Att spela som sniper, en guide och vägledning

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av Stygge »

Tänker i denna tråd dela med mig av mina egna och andras erfarenheter när det kommer till sniperrollen inom AS.
Tanken är att hålla tråden uppdaterad med svar på de frågor som finns på ämnet och tar gärna emot hjälp från Er som sitter inne med information. PM:a mig tankar, idéer, frågor eller länkar så uppdaterar jag tråden med det jag anser passar.

Innan man börjar spela som sniper.
Att spela som sniper inom AS är inte som att spela med en vanlig AEG. Detta är väldigt viktigt att förstå, det ställs helt andra krav på Dig som spelare när du kommer med en sniper till ett spel vilket man måste vara införstådd med från start.
Många är fallen där personer köpt snipers för att efter några enstaka spel upptäcka att spelstilen inte alls var vad de trodde.
Du kan glömma allt vad FPS-spel och film predikar, inom AS är steget mellan sniper och vanlig skytteslusk hårfin i jämförelse. Du kommer aldrig plocka ut 10 pers på rad från 150m, kanske på sin höjd 1 från 100 och då med en del tur och mycket skicklighet.

Om du som sniper stöter på en grupp med M130 KSP och ett par skyttesluskar kommer du få problem. Den effektiva skillnaden mellan era vapen kommer ligga i spannet 20-40m och inga 100m som många förväntar sig när de köper sig en sniper. En snabb rush/avancering medelst eldgivning kommer resultera i sniperns allt för tidiga avtåg från banan.

Man kan som sniper inte förlita sig på överväldigande avstånd eller precis eldgivning i varje situation utan man måste ofta backa, tänka om, traska rejäla omvägar eller helt sonika ta skydd bakom välvilliga allierade när plasten börjar vina.

Tänk över detta ordentligt innan du köper en sniper, det är dyrt (mer om detta längre ner) och surt om man först i efterhand finner spelstilen tråkig.

Hur spelar en sniper?
Vissa (ofta där själv) väljer att utnyttja räckvidden och träffsäkerheten från tryggheten bakom egna ledet, att som en mörk skugga alltid röra sig bakom de egna och dyka upp där speciellt envisa individer behöver bekämpas. Agera nedhållande när egna gruppen avancerar för att sedan i skydd av dessa själv ta sig ytterligare 50m framåt. Detta är ingen spelstil som resulterar i massiva fragcounts eller ger ära och berömmelse, likväl ett element som helt kan vända förlust till vinst.

Andra väljer en mer Tr00 spelstil. Ghillie, ansiktsmålning och rådjursdoft för att sedan plantera sig i myllan och inte dyka upp igen förens ett par timmar efter spelstopp (detta då de helt missade gamesignalen där de låg och spanade). Denna spelstil är väldigt rolig, för dem som uppskattar den. Att helt själv eller kanske med en spotter krypa runt i fiendeland för att sporadiskt ta ut eftersläntrare eller ställa till med kaos i avancerande/retirerande grupper. Här handlar det om stora dosera självdisciplin, att inte skjuta på första bästa mål utan att läsa av situationen och välja sina strider är väldigt krävande och inget man lär sig i en handvändning.

Det finns lika många spelstilar som det finns snipers, de 2 jag nämnt är något av grunderna och avarter från dessa kan se ut lite hur som.

Vad krävs av en sniper?
Du som sniper måste ha vissa egenskaper som skiljer markant från vanligt söndagsspelande:

Tålamod, att inse att FI är för nära/många och backa ist för att ta kontakt.
Tålamod, att lära dig, respektera och följa de regler och begränsningar som finns.
Tålamod, att gå, sitta eller stå långa perioder och acceptera att man inte alltid är garanterad en kill.

