit ut på marknaden. Jämförelsen standard CTW och STTS CTW är ganska klar men hur de står sig mot Systema får tiden utvisa.

Jag kan förresten dementera att CTW mx3 skulle vara en kopia på PTW 2012. Vi blev lurade av en luddig formulering. Utvecklingen har gått isär och Celsius har gått sin egen väg på vissa punkter, lite som när kinatillverkarna och TM började utvecklas på olika håll efter några års rena kloner.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Japp... PTW 2012 är också en vidarutveckling av PTW så det finns ett antal punkter där den skiljer sig radikalt från tidigare PTWer.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Precis. MX3 skiljer sig på flera punkter från tidigare CTW. PTW 2012 skiljer sig på flera punkter från tidigare PTW. Man har förbättrat/förändrat samma saker till viss del men på olika sätt. Att MX3 skulle vara en kopia av PTW 2012 är alltså fel. Detta är ganska pinsamt för oss och kommer att dementeras i stora bokstäver på hemsidan.

Vad det i praktiken innebär ställer jag mig ganska neutral till tills jag vet mer. Det ligger nära till hands att förutsätta att Systemas förbättringar alltid är bättre än Celcius dito men det är långt ifrån säkert att "originalets" utveckling alltid är överlägsen klonmakarnas, vilket vi sett exempel på på senare år när det gäller andra plattformar.

Celcius utveckling av elsystemet förefaller t.ex. bättre än Systemas på pappret men i praktiken vet vi rätt lite än så länge. Om Systemas elsystem är tio gånger stabilare än Celcius dito så kan det ju kvitta att Celcius har funktioner som faller vissa bättre i smaken.

19 september 2012, 13:56:

Kether: Angående att kuggarna inte stannar på rätt ställe så hittade jag det här på http://tw-owners.co.uk:
S-T-T-S UK skrev:With regards to the 'parking of the gears' in the correct space, CTW's differ slightly from PTW's in the fact they do not all park in the same place due to the programming on the ECU. To move the gears to the correct place to allow you to close the upper receiver, simply use your thumb to spin the Sun Gear (the thinner one of the 2 gears shown) to put the piston gear without any teeth showing. This is quite normal if it needs to be done.

(lite längre ner...)

It will be fairly difficult to move as you are moving the complete gearbox AND motor without the aid of power (and the gear is difficult to push due to its size / teeth) but it should move with a bit of persuasion.
Så det är faktiskt en dokumenterad skillnad mellan PTW och vissa CTW:er. Irriterande men långt ifrån omöjligt att lösa tydligen.

Länk till tråden (man måste nog vara medlem för att läsa): http://tw-owners.co.uk/viewtopic.php?f=52&t=393

seamaster

Inlägg av seamaster »

jo för att jag vet vad jag pratar om , om jag summerar det kort och snabbt.
har varit med från början när ptw erna kom ut på marknade, vist ctwerna försöker med att göra saker bättre och billigare men det har någ en bra bit kvar,när dom väl har lyckats så har systema blivit ännu bätte,
det finns en andledning till att varför ptwerna är dyrare .

det är min åskit på det hela .

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Ja, det är din åsikt, seamaster. Det har framgått med all önskvärd tydlighet. Nu håller hela publiken andan och väntar på att du ska berätta precis vilka fakta och erfarenheter du baserar den åsikten på, speciellt biten där du påstår dig veta att Systema alltid kommer att vara bättre än alla andra, för all framtid.

Jag kan inte se in i framtiden men när jag tittar i backspegeln verkar ett sådant påstående ganska befängt. Det är liksom inte så världen fungerar och generaliserade och onyanserade uttalanden har vi redan nog av, tack så mycket. Nu vill vi ha fram fakta och detaljer som vi faktiskt kan använda till något.

