Budgetsniper A&K M24 tips och trix.

zexz
Inlägg: 80
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:32 pm

Budgetsniper A&K M24 tips och trix.

Inlägg av zexz »

Efter lite trixande har jag äntligen fått ihop denna bössa som nu går som en dröm. Tänkte dela med mig litegrann av vad jag gjort för att modifiera bössan till det läge den är idag om någon annan skulle vara intresserad.

Jag ville ha en ordentlig boltbössa utan att spräcka plånboken genom att köpa massa eftermarknadsdelar och fastnade för A&K's m24 då den har riktigt god byggkvalité. Externt är plaststocken rejäl och har lite vikt i sig och är avsevärt bättre än Snow Wolf eller Cymas. Internals från fabrik är rejäla, 90 graders ståltrigger med stål sears, stålcylinder, alu pistong, kullagrad springguide och allt det goda man behöver.

Det negativa har varit att det finns väldigt få eftermarknadsdelar och då främst på hopuphuset som är en VSR klon men en aningen mindre, så vill man ha i ett eftermaknadshus är det att svarva ner ett VSR hus som gäller. Oklart vilken typ det är på pistongen, vissa säger APS andra inte. PDI har dock ett raven kit om nåt skulle fallera.

Värt att notera är att fjädern för denna bössa och pistong är ytterdiameter 11mm och inte den vanliga 13mm som används på dom flesta bössor. 13mm fjädrar kommer inte att passa!

Vad jag har gjort med bössan.
Hopup:
- Shimmat hopuphuset då det är skräp som standard och har väldigt mycket wobbel i sig, detta är gjort med material från en ölburk samt lite klegg på pinnen så att armen inte rör sig alls.
- King Arms VSR10 air seal gummi som är teflontejpat hela vägen för att inte läcka luft.
- I bössan sitter en Guarder 520mm (tror jag, rätt säker på det) 6.03 VSR pipa. (Med lite modifikation kan man göra så att huset accepterar aeg pipor) detta har jag dock inte orkat med.
- Gjort 3 barrel spacers av tejp som sitter på pipan så den inte rör sig alls inne i ytterpipan.
- Bytt ut skruvarna till hopuphuset då dom var gjorda i chinesium.
- Limmat dit en bit av en oring på hopuparmen för jämnare tryck mot gummit.

Med detta så har jag fått en väldigt bra precision i denna bössa för i princip inga pengar alls.

Cylinder:
- Dämpning av SUGRU på pistong samt cylinderhuvudet som tystat ner bössan avsevärt då originalet var värdelöst och smulades sönder direkt.
- Element M145 fjäder, ger mig 30m säk med VSAF. Test ska ske imorgon med M155
- Bytt o-ring på pistongen, samma visa här, originalet var skräp. 17x2,5mm är dimensionen om jag kom ihåg rätt.
- Teflontejpat gängorna på nozzle.

Har även fått superlimma dit en bit av en glasslåda i magwellen då magasinen inte riktig trycktes upp hela vägen mot hopuphuset, kan vara mitt exemplar som haft några mm offset på stocken, en annan A&K bössa jag testade hade inte detta problem.

Med detta och lite trial and error så har jag fått en ordentlig bössa för under 1500 spänn. Magasinen kan vara ett helvete att hitta, finns dock en Snow Wolf variant som passar perfekt utan att modda dom.

Edit: Reservdelar, kommer uppdatera löpande med saker jag testat och som funkar i bössan.
Zero Trigger, triggern till Snow Wolf M24 passar perfekt och fungerar. Nog för att den lär inte pajja, men bra för andra att veta.

Slutligen, en liten bild på byssen.
Bild

Sugrudämpningen i bössan.
Bild
ZE NOODLE PATRASK