Val av cylinder? för type96

ackuur

Val av cylinder? för type96

Inlägg av ackuur »

Tja!

ska köpa en ny cylinder har kikat på Laylax PSS96 teflon cylinder och PDI palsonite cylinder set HD, nu har jag PSS2 3 element pistong + laylax PSS96 spring guide så väljer jag pdi får det bli ett cylinder set. Då jag har hört gott och ont om båda så tänkte jag kika med experterna här vilka erfarenheter ni har av dem :D

undrar framförallt vilka trim dom olika håller för, när pistongen börjar skadas eller att man drar sönder cylindern? osv.
får gärna nämna vilken av guarders bolt handtag som passar cylindrarna på samma gång :P

kan ju säga att det är de sista som är orginal på bössan också för att undvika kommentarer om att man ska byta hopup först osv :)

// Acke

kimjoh560

Re: Val av cylinder? för type96

Inlägg av kimjoh560 »

Mest av nyfikenhet.. vad har du hört för ont om PDI? Det är det bästa man kan ha i någon bössa om man bortser från att det är lite dyrare. Ett PDI cylinderkit av HD typen klarar av alla fjädrar, ett PDI kit av VC typen bör inte användas med m150+ fjädrar.

Jag kan tyvärr inte tala för Laylax teflon cylinder till type96 men jag har dragit av Laylax tefloncylinder till VSR efter en tids användning med 190 fjäder.

Infästningarna för bolthandtag bör vara precis som på originalcylindern oavsett om du väljer laylax eller PDI. Det kan finnas undantag ifall din bössa har ett 10-tal år på nacken.
Lgt. Skalptagare

ackuur

Inlägg av ackuur »

Var någon här på forumet som hade haft sönder sin pdi pistong vid använding av 170 fjäder, men det måste varit VC pistongen isåfall :D
Får bli ett Palsonite Cylinder Set HD dårå lika bra att ta det bästa så får laylax delarna åka in i extra bössan. Gäller det bara att hitta ett Guarder steel bolt handle new type då verkar vara slut hos dom flesta.

Tack för svaret!

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Kanske kan testa den här?

http://airsoftpro.cz/eshop/product_info ... ts_id=2170

Inget jag själv provat men det verkar ju vara stål i alla fall.
Lgt. Skalptagare

Varg

Inlägg av Varg »

Det var ny läsning, att jag inte förstått det tidigare. Nyss köpt en ny VC, blir till att vänta på att den ger med sig och köpa en HD senare då. :roll:
Sandbox Heroes | Sierra Lima

ackuur

Inlägg av ackuur »

aaa har kikat på det där bolt handtaget förut verkar helt okej, svårt att se skillnad på bilder :P men tror nog jag väntar på att guarders bolt handle kommer in i någon HK butik hade tänkt att beställa fjädrar och lite annat smått & gott i samma veva.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Varg skrev:Det var ny läsning, att jag inte förstått det tidigare. Nyss köpt en ny VC, blir till att vänta på att den ger med sig och köpa en HD senare då. :roll:
Att inte använda högtrim med med VC pistong gäller endast non-bore up. Det går utmärkt att använda exempelvis 190 fjäder med bore-up VC pistong eftersom den är helt av metall.

En annan sak att tänka på är att en PDI bössa med 150 fjäder ofta hamnar runt 200 m/s så om man inte ska jaga elefanter med bössan klarar man sig väldigt bra på en VC pistong :P
Lgt. Skalptagare

Varg

Inlägg av Varg »

Har tätat och donat efter alla modeller men jag måste använda 210% fjäder för att komma upp i 200-210 m/s.

Visserligen var bössan begagnad när jag köpte den och fjäderstyrkan kanske inte stämmer överens med vad säljaren sa, men det är den svåraste fjädern att mantla med utav de 3 jag har, så det kan mycket väl stämma.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Kikade lite bland i min inkorg precis och hittade ett par PM från min BAR-10:as nya ägare. (Eftersom jag inte hittade mina resultat från chroningar på förra forumet.)

I PM korrespondensen nämner han letar efter en 90 fjäder för att bössan överhuvud taget ska få spelas med som bolt A samt att han chronat bössan på nära 190 m/s med PDI's 330 fjäder (ca m130-m140).
Och fått snarlika resultat med en BAR-10 originalfjäder (Jag vet att vanliga fjädrar inte passsar i PDI cylinder, men jag tillverkade ny spring guide för att ge honom mer valfrihet bland fjädrar) .

Tro vad ni vill helt enkelt. Försöker bara dela med mig av mina erfarenheter :)

För övrigt är 210% motsvarande en m120-130 fjäder och klenare än en, m150.
Lgt. Skalptagare

Varg

Inlägg av Varg »

Då har ägaren innan troligtvis blandat fjädrarna hej vilt. :lol:

Skriv svar