Ställa in POSP?

MakingPeopleCrazy

Ställa in POSP?

Inlägg av MakingPeopleCrazy »

Tja!

Tänkte höra om någon kunde förklara för mig hur man ställer in Posp på Svd. Har ingen tidigare erfarenhet av Svd och har nu efter ha testat den i en match uppmärksammat att kula går ungefär 5 cm höger om mitten på siktet. Vet att siktet inte sitter helt rakt på bössan d.v.s. den sitter på en vänstra sidan av bössan så det är ju ganska logiskt att kulan inte går rakt. Men så vitt jag har förstått det så skall det vara så, alltså att siktet sitter på den vänstra sidan och inte i mitten. Däremot så skulle jag uppskatta i fall någon vet hur man fixar till skillnaden på siktet så att den verkligen går rakt i siktet.
Är ofta på forumet så svarar snabbt på PM!

Affärsredovisningar

Skepparn

Re: Ställa in POSP?

Inlägg av Skepparn »

Är kulbanan sned, eller förskjuten? För det är ju inte samma sak. Att siktet sitter ett par centimeter off är inget du märker om bössan inte har milimeterprecision på dina avstånd, men om det är riktat fel är en annan sak. Är det så och du inte kan ställa siktet tillräckligt långt så kan du ju sätta ett par distanser mellan siktesskenan och receivern (främre eller bakre skruven, beroende på vilket håll det går snett)
Jobbar på Röda Stjärnan

MakingPeopleCrazy

Re: Ställa in POSP?

Inlägg av MakingPeopleCrazy »

Är nog helt enkelt så att siktet är snett i jämförelse med vars kulan hamnar. Har testat skjuta på ganska nära avstånd bara för att se kulbanan och vars kulan landar, först testade jag utan Posp och med iron sight för att se att bössan gick rakt som den skulle vilket den då gjorde. Sen så testade jag med Posp men då hamnar alltid kulan ca 5 cm höger om mitten av siktespunkten, även på nära avstånd. Dock så har jag lyckats fixa till detta lite nu genom att jag äntligen förstod hur man kunde justera rattarna (krävdes bara ca 200 varv runt). Så jag flyttade hela ''siktestexten/bilden'' inne i siktet så långt jag kunde till höger i siktet. Så nu så är det kanske bara..1 cm skillnad från där jag siktar vilket med tanke på att målet inte var av så stor storlek är acceptabelt :P Går nog inte få 100 % träffsäkerhet men nu kan jag iaf träffa målet på längre avstånd utan att behöva sikta 5 cm åt vänster för att få exakt där jag vill ha det :)
Är ofta på forumet så svarar snabbt på PM!

Affärsredovisningar

Skriv svar