CA25 problem

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Om det skulle vara så att man behöver en portad cylinder, kan man borra hålen själv? Tips och tricks någon?

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av livewire »

dremel/drill
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

livewire skrev:dremel/drill
Alright! Here's my final question, is there possible that all this time I've been searching for a bore-up cylinder - the answer is to acutally DECREASE the airvolume? :?
Whats your experience on SR25s? Is the extended cylinder too big for the 509mm barrel?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av ohman »

Det kan mycket väl vara så att du vill minska volymen. Den förlängda cylindern har bra mycket luft i sig och kan leda till problem om du har kort pipa. Jag byggde en för CQB och blev tvungen att porta den med en dremel för att det skulle fungera ok.

509 mm borde fungera dock, jag kommer inte ihåg exakta måtten, men du kan alltid mäta och räkna så du får ett förhållande mellan pipans volym mot cylinderns volym.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Tack som fan för svar!
Rätta mig om jag har fel nu
Om cyllen är 8 cm lång(hög) och har en diameter på 2,5 cm så är volymen alltså 39.27 cm3
pipans volym ligger på 14,44 cm3

39.27/14,44 = ungefär 2.7

Alltså borde förhållandet mellan pipans volym och cylinder har ett värde på ungefär 2.7
Detta borde vara lagom va,i åtanke att längre pipor skall ligga någonstans där?

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av livewire »

Ive got a 455mm barrel in mine, I read around a bit and most research came up with that you want a air to barrel ratio of around 1,5 - 2,5 , however longer barrels favour around 2 - 3,5 . I run a 455mm TB barrel which gives me around 2,8 and to be honest works ok on my AEG SR25

If your barrel is 509mm ( and guessing standard bore of 6,08) long have you a ratio of 2,46

Cylinder
Diameter (mm):
23.81
Length (mm):
81.73
Volume (mm^3):36390.68

Barrel
Diameter (mm):
6.08
Length (mm):
509
Volume (mm^3):
14777.97

but are your BB's still diving or is it range you miss
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av ohman »

Håller med Livewire, det känns inte som att cylinder/pipvolymsförhållandet är problemet. Det bör fungera helt OK.

Vad för problem har du? Dålig precision? Dålig räckvidd? Jag skulle kolla på hop up och gummi för att se om det kan vara problemet, alternativt nozzle/täthet.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Sååååå... bössan chronade idag 70 m/s
Öppnade gearbox men hittade inget fel, såg dock till att täta pistonhuvudet och bytte dessutom till high-torque kuggar osv..
Satte ihop boxen etc men det verkar som att boxen låst sig då det bara "klickar" i boxen... lättade lite på skruven som trycker på motorn vilken resulterade i att det näääästan rörde sig...
Vad har jag gjort? Haha
Ska även kanske nämnas att jag satte i en 140-fjäder först, varpå jag trodde att motorn inte pallade fjädern. När jag bytte tillbaks så var det dock ingen skillnad...

Hursomhelst, 70 m/s? Det kan ju varken ha något med tätning eller cyllevolym att göra.. finns det något jag missat som kan vara felet? Kanske nozzeln? Hur vet jag att jag har normal nozzlefunktion då jag inte har något att jämföra med?


Edit: låsningsproblemet löste sig! Ändra bara så att sector gearen inte starta med tänderna i pistongen!
Antar att motorn behöver lite startsträcka för att få kraft :lol:

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Skall testa detta i eftermiddag!
Lägger eventuellt upp en video som visar lite då tangentbordet begränsar mig!

EDIT: Måste shimma boxen innan jag skjuter mer... Nya gears i så vågar inte riskera onödigt slitage. Hursomhelst, nya shims är på ingång så jag återkommer nästa vecka om reslutat :)

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: CA25 problem

Inlägg av Omooh »

Har lokaliserat anledningen(tror jag) till det enorma fps-droppet.
Gummit blockerar kulan för mycket för att kunna färdas fritt genom pipan.
Mitt hop-up system ser ut som följade:
- Madbull Hop-up hus
- Madbull Blått gummi + spacer
- Madbull 6,01 509 mm pipa

Märker även att när jag skall placera hop-upen över pipan och gummit så sitter den så hårt att den måste lirkas på för att inte hala upp gummiläppen över pipan...
Jag kan även se "bullen" i gummit även när hopen är nollad.
Har beställt ett guarder clear gummi för att se om det blir bättre med ett mjukare gummi men har för mig att jag testat detta tidigare.
Bör jag slipa ned något? Bör jag slipa insidan av hopen pyttelite eller är det för riskabelt?

Skriv svar