Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

animal mother
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 17, 2013 6:28 pm

Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

Inlägg av animal mother »

Hej.

Har en JG Bar 10 G-spec och fick hem Airsoft Pro;s Zero trigger inkl fjäder (m150), pistong och spring guide som jag installerat.
Till att börja så gick det knappt att mantla vapnet, det var otroligt trögt. Gick inte att mantla utan att hålla vapnet mot magen.
Det var även "ganska" trögt att föra tillbaka cylindern efter det att pistongen hakat upp vid mantling.
Valde att klippa av en bit av fjädern för att mantlingen skulle gå lättare och jag tyckte att efter det var det ännu trögare att föra tillbaks cylindern.
Men jag sköt ett antal magasin för att ställa in hoppen och tänkte inte mer på det.
(Värt att kanske veta är att det är även väldigt trögt att avfyra. Avtryckaren sitter bra jäkla hårt)

Tog isär vapnet igen och såg då att ovansidan av cylindern (på insidan) var väldigt skrapad. Massor av beläggning och metallspån fanns på insidan. Verkar vara den del av pistongen som hakar fast i "haken" på avtryckaren som orsakar skadorna.

Allt är förövrigt 90 grader. Det enda som är original är själva cylindern som är från JG:
Har läst om många liknande problem men där har det visat sig vara en blandning av 45 och 90 graders prylar.
Har även mätt och kontrollerat att allt ligger i linje etc och hittar inget avvikande.
P.S Det går även ganska trögt att föra tillbaks cylindern även om jag stoppar i originalfjädern som är en m100-ish.

Tacksam för alla idéer och hjälp eftersom jag har noll koll mer än att ha googlat o youtubat massor.

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

Inlägg av MiqaFox »

Setpin/springguide-stopper som skrapar i toppen av cylindern, d.v.s att den är för lång? Min spontana tanke eftersom att det var trögt både vid spänd och slapp fjäder och samtidigt slitet i toppen av cylindern.

Annars är det inte heller hel ovanligt att setpin/springguide-stopper kan skrapa emot sidorna på slitsen i cylindern.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

animal mother
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 17, 2013 6:28 pm

Re: Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

Inlägg av animal mother »

Det var också min tankte till en början men skrapmärkena är bredare än vad spring guide stoppern är. Provade även att dra upp den något men med samma resultat. Kan inte heller hitta några förslitningsskador på den som kan härleda till detta
Som jag ser det så verkar det vara pistongens bakdel som skrapar emot men jag förstår inte varför den åker upp dit.

zizzzou
Inlägg: 4
Blev medlem: sön maj 11, 2014 11:45 pm

Re: Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

Inlägg av zizzzou »

Hej,

oj jag som precis tänkte köpa airsoftpro kittet från Röda sjtärnan, för att sedan köpa en M150 fjäder..
Hur står det till med den just nu?

Taint
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:47 pm

Re: Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

Inlägg av Taint »

Om det går tungt när du drar bak cylindern så kan du avfärda pistongen direkt, den ligger helt still då.
Löper springguide fritt i cylindern, tight? jättelös?
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

animal mother
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 17, 2013 6:28 pm

Re: Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

Inlägg av animal mother »

Anledningen verkar vara på grund av att pistongen från airsoftpro är mindre än original. Så glappet mellan den nya pistongen och originalcylindern gör så att pistongen hamnar på tvären.
Har beställt ny cylinder och nytt cylinderhuvud från airsoftpro. Återkopplar när jag fått prylarna och testat.
Att även avtryckaren är trög är tydligen normalt.

animal mother
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 17, 2013 6:28 pm

Re: Problem efter uppdatering (Bar10 G-spec)

Inlägg av animal mother »

Tänkte uppdatera lite.
Har bytt cylinder till en airsoftpro och problemet kvarstod med att det var ordentligt trögt att föra fram manöverhandtaget. Enda skillnaden nu var att pistongen slits istället för cylindern.
Men efter ett par tusen skott nu då är pistonghuvet nerslitet så att all färg är borta och allt fungerar bra ( det går alltså lätt, eller i alla fall betydligt lättare) att föra fram handtaget.

Men en annan fråga hat dykt upp.
Jag har en m150 fjäder från airsoftpro som är klippt ca 2-3 cm. Men bössan chronar 180 med 0,20!? Är det normalt? Borde inte en klippt 150 fjäder landa på under 150m/s?

Skriv svar