Att som sniper med en bössa som chronar 180m/s+ gå ut på banan med inställningen att nu jäklar ska jag ha 20 kills kan vara direkt farligt!
Man måste inför varje tillfälle, varje skott gå igenom situationen noga;
Är målet utanför eller inom mitt säk avstånd (mer om detta senare)?
Har jag träffyta nog? Att skjuta mot endast huvud bakom en sten brukar inte uppskattas, kanske du måste flanka för att få en större träffbild?
Är området framför målet fritt? Jag har själv tagit skott på 70m+ då det dök upp en skallen 20m framför pipan precis när jag tröck av skottet, tack och lov hade vederbörande en hjälm som tog skottet men tro inte jag förbannade mig själv mindre för det :!:

Betänk att detta är något du gör inför varje skott, varje gång, dvs kanske 100ggr under en dag. Om du inte känner att detta är något du är villig att göra ska du INTE köpa en sniper *punkt!*. Det räcker med att du missar EN gång för att resultatet ska bli riktigt illa (önskar här att jag hade kvar bilden på skada jag orsakade med helt legalt skott på 40m+, en riktig tankeställare det vill jag lova!).

Säkerhet
Här skiljer det sig lite från område till område, spel till spel.
Generellt kan man säga att säkerhetsavståndet på en högtrimmad boltsniper är 40m, detta är då det minsta avstånd du ska hålla från målet du beskjuter. Avståndet sjunker sedan i takt med utgångshastigheten på vapnet, kolla vad som gäller där just Du spelar.
Vissa spel tillåter inte boltsnipers medan andra kanske inte tillåter semisniper, detta är helt upp till Arr och det kan också skilja i säkerhetsavstånd från spel till spel så sätt dig in i vad som gäller för att slippa bråk på plats.

Att hålla reda på 40m säk avst i skog är inte det samma som att bedöma 40m på en rak vägsträcka :!:
Lär dig avgöra avstånd i kuperad terräng innan Du tar med en högtrimmad sniper ut i spel, missbedömer du eller är för ivrig på avtryckaren kommer du inte bli långlivad på spelområdet.
Ett förhastat headshot i stridens hetta på 60m kan oftast förlåtas men om man slarvar med avstånden eller konsekvent skjuter folk i huvudet kan man räkna med en hel del ont blod.

Är Du osäker, ge helt sonika f*n i att skjuta. Ett avlossat skott kan inte tas tillbaka så var säker på vad Du gör innan du trycker av.

Vad är skillnaden på alla olika sniperbössor/typer?

Boltsniper
Repetervapen, dvs manuell laddning inför varje skott. Exempel på dessa är tex APS2 (Steyr SSG), M24, VSR-10, M700, AICS.
När man normalt talar om snipers talar man om denna grupp, de kan drivas av fjäder, gas eller CO2 och varierar i originalutförande mellan 100m/s och 160m/s.
Med rätt delar, mycket pill och kärlek kan man här bygga riktiga monsterbössor (200ms+) med rent läskiga träffbilder på uppåt och över 100m.
Märk väl: en boltsniper @ 120m/s kan vara läskigt precis och rolig att spela med! En välbyggd dylik bössa kan sopa mattan med de flesta AEGs på ganska långa avstånd, FPS är inte allt :!:

En boltsniper, då speciellt fjäderdrivna, är stabila konsekventa vapen som presterar om och om igen mer eller mindre året runt.
Gasvapen är lättare att spela med då de inte kräver samma teknik vid omladdning med faller på att de inte fungerar i kallt väder.
CO2 vapen är inget för den ovane! Här måste man veta vad man gör, fel inställningar eller okunskap kan orsaka väldig fara för andra spelare.
Ett CO2 vapen KAN fås att gå väldigt (läs FARLIGT) fort, okunskap här är mao förenat med stora risker och denna vapengrupp bör bara handhas av de som verkligen vet vad de gör.

Semisniper
Vanliga exempel: SPR, EBR
En AEG som (beroende på regelverk) chronar från 130m/s och uppåt. Något av en medelväg ligger runt 150m/s, över detta börjar slitage på delarna göra sig väldigt påmint. Dessa ligger närmare en vanlig AEG i känsla/spelstil men med bekostnad av räckvidd, träffbild och driftsäkerhet.
Här gäller det verkligen att veta vad man gör, det funkar inte bara att ta valfri bössa och trycka i en M150-fjäder :!: Mer eller mindre allt byts ut, elektronisk styrning (MOSFET) etc tillkommer. Att sedan hålla den i skick och sköta den kräver sin man/kvinna, detta är inget för den ovane mekanikern att börja bevandra sig i.


