Swiss Arms SAR-10 - problem och uppgradering.

SamQuick

Swiss Arms SAR-10 - problem och uppgradering.

Inlägg av SamQuick »

Hejsan! Detta blir mitt första inlägg här, trist att det ska behöva handla om problem - men sånt är livet! :)

Jag köpte mig en Swiss Arms SAR-10, inte för att spela airsoft med egentligen, utan mest för prickskytte med kompisar osv. Tänkte mig att den kunde vara trevlig
även om den kanske inte håller lika hög byggkvalité som en del andra vapen. Jag har läst igenom en hel del andra trådar med tips och problem men tänkte ändå
skriva mig en egen med alla mina funderingar.

Men redan efter några magasin är det lite strul.

1. Magasinet matar inte upp skotten varje gång jag laddar om, jag måste trycka rätt hårt på magasinet medans jag drar bolten för att kulan ska komma på plats. Jag antar att det är en klen fjäder eller något som ställer till det. Är det bara byta magasin till något annat (VSR-10?) eller finns det något sätt att bondmeka så det fungerar?

2. Kulan rullar ut ur pipan om jag håller vapnet riktat mot marken efter att jag laddat, detta är ju ett väldigt drygt problem. Någon som vet hur man kan åtgärda det?

3. Jag har tänkt att byta hopup-gummi i bössan, då jag hört att det är kasst - och även märkt själv att hopup-justering inte ger något alls. Vart köper man lättast detta, och vilket gummi rekommenderar ni? Ett stort plus är ju om man inte måste beställa från typ Hong Kong.

4. Är det värt pengarna att köpa en annan pipa, och isåfall vilken? Jag tänker som sagt inte fara ut och spela Airsoft på biggames osv , men jag vill ändå ha trevlig prec. i vapnet.

5. Är det något i övrigt man bör fixa med detta vapen?

Tacksam för svar!
Ha det gött /Sam

Arvid

Re: Swiss Arms SAR-10 - problem och uppgradering.

Inlägg av Arvid »

När det gäller magasinet så hade jag samma problem men det gäller bara att plasera magasinet rätt och sen trycka till tills det verkligen klickar till och knappen du tar ut magasinet med hoppar ut lite.
Man får trycka ganska hårt för att magasinet ska klicka men när det är på plats så matar den bra.

SamQuick

Inlägg av SamQuick »

Hej! Jo jag vet att det är lite bökigt att få det på plats, men jag har alltid tryckt tills det klickar. Så jag misstänker att det är en fjäder som är kass i magasinet. Får skruva isär det och kolla.

Nån annan med tips? :)

Namboy

Inlägg av Namboy »

Anledningen till varför kulor bara rullar ut är för att den lilla armen som ger tryck på hopgummit är kass (hade samma problem med min), så den ger ingen effekt alls. Det du kan göra är att köpa ett bättre gummi och följa Normans råd lite längre ner på den här sidan ---> http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... &start=100 :) Det gjorde susen för mig och nu krävs det väääldigt lite pillande för att kulorna ska gå upp, upp, upp!
"We're surrounded. That simplifies things."

Arvid

Inlägg av Arvid »

När vi ändå snackar SAR 10 så kan jag fråga här.
Min matar hur bra som helst å inga kulor rullar ur pipan dock så är precisionen helt åt helvete, den sprider skotten vilket då är raka motsatsen till vad man söker hos en Sniper, misstänker själv att det är ett nytt HopUp gummi som behövs, någon annan som vet vad anledningen kan va?

caladria

Inlägg av caladria »

har också en med diverse problem, någon som uppgraderat med ett pdi hophus och kan berätta hur den går då?

Namboy

Inlägg av Namboy »

Tja, hopupgummit som kommer med bössan är ganska skräpigt så för att få en riktigt bra träffbild bör man byta ut gummit, gärna hopuphuset till något lite finare samt smälla in en precpipa (~430mm tror jag att innerpipan är). Eftersom SAR-10:an är en klon på TMs VSR-10 så finns det väldigt gott om uppgraderingsdelar. PDI, Prometheus samt Guarder gör fina grejer så dessa är värda att kikas närmare på. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Man ska passa sig för att använda PDI's hus med annat än PDI's cylindrar dock. Eftersom PDI's hus kräver ett speciellt cylinderhuvud med annan nozzle. Det är olika stigning/djup på gängorna så passformen är inte 100%. (Vet inte hur det är med de nyare husen dock) Men på deras "vanliga" hopuphus har jag varit med om att det slitit sig så både cylinder och huvud gått åt skogen.
Lgt. Skalptagare

caladria

Inlägg av caladria »

Någon här som har fixat en SAR-10 med ovanstående produkter från Guarder, pdi prometheus etc??
Och hur bra träffbild har ni fått?

SamQuick

Inlägg av SamQuick »

Tack så mycket för svaren!

Hur kommer man åt så man byter gummit på detta vapen, finns det någon guide eller en snäll själ som kan förklara lite enkelt? (Som ni märker har jag inte mycket erfarenhet av detta, men är sugen på att lära mig)

Och vilket hopgummi skulle ni valt? (Finns det någon vettig site i Sverige som säljer sådant?)

Många frågor nu! :D

Skriv svar