Nästa steg?

Zingmark
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 13, 2015 11:00 am

Nästa steg?

Inlägg av Zingmark »

Hoy!
Har köpt mig en JG BAR-10 på tradera för en relativt billig peng, den är redan uppgraderad med en 130-fjäder, 6,02mm prec-pipa och ett 70-graders hopup gummi vilket jag inte har en aning om vad det innebär. Jag har inte ens fått bössan i handen än men självklart börjar man planera nästa steg när det kommer.

(vill bara poängtera att självklart tänker jag känna mig för och lära känna bössan först innan jag börjar uppgradera)

Jag har läst igenom forumet och förstår att prec-pipan är ett bra första steg men har några specifika frågor, skriver dem i nummerordning så är det kanske lättare att svara på dem.

1 - Min första tanke var att köpa ett airsoftpro triggerset från röda stjärnan ( http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... m170-20343 ). Kan detta vara värt pengarna?
2 - Förutsatt att jag köper ovan nämnda triggerset, är det ett måste att köpa en ny cylinder i samma veva eller bör/ska det fungera med original ett tag till?
3 - Enligt säljarens egen utsago ska bössan i nuläget chrona ca 150m/s vilket jag tycker låter som en bra början för mig som nybörjare, kommer de uppgraderingar jag talar om skjuta iväg denna siffra allt för långt? Jag vill absolut inte sitta med en 200m/s sniper. Kan det vara värt att byta allt utom just fjädern för att få driftsäkerhet och förhoppningsvis precision men inte allt för hög utgångshastighet?
4 - Det jag främst är ute efter är precision, vad påverkar precisionen mest? Vad kommer i andra hand?
Edit: 5 - Var föreslår ni att jag köper delar för uppgradering? Butik? Nätbutik inrikes? Nätbutik utrikes? Ebay?

Tacksam för svar, ha det gött!

Zingmark
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 13, 2015 11:00 am

Re: Nästa steg?

Inlägg av Zingmark »

Nu har det hänt saker!
Uppgraderat hela bössan internet med full pdi förutom trigger-huset som är airsoftpro. När jag chronade på stråssa (innan jag bytte cylinder-set till pdi VC) landade jag på 120m/s med .25 vilket var skrämmande lågt. Efter det har jag tätat hoppen och bytt cylinder. Ännu mer skrämmande var att jag idag på klacken landade på saftiga 175m/s med .25. Exakt vad det innebär i .20 vet jag inte, men jag skulle tro uppåt 190m/s vilket känns galet. Jag kommer självfallet byta till tyngre kulor än .25, men i nuläget har jag inga vita tyngre, vill se kulbanan då jag fortfarande jobbar på att justera hopupen.

Såvitt jag vet finns två olika sätt att kapa fps:en och jag undrar vad ni har för erfarenheter av dem. Skriver vad jag tror/antar att de innebär, rätta mig gärna om jag har fel.

1. Kapa fjädern - går även att köpa en lättare fjäder för samma resultat antar jag. Fördelen är att det blir lättare att ladda och borde dessutom låta mindre vid skott (min lever om ganska fint just nu).
2. Skaffa wide-bore barrel. Mycket luft går på sidan av BB'n vilket både kapar hastighet och förbättrar precision. Nackdelen är att bössan låter lika mycket och är lika tung att ladda.

Jag har även ett annat problem, mina BB's går oftast ut höger och svänger därefter vänster. Jag har PDI's v2 hop med två justerings-stavar, lyckas ändå inte få bort denna kurva. Jag har gjort det jag kan för att försäkra mig om att pipan och buckingen är centrerade, någon som har tips om detta?

kmx
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 03, 2013 6:25 pm

Re: Nästa steg?

Inlägg av kmx »

Är det airsoftpro fjädern i så skulle jag rekomendera att byta oavsett =) Dom brukar ge bra mycket mer än vad som m indikerar på dom och "mattas av" ganska snabbt vad man läst, har en kapad 170 från dom som gav 147-148m/s med 0.43 (Kapad så den trycks ihop endast ca ½-1 cm när man skruvar på cylinderhuvudet). Har du möjlighet införskaffa Laylax eller pdi fjäder, pdi vet jag är bra och Laylax rekomenderar många. Om du ska kapa gör det ordentligt (http://www.airsoftsniperforum.com/32-ge ... -work.html)

Zingmark
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 13, 2015 11:00 am

Re: Nästa steg?

Inlägg av Zingmark »

Tack för svar, stämmer att det är airsoftpro-fjädern, ska kika på det. Jag beställde en pdi 300% men den var out of stock visade det sig. Får nog börja med att kapa denna och byta med nästa stora pdi-beställning (dom har ju inte längre fri frakt).

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Nästa steg?

Inlägg av Marcules »

Nu när allt är tätat, vad gör den med orginalfjädern? Kanske tillräckligt för att spela med tills 300% dyker upp?
-:Skogsfrisk:-

Zingmark
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 13, 2015 11:00 am

Re: Nästa steg?

Inlägg av Zingmark »

Jag har ingen original, den var bytt till en 130 när jag fick den, men ska kolla om den passar på nya springguiden och testa att chrona med den, kanske blir alldeles lagom..

Någon som vet vilket fps-drop man kan vänta sig med en widebore barrel (6,08 eller t.o.m. 6,1) jämfört med en tightbore på 6,02?

Zingmark
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 13, 2015 11:00 am

Re: Nästa steg?

Inlägg av Zingmark »

Fortsätter i denna tråd för att inte skapa massa nya trådar hela tiden.

Är det någon som har testat en rejäl wide bore barrel (Orga 6.23) i en bolt-sniper? Om så är fallet, vad blev resultatet?

Den jag funderar på är denna: http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... _303mm.htm

Följdfråga: Om man inte skaffar en cylinder med större volym, får man problem med en wide bore?

kmx
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 03, 2013 6:25 pm

Re: Nästa steg?

Inlägg av kmx »

Har tyvärr inte haft möjlighet att testa en orga pipa. Men risken är att du tappar precision då luften antagligen inte räcker till att trycka på kulan hela pipans längd? Och förhållandet mellan cylindervolym och pipvolym ser annorlunda ut då du har mer förlust av lufttryck runt kulan i en widebore..(vi bryr oss inte om utgångshastighet just nu ;)) annars är ju pdi 6.05 eller 6.08 fungerande alternativ?

Skriv svar