Vad kostar det då att skaffa en duglig sniper?
Svårt att svara på, detta beror på vilka krav man har.
Spelar men mest på små banor med korta avstånd och vill ha en sniper som har bra träffbild på 60m kan man klara sig undan med kanske 4k.
Vill man ha en bössa som presterar bra på uppåt 100m börjar man närma sig 8-10k för top of the line grejer.

Här är min bössa och en lista på vad jag gjort med den:
http://airsoftsverige.com/V6/viewtopic. ... 1&t=117811
Som synes finns det en hel del man kan stoppa i en bössa, inte sagt att allt är direkt nödvändigt men vill man maximera prestandan kan man inte tulla allt för mycket på det interna.

En semisniper kostar ungefär lika mycket för en som chronar 135m/s och en som chronar 155m/s, beroende på modell och märke på internals allt mellan 4 och 10k. Underhållet på denna kommer dock vara mycket högre än på en boltsniper, något man måste vara införstådd med. Som jag nämnt tidigare kräver dessa mycket kunnande, gör man fel går grejer sönder och det blir väldigt dyrt i längden. Återigen, detta är inget för en novis (inte sniper öht men extra betoning här).

Vad behöver Jag mer än en sniper?
Beroende på var, hur och med vad du spelar kan kraven på utrustning se väldigt olika ut.
En basic snipergear kan vara en BDU, pistolbälte med sidearm, magasin och vatten eller en RRV.
Själv spelar jag oftast i Woodland BDU, 1rstline med magasinfickor, lårhölster med pistol och ibland en mindre rygga med vatten.

Har laget du spelar med en given dresscode går det ofta som sniper att följa denna med få avvikelser (har själv spelat i RAV om än detta var lite i bökigaste laget) annars finns ju valet att köra steget ut med ghillie och minimal gear.

Man får helt enkelt anpassa sig efter förutsättningarna. Köpte själv en rygga http://www.eberlestock.com/Phantom%20Backpack.htm som kostade mer än de flesta av mina bössor just för att kunna släpa med mig det som kan behövas på storspel men har likväl klarat mig med endast en RRV och en liten ryggsäck på helgspel så valet här är väldigt fritt.

Har du en högtrimmad bössa är du nästan beroende av någon typ av sidearm, GBB, lite SMG eller liknande. Tänk på att du inte får använda ditt vapen under 40m! Att kunna bekämpa FI på 20m kan ibland bli nödvändigt och en stabil GBB kan vid dessa tillfällen vara guld.
Jag använder mig personligen av en TM Hi-capa 5.1, helt original, som jag har 3st magasin till. Mången är den FI som kört fast totalt när de försökt storma mig och mötts av denna pistols totala ursinne :twisted: 3x31 skott + 1 i loppet vid spelstart ger 94 chanser att bekämpa envisa element och ofta har detta visat sig tillräckligt.


Lite bra att ha länkar:

Guider:
parresurre1's ghillieguide:
http://www.airsoftsverige.com/V6/viewto ... 4&t=111962
och
Pagans Ghillie DIY
http://www.oda903.se/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=1415

Bra guide rörande sikten:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 860#p63860

Litteratur, filmer och guider:
http://www.ebook3000.com/Ultimate-Snipe ... 19351.html

*edit 28/2-11, fixat lite i texten, lagt till länkar och dyl*
*edit 8/1-12, lagt till länk till tråd om sikten.
Senast redigerad av 1 Twist, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Klistrad.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av Stygge »

Då frågorna envisas med att dyka upp och ingen verkar hitta tråden bumpar jag den.

Packe
Inlägg: 289
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:06 am

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av Packe »

Varför klistras den inte?

Tycker denna om något borde vara klistrad.
Min Affärsredovisning



ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av Xelley »

Bra guide, den tackar vi för (även om man spelat som sniper ett tag). Kul att folk lägger ner energi på detta och guiden till Ghillen var ju fantastisk! Bra jobbat!
I dont do karate, i do Ka - Razy!

bewnie
Inlägg: 71
Blev medlem: mån okt 15, 2012 6:49 pm

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av bewnie »

Grymt tänkvärd guide. Tackar ödmjukast!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av Twist »

Nu är den klistrad.

