Kapa ytterpipa och stock.

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Kapa ytterpipa och stock.

Inlägg av Wiggen »

Halloj,

Jag går i tankarna att skaffa mig en billigare prickskyttebössa som beväpning för min post-apoc utrustning. För att passa in med resten av utrustningen så har jag kommit fram till att bössan kommer behöva kortas och lättas. Tanken är att landa på en Obrez-liknande variant av något som skulle kunna återfinnas i ett vanligt vapenskåp. Syftet för vapnet är självförsvar, därför prioriteras snabbhet och smidighet över räckvidd.

Mina frågor:
  • -Vilken bössa skulle vara en bra utgångspunkt för projektet?
    -Hur mycket skulle man kunna ta ner pipan innan det försämrade träffsäkerheten och utgångshastigheten bortom spelbart tillstånd?
    -Skulle det vara värt att uppgradera innerpipa och hop-up för att kompensera för precisions- och hastighetstappet?
    -Något annat jag bör tänka på innan jag ger mig in på vad som kan komma att bli ett idiotprojekt?
Tack på förhand!
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Kapa ytterpipa och stock.

Inlägg av ohman »

- Utgångspunkt: Tja, det bästa hade väl varit att hitta något som har riktigt trä i kolven för att bespara dig lite arbete (om du nu vill ha trä dvs). Men i övrigt leta efter något billigt som har en kolv som liknar den form du vill ha när du är klar (taiwangun har ett ganska stort utbud av billiga bolt snipers).
- Pipa: Du kan ha nästan hur kort pipa som helst (den ska ju inte längre vara en sniper), så länge cylindervolymen motsvarar det. Så räkna på volymen i det förhållande du vill ha, och sen fram med borrmaskinen/dremeln och gör hål :)
- Utgångshastighet: Väljer du väl själv vad som verkar lämpligt, personligen hade jag nog försökt få den till CQB.
- Uppgradering: Tveksamt om det är värt, möjligen ett mjukare gummi om du sänker till CQB-hastighet
- Annat: Nope, kör! Ascoolt, kom ihåg att lägga upp projektbilder i Media -> Vapen bara!

Edit: Mosin nagant är originalets utgångspunkt, men tveksamt om du hittar någon sådan billigt?
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Kapa ytterpipa och stock.

Inlägg av Wiggen »

@ohman: Just förhållandet cylindervolym-pipvolym vet jag att jag sett ett diagram på men verkar inte kunna gräva fram det...
CQB-trim är nog mest praktiskt precis som du säger, och träkolv skulle ju vara ett riktigt lyft. Tack för tipset om mjukare gummi också!
Bilder och sånt kommer upp så snart kaoset börjat!
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Re: Kapa ytterpipa och stock.

Inlägg av Down_BSC »

Vet inte om denna kan hjälpa dig?
http://rodastjarnan.com/cylinderinfo

Den beskriver inte exakt volym, men du ser ungefär hur stor portning som behövs till vilken längd på pipa.

Annars har du ett specifikt verktyg nedan som kan räkna ut volymen åt dig.
http://www.filairsoft.com/forum/showthr ... -(updated)
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Kapa ytterpipa och stock.

Inlägg av Wiggen »

@Down_BSC: Precis den jag letade efter, tack!
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Kapa ytterpipa och stock.

Inlägg av ohman »

När du custombygger och kapar friskt på egen hand är det enklaste att mäta (de flesta verktygen är gjorda för AEG-cylindrar, bolt har andra dimensioner vanligtvis).
Exakt ratio du vill ha mellan pipa och cylinder tror jag inte någon räknat på i detalj (det är så många andra saker som spelar in), men cylinderns volym mot pipans volym bör ligga någonstans mellan 1.5:1 och 2.5:1.

Om du vill nörda ner dig i detaljer så är denna sida ganska bra: http://airsofttech.dk/Guides.cshtml?Pag ... atio_Page1
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: Kapa ytterpipa och stock.

Inlägg av Wiggen »

Det var en riktigt bra länk, får räkna på hur det ska portas för att ligga bra till, tror det dessutom är värt att experimentera med styrka för att hamna strax under CQB-trim.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Skriv svar