Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av Elestro »

Hej.

Uppgraderat min VSR-10 min ett färdigmonterat cylinder-kit från PPS.
Bössan skjuter och när man spänner fjädern känns allt bra, men på väg tillbaka in i geväret så är cylindern trög. Jag vet inte om detta är för att cylindern är ny eller inte. Den är smörjd med både motorfett och silikonspray.

Tankar och idéer kring detta uppskattas mycket.


Vänliga hälsningar

Johan
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Fractured
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 26, 2012 7:17 pm
Aktiv sedan: 2006
Ort: Stockholm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av Fractured »

Hur är storleken på cylinder-guide ringarna? kan vara den främre som tar i, då cylindern "lämnar" den när man mantlar.

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av Elestro »

Fractured skrev:Hur är storleken på cylinder-guide ringarna? kan vara den främre som tar i, då cylindern "lämnar" den när man mantlar.
Tack för svar!
Är det de två vita ringarna i receivern? Har ingen aning om vad cylinder-gude ringarna sitter eller är för den delen :) Om det skulle vara så, hur löser jag då det hela?

Jag förutsätter att problemet inte sitter inuti cylindern då den är förmonterad i fabrik.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Fractured
Inlägg: 15
Blev medlem: fre okt 26, 2012 7:17 pm
Aktiv sedan: 2006
Ort: Stockholm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av Fractured »

Jo, det är dom ringarna. Testa ta ut dom och dra dom över cylindern för att se om cylindern "glider" obehindrat.

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av MiqaFox »

Antar att det är detta kit?
http://www.pps-airsoft.com/Show_P.asp?ID=2063

45 graders trigger är alltid trögt på vägen tillbaka. Märks mer ju starkare fjäder man har. Byt till 90 graders set, kräver även byte av pistong, eller lev med det.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av Elestro »

MiqaFox skrev:Antar att det är detta kit?
http://www.pps-airsoft.com/Show_P.asp?ID=2063

45 graders trigger är alltid trögt på vägen tillbaka. Märks mer ju starkare fjäder man har. Byt till 90 graders set, kräver även byte av pistong, eller lev med det.
Det stämmer.
Jo, för visso, men hur trögt är trögt? Jag får använda en hel del kraft och var tvungen att skruva åt cylinderhandtaget efter ett par magasin.
Har hört mig för på Youtube med och har fått höra att det finns en möjlighet att pistongen är defekt.

Blir högst troligt 90-gradersavtryckare lite senare. Tack och bock för svar!
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av Elestro »

Fractured skrev:Jo, det är dom ringarna. Testa ta ut dom och dra dom över cylindern för att se om cylindern "glider" obehindrat.
Skall prova detta. Tack för svar! :)
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av MiqaFox »

http://www.x-fire.org/vsr10/e.triggerproblem.html

Länken ovan beskriver problemet. I och med vinkeln så går ca 50 % av fjäderns spända kraft rakt in i cylinderväggen, och skapar på så sätt väldigt mycket friktion. Med en stark fjäder blir det väldigt trögt.

Du kan ju kolla de andra förslagen, men i och med att det endast är när fjädern är spänd så tror jag mer på att det uteslutande är på grund av 45 graders systemet.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av Elestro »

MiqaFox skrev:http://www.x-fire.org/vsr10/e.triggerproblem.html

Länken ovan beskriver problemet. I och med vinkeln så går ca 50 % av fjäderns spända kraft rakt in i cylinderväggen, och skapar på så sätt väldigt mycket friktion. Med en stark fjäder blir det väldigt trögt.

Jag tror du har rätt, sen blir det säkert lite extra trögt i början med ett helt nytt cylinderset med.
Avlossade ett till magasin idag och det känns marginellt lättare, fortfarande trögare än originalcylindern givetvis.

Är det enbart pistongen jag behöver byta om jag vill ha 90-avtryckare alltså? Man behöver ingen speciell fjäder-guide eller cylinder?

Återigen, tack så mycket för infon!
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Ny cylinder, trög på väg tillbaka

Inlägg av MiqaFox »

Pistongen och avtryckaren ja. Dock så finns det olika diameter på fjädrar, så vissa pistonger kan vara anpassade för dessa. Se bara till att de grejerna du har passar med det nya.

Sen kan ju delar passa dåligt med varandra överlag också, men det är en annan historia.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Skriv svar