Eftersom man inte kan klistra sina egna trådar och vi i crew inte läser precis allt som skrivs är det en god idé att rapportera trådar som man tycker borde vara klistrade så att vi blir uppmärksamma på det. Ett sämre alternativ är att skicka PM till någon av oss. Det fungerar givetvis det med men kan ta längre tid.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Conny81
Inlägg: 59
Blev medlem: tor nov 28, 2013 2:56 am

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av Conny81 »

din guide är riktigt bra och efter att läst den blir ja bara mer och mer säker på att DETTA ÄR VAD JAG VILL SPELA SOM =)

pga planering av skotten , att krypa , smyga , gömma sig osv.. vill ej bara springa runt o mata iväg 100 tals kulor..spelat så innan ,sniper har hela tiden tilltalat mig ( boltsniper)

och ska börja spela igen hållt upp ett bra tag , sniper blir det och inget annat och med en sjysst sidearm. , tänkte ha ett vapen som chrnar en 120-135 det bör räcka för spel i skåne tillsvidare... gillar just hela grejen med att verkligen planera och tänka , kolla hur vinden blåser , kolla flyktvägar " var ska jag springa när jag lagt skottet" osv.. jobba ensam fast ändå i grupp är det som känns så rätt :) sen har jag tävlat i skytte tidigare så kan va kul och se om man har någon nytta av det , mest korthåll ;) ståendes och liggandes...

även låång bågskytte erfarenhet bla på elitnivå i många år med avstånd upp mot 90 m där man verkligen fick lära sig läsa av vindar , och att mnan inte alltid kan sikta mitt i prick.. osv..

e supertaggad att komma ut och spela igen och som sniper , sen att jag har mycket kreativitet och fantasi när d gäller och modda vapen utseendemässigt och kläder är nog bara en fördel ;)

och varit med på mycket jaktpass med m in far så vet man måste vara tyst i skogen så man varken syns eller hörs :)

nu är det dags att börja leta begagnad sniperbössa och sidearm så man kan komma igång :)

tack igen för en bra guide , ( första läsningen kändes som hej du som läser ingen vil lspela som sniper det är bara jobbigt och tråkigt) men jag fann d mer givande efter ja läst allt ;)

KingPanda
Inlägg: 97
Blev medlem: tor okt 18, 2012 7:57 am

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av KingPanda »

Vet inte om detta är helt rätt tråd att fråga detta i, men gör det ändå..

Om jag har en DMR, som får gå max 150 MS, så är säk avståndet 40 m.
Men om jag då håller nere utgångshastigheten lite, minskar då säk avståndet ?
Låt säga att den då istället har utgångshastighet på 140 MS ( detsamma som en ksp får ligga på ), sjunker då säk avståndet till 20 m ?
Detsamma om den då går 130 MS, är det då 10 m säk avstånd, osv osv ?

eoz
Inlägg: 32
Blev medlem: mån mar 02, 2015 1:06 pm

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av eoz »

Kingpanda! Kolla in VASF trimregler: http://www.vsaf.se/?p=13

Ligger du rint 130 med din DMR så får du faktiskt både skjuta auto och klarar dig på 10 meters säkerhetsavstånd. Gyllene trim om du frågar mig. Pistoler är väldigt verksamma runt 10 meters sträcket, och vapnet verksamt långt därutanför. Försök komma under 130, typ 125 med 0.20. Du kan få träff på mer än 60 meter om du har tillräckligt bra Hop och pipa på din DMR utan problem alls, förmodligen runt 80 meter med flat/Rhop.

KingPanda
Inlägg: 97
Blev medlem: tor okt 18, 2012 7:57 am

Re: Att spela som sniper, en guide och vägledning

Inlägg av KingPanda »

Då får jag alltså skjuta så hårt som 158,5 ms med 0.20 kulor till min dmr, med 20 säk avstånd, helt ok för mig

Skriv svar