PDI delar

kimjoh560

Re: PDI delar

Inlägg av kimjoh560 »

Nja, palsonite är bara en ytbehandling. Det är fortfarande samma material (rostfritt?). Antar att meningen är att exempelvis cylindern ska bli lite reptåligare.

Tänk på att VC pistongerna inte tål samma trim som HD pistongerna. Undantaget är Bore-up VC pistongen som är helt tillverkad av metall.
Lgt. Skalptagare

PHage

Inlägg av PHage »

Palsonite är en ytbehandling ja. Men jag har för mig att pdi gör mest saker i aluminium (duralmin), såsom ytterpipor, pistonger, etc

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Jo, många av deras delar tillverkas av duraluminium eller "flygplans aluminium" som det ibland kallas. Det är nästan lika "starkt" som stål men aluminium som sådant utmattas mycket lättare än till exempel stål och är därför inte ett lämpligt material för de delar som det uppstår höga spänningar i. Till exempel i cylinder, sears och pistongens backstycke. Däremot är det väldigt lätt och är utmärkt att använda till exempelvis de saker du nämnde.

Jag vet egentligen ingenting om Palsonite, hittar heller ingenting om det när jag googlar. Möjligt att det är ett begrepp PDI hittat på själva för någon form av hårdanodisering. Men de delar jag haft i min ägo som kallas "palsonite" har alltid varit tillverkade av stål med svart ytbeläggning.
Lgt. Skalptagare

Skriv svar