Vill du hjälpa till? Dela då med dig av din gedigna erfarenhet och berätta vad som skiljer mellan olika PTW-generationer/-modeller och (om du vet det) CTW-generationer. Att sitta och upprepa "Systema är bäst och allt annat är skit" i olika ordalydelser hjälper ingen. Är PTW bättre? Ok, det är den alldeles säkert, men på vilka sätt är den bättre? Är det saker som gör skillnad för just mig? Är CTW så dåliga att jag borde hålla mig till AEG eller är de ändå ett steg i rätt riktning?

Vill du inte hjälpa till? Då har du missförstått syftet med det här forumet och deltar i diskussionen av fel anledningar.

Som sagt, lite nyanser, information och fakta tack. Svepande åsikter undanbedes, precis som alla andra rena känsloyttringar.

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

@Twist - vet man dock inte om det, som tex förra ägaren av den ctw jag ägde så sabbar man sin cylle. Kasst och något som inte skulle behövas, så jävla svårt kan det inte vara att programmera rätt.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

RTFM? ;-)

Nä, du har helt rätt. Det där borde inte hända. Hade jag köpt en ny CTW och den betedde sig så hade jag reklamerat den.

Jag hittade lite info om skillnader och kompatibilitet mellan CTW och PTW som kan vara rätt användbar:
1. Systema cylinder works in MX2 with Celcius gearbox.
2. Systema cylinder head and spring guide base are not compatible with Celcius cylinder, different threads.
3. Celcius nozzle will not fit a Systema hop unit. Systema nozzle will fit a Celcius hop unit.
4. It seems that the tension between the nozzle and the piston head is weaker in a Celcius cylinder, so Systema nozzle + nozzle spring will most likely won't feed (the much stronger Systema nozzle spring in a Celcius cylinder results in the nozzle not being able to move back far enough to allow BBs to feed). Observation: Changing from a Celcius nozzle will most likely require changing to a Systema piston head as well.
5. ACM/Clone PTW cylinders do NOT work with MX2, the gears could not engage piston. This could be a case-by-case basis (only have 1 to test) due to tolerances with clone cylinders.
6. I've dropped a Systema gearbox into my MX2 and it seemed to seat just fine with no obvious misalignment, did not actually reassemble and fired it, so can't comment any further. I would guess that it will be fine seeing FCC gearbox works in CTW.
7. Systema motor pinion gear meshes well with Celcius gears/gearbox. FCC's doesn't and results in noisier gearbox. Celcius one obviously works well too.

FCC motor will work in a CTW (I've got FCC v2.0 installed in my MX2) but the gearbox won't sound as smooth if you use the included FCC pinion gear. I swapped the FCC one out for a Celcius pinion gear and it sounded much better.
http://tw-owners.co.uk/viewtopic.php?f=15&t=595

hufen

Inlägg av hufen »

Jag har somsagt best en Ctw Mx3 och väntar med spänning på den . Ang denna fråga PTW/CTW så tror jag att ptw ,n är bättre och det borde den vara då systema har en lång erfarehet av PTW samt att priset är lite högre .
Celsius jobbar ju på att förbättra sin produkt och kommer på lösningar på sina problem liksom systema .
Känner flera med PTW och de är ju nöjda med sin bössa men nästan alla har haft motorproblem 1 eller flera gånger , en del har haft elfel så de är ju inte perfekta heller .
Att bara säga den andra sidan är dålig o kan inte bli bättre är ju lite låg nivå .
Samma sak sas om Kina aeg när de kom .

Vi har samma hobby så varför prata skit om andras produkter ? se framåt

88roin96

Inlägg av 88roin96 »

hade exakt samma problem som kether med mina CTW bössor, båda mx2or, hade även problem med båda motorerna (är det samma i mx3an som i mx2an?) sålde dem och köpte ptw istället.

Men om mx3an hade funkat hade det varit intressant som en reservbössa, ni som har beställt, skriv gärna om något om den när ni provat den ordentligt, inte bara några skott i trägården eller ett söndagslir..

//Robin
-----OPTIMUS-----
Futurum nobis est

Låst