Vilken kulvikt använder ni?

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av Achilles »

Ger bättre grepp på hopen vilket gör att man kan ställa den lite snällare. Upplever att detta minskar det stora slitaget som blir vid +600fps samt gör bössan mer konsekvent.

kimjoh: One Shot One Kill ;)
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av kimjoh560 »

Det har pratats om att tvätta kulor i Cola förr men då handlade det om att göra 0,43 kulorna synliga i och med att emaljen löses upp. Teoretiskt förstör man den polerade ytan som är karaktäristisk för precisionskulor (de håller sina fina toleranser tack vare poleringen) samt ökar slitaget på gummit i och med ökad friktion. Jag har aldrig testat så jag har ingen aning men upplever du att det fungerar så är det säkert så.
Lgt. Skalptagare

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av Achilles »

I och med att du kan använda mindre hop med samma effekt så upplever jag att slitaget på gummit minskar, kulan får samma spinn trots att den inte trycker lika hårt på gummit. Precisionen påverkas inte negativt, snarare tvärtom vilket statistiken från mina inskjutningar visat.

Bössan presterar vid 680 fps och HPA system mycket konsekvent på +80 meter. Prickskytte på långa distanser inom Airsoft är inte direkt någon exakt vetenskap så som prickskytte med riktiga vapen är men jag försöker nå så bra resultat som möjligt både genom att optimera bössan men också göra tester och nå förbättrade resultat med de ack så viktiga kulorna.

Då det inte ännu finns några säkerställda vetenskapliga fakta i ämnet är vidare diskussion överflödig och alla är fria att använda eller inte använda sig av mina teorier och idéer.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av MiqaFox »

Angående att tvätta: http://www.airsoftsniperforum.com/32-ge ... -bb-s.html
Finns en hel del i den tråden, och de flesta verkar otroligt övertygade om att det blir bättre.

Däremot så ställer jag mig lite tveksam till att använda cola, mest för att det är så surt. Känns som att det definitivt kan börja fräta själva kulan utöver smuts och oljor som tanken är. När jag orkar så kommer jag nog också tvätta mina, men med någon form av tvättmedel istället.

Använder själv 0.30's, men så chronar jag ju ~120-130 endast. Hade jag haft en kraftigare setup så hade jag kört det tyngsta jag hittat som är i ljus färg.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Sv: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av kimjoh560 »

Själva tvättandet tror jag med på. Det är ju bara att kolla i en tom kulpåse så ser man hur mycket skit som ligger däri.
Lgt. Skalptagare

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av Achilles »

Det är folsyran som löser upp fettresterna på kulan, funkar inte lika bra med vanligt tvättmedel. Häll lite cola zero på er smutsiga spishäll så ser ni själva.

10-15 minuter räcker gott, ingen fara att kulorna hinner bli deformerade.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av kimjoh560 »

Som en liten sido notisverkar olika kulor vara olika skitiga. Guarder exempelvis ser väldigt bra ut medan Blaster Devil ser rent ut sagt förjävliga ut. Nästan som att någon hällt vetemjöl i flaskan och skakat.
Lgt. Skalptagare

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Inlägg av Achilles »

Jo det är sant, hade väldiga problem att få King Arms 0.43 rena, gav till slut upp på dem och kör endast med MB nu.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Skriv svar