Begynnande glapp mellan cylinder och handtag

PHage

Begynnande glapp mellan cylinder och handtag

Inlägg av PHage »

Hej,
Såg idag att min cylinder börjar glappa mot bolt handtaget på min TM VSR10. Något man kan göra för att undvika att man helt plötsligt står där med ett handtag i näven? Jag har ingen svets hemma. Finns det några bra TM kompatibla cylindrar som är förstärkta? Jag antar att KimJoh kommer att peka mig på x-fire ;)

Det är som sagt de fyra små hålen i bakre änden av cylindern som har börjat ge med sig lite grann (börjat bli lite avlånga s.a.s.) där bakstycket, som bolthandtaget sitter på, är fastsatt.
Sitter en 170 fjäder i.

Om jag måste köpa en ny cylinder, är det då rekommenderat att även ta ett nytt bolthandtag? Eller köra på med det jag har tills även det går?

Stinky06

Re: Begynnande glapp mellan cylinder och handtag

Inlägg av Stinky06 »

Vet att airsoftpro.cz hade en stål cylinder till bar-10, dock osäker om dom har den kvar. kostade ingenting ;)
Sen har du ju PDI om du vill lägga pengar. Viktigast är att den är svetsad vid bakstycket.

Vill du rädda cylindern du har skulle jag pytsa i permanent Loctite runt hela slutstycket(där pinnarna går ner, så det flyter runt hela cylindern och ändan) låt den dock ligga i thinner eller liknande innan du limmar.

Handtaget kan du nog fortsätta köra med, tills det går av. Nytt bolthantag är ju löjligt dyrt :?

Allt beror ju på hur mycket $ du vill lägga.
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

PHage

Inlägg av PHage »

Tack för svar Stinky! Ja, jag vill helst rädda; helt onödigt att slänga ut en massa pengar i onödan, det finns roligare saker man kan köpa för de pengarna.
Det finns en hel del olika sorters Loctite, vet du vilket nummer det Loctitet har?

Stinky06

Inlägg av Stinky06 »

Det var en bra fråga, jag har ju endast använt loxeal 70-14 och 70-10 som mest, fördelen är att dom är mycket lätt flyktiga och tar sig in i varenda lilla springa http://www.loxeal.com/threadlocking.html. Men detta vore nog på rätt väg med loctite http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henk ... g-4414.htm
------- --------
Min Youtube kanal!

------- --------

PHage

Inlägg av PHage »

Kanon, ska kolla in dessa.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Ska försöka låta bli att rekommendera x-fire även om en cylinder som är både svetsad, nitad och tillverkad av stål är överlägsen ur hållfasthetssynpunkt. ;)

Jag kan töjt inte rekommendera laylax eller action armys teflonbelagda cylindrar då jag dragit av den ena och töjt den andra tills jag inte vågade spela med den mer (efter att nära på gett mig själv ett blåga då laylaxcylindern brast!). Jag är osäker på hur bra det blir om man försöker svetsa ihop materialen i cylindern eftersom det ena är någon sorts zink/aluminiumlegering och det andra någon annan sorts förkromad metall.

En kille jag snackat lite med från USA som bygger mycket bössor misslyckades i alla fall med att svetsa cylindern på sin Maruzen APS och han är svetsare till yrket. Man kan misstänka att marui och maruzen använt snarlika materialval. Dessutom får inte svetsen bygganågonting alls för då går inte cylindern i recievern.

Lim tror jag inte heller på. Det finns för mycket krafter kring infästningen som är riktade åt många olika håll. Fogen lär spricka ganska fort. I kopplingar, kilförband och liknande som låsningen i länken är avsedd för är oftast belastningen bara riktad åt ett håll och de ligger mycket tätare mot varandra. De får man ofta knacka på med en hammare, medan cylindern antagligen glider av hur lätt som helst utan pinnarna.

Den enda reparationslösningen tror jag skulle vara att borra ur pinnnarna och ersätta dom med nya, grövre pinnar tex kapade borrskaft av rätt storlek.
Nytt handtag kostar skjortan, kör så länge det håller är mitt tips.
Lgt. Skalptagare

PHage

Inlägg av PHage »

Tack för svaret Kimjoh, jag får fundera hårt på detta. Jag kollade in cylindrarna på x-fire och de ser ju onekligen gedigna ut. Kanske ska prova loctite först, håller det så håller det annars får man väl köpa från japan.

5 september 2012, 16:46:

Jag lyckades hitta en flaska Loctite 638 på jobbet som jag får låna med mig hem. Hoppas det ska funka bra. Jag kollade redan innan och hoppades hitta just 638 då den verkade bäst för det jag skulle ha den till.
Enligt specen:
Loctite 638 cylindrisk fastlåsning med hög styrka, universell
Maximal hållfasthet mot dynamiska, axiella och radiella belastningar
Idealisk för axlar, växlar, block och liknande cylindriska delar
>25Nm/mm2
upp till 0,25mm spaltbredd

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Osäker på hur mjukt godset är men tänk på att gänglås och liknande härdar vid tryck (tex. skjuvspänningen som uppstår mellan mutter och skruv.) Så om du ska testa det här kan det vara en bra ide att försöka klämma ihop cylindern, exempelvis med en slangklämma. Om det räcker vet jag inte, men det är värt ett försök i alla fall :)
Lgt. Skalptagare

Stinky06

Inlägg av Stinky06 »

Många loctite och loxeal härdar när det inte finns någon luft, det är därför flaskorna levereras halvfulla. Dom är mycket lättflyktiga och tränger sig in i små springor etc, det står på flaskan tex MAX 0,25mm, då kommer det inte fungera något vidareom du har tex 0,50mm. Alla produkter från tex loctite är inte bara till gänglåsning. Så jag tror inte att du behöver klämma ihop om det inte glappa jätte mycket.

Ordentligt rent i thinner innan, låt härda minst 24tim ;)

Gör man allt ordentligt sitter det så in åt fanders!
------- --------
Min Youtube kanal!

------- --------

PHage

Inlägg av PHage »

Så nu var det gjort. Jag rengjorde med tvål och vatten och sen med aceton (hade ingen thinner hemma). Drog bak/ur bakstycket så långt det gick, blev ett ca 0.5-1mm glapp fram mot cylindern. Glappet/spalten inuti mellan cylindern och bakstycket kan inte ha varit mer än någon tiondel. Sen la jag en sträng runt om och ner i sprinthålen, juckade bakstycket fram och tillbaka ett par gånger och sen tryckte jag in den så långt det gick. Torkade av överskott runt om. Redan efter ett par minuter gick det inte längre att rucka något på bakstycket. Loctiten var inte så tunn som jag trodde, men det har nog med att göra för att det var gjort för en större spaltbredd; så jag hoppas jag fick in det ordentligt. Konsistensen var ungefär som lönnsirap. Nu låter jag det vila tills imorgon. Ska ut på spel nästa helg så då vet jag mer om det håller en hel dag.

En annan sak jag märkte var att den främre delrinringen på min pistong var ganska åtgången, fullt med repor och djupa jack (min fina P* pistong :( ). Jag misstänker att det måste ha varit någon ojämnhet i skåran i cylindern där triggersear löper. Jag försökte med en tunn rundfil fila på insidan längs med skåran.

Jag ska passa på att pröva ett nytt gummi också; A+ studio gummit (reaps) som det har snackats en del om. Hoppas det passar bra på min Edgi pipa.

Skriv svar