precisions fråga, bolt sniper

andersbe
Inlägg: 62
Blev medlem: mån jul 15, 2013 6:22 am

Re: precisions fråga, bolt sniper

Inlägg av andersbe »

Jag har en Mauser SR som gör ca 180 m/s med 0,20 kulor. Jag spelar med 0,40 kulor och "effektiv avstånd" är 65 meter. På 65 meter träffar jag inom 20x20 cm. Jag började med 0,43 kulor men gick ner till 0,40 för att få till bättre avstånd. Kulan fortsätter ganska långt efter 65 meter, men 65 brukar passa i skogen så jag ställde in allting efter det.
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

Dj_komodo
Inlägg: 396
Blev medlem: tis aug 07, 2012 10:23 am

Re: precisions fråga, bolt sniper

Inlägg av Dj_komodo »

Har en PDI kittad TM vsr-10 med en 250% fjäder och den gör 195 m/s med 0.20, 155m/s med king arms 0.40... Har fått någorlunda bra träffbild från 80-90 meter på en måltavla som är 20x20 cm. Även här funkar 0.40 kulorna bäst, har fått tips om att tvätta dem i Cola light och sen diskmedel och kommer testa det så småningom:)

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: precisions fråga, bolt sniper

Inlägg av Vaksai »

Kan då tillägga att min Sugru-hoppade m14 skjuter 50 meter med bra precision vid låga 88 m/s.
Det enda som bytts ut är pistongen och nozzle, samt madbulls blåa gummi som har slipats ner för att passa med sugru.
Nackdelen är att folk inte alltid tar träff vid så låga hastigheter som det blir efter 35 meter.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: precisions fråga, bolt sniper

Inlägg av Stygge »

Skulle isf bestämma mig för en kulvikt och arbeta utifrån det.

Kort sagt:
Lättare kula = längre räckvidd/större spridning.
Tyngre kula = kortare räckvidd/mindre spridning.

En annan viktig skillnad mellan lätta/tunga kulor är ju det självklara, hastigheten från punkt A till punkt B. Man Kan se en kula sas "i flykten" och med lättare kulor minskar den effekten i början av kulbanan men är markant i slutet (man kan ducka för dem tex) men med tyngre kulor så är skillnaden inte lika stor (iaf på effektiva avstånd).

Man kan bygga en stabil sniper på allt mellan 120m/s och 210m/s, allt beror på vad man vill ha ur bössan. En välbyggd bössa @ 130m/s är alla gånger bättre än en illa byggd/inställd @ 200m/s. @ 150m/s med .20 kan du mycket väl få en bössa som har en riktigt bra träffbild på 60-70m med .30/.36m det handlar mycket om vad du utgår ifrån för bössa och hur mycket pengar/tid/kärlek du lägger på den.

Jag har själv fått in träffar på 100m+ med mitt monster när allt klaffat men de flesta träffar sker på mellan 60 och 80m. Sen spelar ju området man spelar på in, har du anledning att ställa bössan på 80+m eller räcker det med 60m? Det ät ett mindre helvete att ställa om en inställd sniper, min är inställd på 80+ och det ger problem vid <65m om målet befinner sig i skydd.

Bygg bössan efter hur/var du spelar är mitt råd, du sparar pengar och mycket svordomar på det i slutändan!

sindeliax
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 01, 2014 11:41 pm

Re: precisions fråga, bolt sniper

Inlägg av sindeliax »

det beror nog mest på hur stor tändsticksask du satsar på
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

x1ph1as
Inlägg: 59
Blev medlem: tis jul 23, 2013 3:46 am

Re: precisions fråga, bolt sniper

Inlägg av x1ph1as »

sindeliax skrev:det beror nog mest på hur stor tändsticksask du satsar på
Hehe.. bra svar! Men inte så hjälpsamt :)
Låt oss säga 7/10 skott inom 10x10cm.

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: precisions fråga, bolt sniper

Inlägg av Vaksai »

Hur mycket pengar och tålamod har du?

Att sätta 7/10 på ett A4 @ 200 ft (ca 61 meter) är realistiskt om du inte vill lägga ner tusentals kronor.
Det är inte så svårt att få till med en AEG heller, och skulle nog vilja påstå att det är billigare.

För att "alltid" träffa första skottet bör du göra följande:
Barrel-spacers, så pipan inte vibrerar. Skulle vilja påstå att det är viktigare i en AEG där vibrationer blir ett större problem pga högre eldhastighet.
100% tätning mellan cylinder > nozzle > bucking. Detta kan vara väldigt enkelt (köpa dyra prylar) eller så kan du göra det för hand med diverse mods (svarva nozzle, ptfe-tejp/tandtråd på bucking, etc).
Top Dead-Center, så att din hopup alltid är precis vad du ställde in den på, lättare att göra små ändringar och ger mycket konsekventare träffbild.
IR-/IER-/Sugru-Hop, utan tvekan den bästa uppgraderingen du kan göra på en airsoft.
Polera cylinder och pipa, och sen en noggrann putsning efter varje spel. Skit i en precpipa kan orsaka pipstopp, och även om det inte gör det så påverkar det precision (kulan studsar omkring istället för att rulla längst taket på pipan)
Förstå hur ett kikarsikte fungerar.

Skriv svar