Hjälp med identifiera delar och dålig hopup på sar 10

Nitzer

Hjälp med identifiera delar och dålig hopup på sar 10

Inlägg av Nitzer »

Hejsan

Köpte en Swiss Arms Sar-10 och märkte direkt att med 0,40 kulor så dalar kulorna direkt efter ca 25-30 meter. Efter samtal med återförsäljaren så kunde jag kolla upp hopupen själv och behålla garantin och skicka in den om jag inte fixade det själv. Har haft isär hopupen nu och ser inga problem förutom att jag tycker det ser ut som det är för lite hopup. Är det ett måste att byta hopup gummit på dessa vapen för att kunna skjuta 0.40 kulor? Har läst en del att hopupen är skit orginal osv.

Sen till ett annat problem. Jag märkte efter att jag tagit isär bössan att det låg en fjäder och ett stift som jag inte har en aning var dom ska sitta. Någon som kan hjälpa mig med den biten? Skickar en bild.

Bild

Mvh
Ola

kimjoh560

Re: Hjälp med identifiera delar och dålig hopup på sar 10

Inlägg av kimjoh560 »

Framgår ju inte hur stort stiftet är men det ser ut som stiftet till bolt handtaget. Dvs det som låser bolten i 2 olika lägen.

Angående hopupen så är VSR modellen som sagt rätt kass, fördelen är att den är simpel och enkel att justera. Vitala delar är av plast vilket är dess största svaghet då den gärna flexar och ger sidoskruv efter en tids användning.

Testa i första hand att byta gummi, i andra hand att slipa ned och limma på nya "tänder" på hopup armen.
Lgt. Skalptagare

Nitzer

Inlägg av Nitzer »

Hej

Jag lägger till en bild. Bolten låser sig i sina 2 lägen. Jag börjar undra om delarna verkligen satt i bössan från början och funderar på att prova sätta ihop den och provskjuta. Det lilla stiftet är gjort i plast.

Mvh
Ola

Bild

Namboy

Inlägg av Namboy »

Den där lilla fjädern ska sitta inne i själva hop-huset. Den flyger ut väldigt lätt, så man får vara vääääldigt försiktig när man delar/sätter ihop huset. :) Den andra delen har jag tyvärr ingen aning om vad det är för något, tyvärr.

Angående hop-upen:
När jag öppnade min Sar-10:a ner denna skulle trimmas ner så passade jag på att plocka isär den och försöka lista ut varför hop-upen inte gav någon effekt alls. Visar sig att de två "tänderna", på själva armen, som ska ge tryck på själva hop-gummit sitter för långt från varandra, så jag tog en bit elkabel, skalade av höljet i lämplig storlek och limmade fast den mellan dessa två tänder.
Funkar klockrent nu!

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... &start=100 <-- Här har du en RIKTIGT bra tråd från gamla ASS angående Sar-10:an! Kolla Normans inlägg lite längre ner på sidan, han skriver om precis det jag snackar om. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Nitzer

Inlägg av Nitzer »

Hej

Tack för svaren. Misstänkte nästan att fjädern ska sitta i hopuphuset. Innan jag plockade ner bössan så var det distinkta lägen på hopupen nu är den mer slapp. Bössan fungerar iallafall men hopupen är fortfarande dålig. Har beställt ett nytt gummi och ska kolla på armen då.

Mvh
Ola

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Fast den där fjädern sitter väl i såfall på plastbygeln som lägger sig över nozzeln? Det har egentligen inte något med inställningen att göra. Däremot brukar plasten slitas ned så de spår hopupen "klickar" mot inte längre gör det.

Antar att det är VSR-standard hopup vi pratar om här eller är de olika på något sätt? Har bara kikat på bilder och den ser identisk ut.
Lgt. Skalptagare

Nitzer

Inlägg av Nitzer »

Hej

Fjädern som sitter ovanför plastbyglen sitter på plats iallafall. Så fjädern ska inte vara där. Bössan är en orginal Swiss Arms Sar-10.

Mvh
Ola

PHage

Inlägg av PHage »

Med största sannolikhet är det till justeringsspaken för hoppen. Den glider i ett tandat spår.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

I så fall är det ingen VSR-modell av hopup då det spåret den glider i är rakt.
Lgt. Skalptagare

PHage

Inlägg av PHage »

På min är den taggad vilket ger distinkta hack för hoppinställningen; och jag har en TM VSR-10. Den taggade ytan sitter i själva hophuset (metallen) om jag inte misminner mig.

Klargörande; själva spåret som inställningsarmen glider i är inte taggad, däremot ligger armen an emot en yta som är taggad.

Skriv svar