En tio år gammal semi-sniper?

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: En tio år gammal semi-sniper?

Inlägg av Skepparn »

Jag fick äran att öppna gearboxen på detta objektet på VSAFs mekkväll idag.

Han meddelade mig att bössan klyver kulor, så jag kollade på hopen och sköt med boxen ur bössan för att se på nozzeln. Nozzeln rörde sig väldigt konstigt, så jag öppnade boxen för att kolla vad som pågår. I boxen sitter:

Systema torque-drev, snedskurna
Halvtandad svart pistong, plasttänder, troligen systema
Systema energy cylinderpaket (cylinder, huvud och pistonghuvud)
Systema kullagrad spring guide
Fjäder ca m150

Pipan såg ut att vara en KM TN

Pistongen var utsliten, i övrigt såg jag inte något som var uppenbart fel på insidan, och vi hade inte tid att undersöka den.
Jobbar på Röda Stjärnan

Snusfarbror
Inlägg: 24
Blev medlem: tor aug 15, 2013 4:43 pm

Re: En tio år gammal semi-sniper?

Inlägg av Snusfarbror »

Om nu bössan är så mytomspunnen inom den svenska airsoftvärlden så kanske du kan tjäna tillbaka pengarna genom att låta folk betala för att skjuta och hålla i den. :lol:
Men ja. Har sett den bössan själv på tradera. Känner mig rätt elak själv då jag lyckades sälja en cyma aep deagle för 500kr+frakt på tradera. :? Har fortfarande dåligt samvete över det.

Maximan
Inlägg: 8
Blev medlem: fre maj 25, 2012 3:11 pm

Re: En tio år gammal semi-sniper?

Inlägg av Maximan »

Kul att se gamla reliker...

Har fortfarande kvar min första aeg, en TM AUG inhandlad 1995 gearbox är helt orörd......

Chronar 82 m/s men snurrar och låter som om den var ny.........

Att ens få tag i resevdelar på -90 talet var ett gigantiskt projekt och väldigt kostsamt, en TM eller ICS bössa kostade runt 5000 och en CA kostade ungefär detsamma men då kunde man få metall kropp på vissa modeller.....

Vapnet som gällde då var MP5or och "alla" hade eller skulle ha en......... Lite som M4or idag..... ;P

Dem butiker jag minns var Combatzone och Roligt.nu

Mot slutet av 90 talet och början på 2000 talet så började det gå att få tag i systema, km och pdi delar utan att det kostade hutlösa pengar men det var fortfarande extremt sällsynt med en bössa som gjorde mer än 100 m/s

Skriv svar