Bolt eller Semi
Bolt eller Semi
Har nu länge gått och funderat på att ta steget till sniper och ska nu äntligen göra det. Dock har jag svårt att bestämma mig mellan CA M24 eller en G&G GR25. Tänkte att jag kanske kunde kolla vad ni som har spelat som prickskytt lite längre trivs bäst med, eller snare vad ni tycker är roligast på spel. Tanken är att köra med en M4 så att man kan gå med en squad under spelen och kanske spela mer som en DM i de lägen de passar/behövs samt kunna köra som en recon unit på större spel.
Jag är rätt på läst på båda vapnen men har ni några åsikter om dem får ni gärna dela med er av dem.
tacksam för svar och åsikter.
Jag är rätt på läst på båda vapnen men har ni några åsikter om dem får ni gärna dela med er av dem.
tacksam för svar och åsikter.
Sv: Bolt eller Semi
Jag har en m16 dmr som är semispärrad via mosfet. Det fungerar bra men i och med att man oftast är begränsad till ett trim på runt 160 m/s har man inte alls samma fördel i räckvidd som en bolt. Dessutom väsnas en AEG betydligt mer än de flesta boltvapen gör.
Semi är inte helt utan fördelar dock, särskilt bra är det i SIB spel. Och de betydligt större magasinen och möjligheten att avfyra kulor i snabb följd väger upp för det mesta.
Det är helt klart svårare att spela med semi enligt mig.
Angående ditt val av vapen kan jag inte säga annat än att citera skepparn;
"De är inte färdiga produkter, bara platformar att bygga vidare på."
SR25 modellen gick bort för mig på grund av reservdelstillgänglighet.
CA m24 är väldigt tung men känns solid och det finns gott om delar till den. Om du inte nödvändigvis behöver ha just en m24 finns bättre (smidigare, billigare) alternativ dock.
Semi är inte helt utan fördelar dock, särskilt bra är det i SIB spel. Och de betydligt större magasinen och möjligheten att avfyra kulor i snabb följd väger upp för det mesta.
Det är helt klart svårare att spela med semi enligt mig.
Angående ditt val av vapen kan jag inte säga annat än att citera skepparn;
"De är inte färdiga produkter, bara platformar att bygga vidare på."
SR25 modellen gick bort för mig på grund av reservdelstillgänglighet.
CA m24 är väldigt tung men känns solid och det finns gott om delar till den. Om du inte nödvändigvis behöver ha just en m24 finns bättre (smidigare, billigare) alternativ dock.
Lgt. Skalptagare
Re: Bolt eller Semi
tack för svaret, vad det gäller vapen så är det Amerikanska som jag är ute efter och eftersom det inte verkar finnas några bra alternativ på en M40 så lär det nog bli en M24 om det blir en bolt sniper.
Jag är mycket medveten om att de inte är färdiga produkter untan bara plattformar för att bygga vidare på. Men undrade mest vad som var era favorit plattformar.
Angående SR25 har jag för mig att G&G en ska vara mycket lättare att uppgradera än en CA eftersom den har en standard V2 gearbox med förlängd hop-up istället för en lång gearbox med standard hop-up. Dock kanske det gör det väldigt svårt att uppgradera hop-upen. Om någon har en G&G GR25 får ni gärna dela med er om era erfarenheter med den.
Jag är mycket medveten om att de inte är färdiga produkter untan bara plattformar för att bygga vidare på. Men undrade mest vad som var era favorit plattformar.
Angående SR25 har jag för mig att G&G en ska vara mycket lättare att uppgradera än en CA eftersom den har en standard V2 gearbox med förlängd hop-up istället för en lång gearbox med standard hop-up. Dock kanske det gör det väldigt svårt att uppgradera hop-upen. Om någon har en G&G GR25 får ni gärna dela med er om era erfarenheter med den.
Tanaka gör ju en M40 serie, utmärkt platform att HPA-modda (enligt de som har gjort det).
Lite mer exotiskt så finns ju också Sun Project M40 (vackra som få, men i princip omöjliga att modda om du inte har en egen mek verkstad - om du inte kör dem med CO2).
Lite mer exotiskt så finns ju också Sun Project M40 (vackra som få, men i princip omöjliga att modda om du inte har en egen mek verkstad - om du inte kör dem med CO2).
Den finns ju PDI delar till Sun Projects m40. Vet dock ingenting om den och inte heller vad som behöver bytas i den.
Lgt. Skalptagare
Det blev en Tanaka M40A1, vet ni vad man bör satsa på för uppgraderingar?
Tycker inte att du ska förutsätta att du måste göra en massa med den. Prova den, det är trots allt en Tanaka!
Gör en egen bedömning huruvida bössan går bra eller dåligt först. Sen kan du fundera på uppgraderingar.
Många Tanaka-ägare nöjer sig med att öka utgångshastigheten.
Gör en egen bedömning huruvida bössan går bra eller dåligt först. Sen kan du fundera på uppgraderingar.
Många Tanaka-ägare nöjer sig med att öka utgångshastigheten.
Lgt. Skalptagare
Jag har en CA m24 som jag är helnöjd med. Visserligen så är den rejält uppgraderad men den har å andra sidan aldrig krånglat för mig. Väldigt pålitlig.
I början av min AS-karriär så köpte jag mig en SR-25:a av något kinamärke och även den gillade jag. Tyvärr kan jag inte säga så mycket mer om den. Har en polare som precis har köpt sig en sådan och han vekar nöjd.
Men jag kan varmt rekommendera en CA m24. Nackdelen är, som någon nämnde, att den väger en del.
I början av min AS-karriär så köpte jag mig en SR-25:a av något kinamärke och även den gillade jag. Tyvärr kan jag inte säga så mycket mer om den. Har en polare som precis har köpt sig en sådan och han vekar nöjd.
Men jag kan varmt rekommendera en CA m24. Nackdelen är, som någon nämnde, att den väger en del.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1093
Jag spelar på exakt samma sätt som du beskriver i topic och jag en semi går fett bort för mig iallafall.
Det som en semi på 150m/s kan göra gör min aeg på 125 m/s i stort sätt lika bra.
Jag har en 200m/s bolt på ryggen och aeg som main vilket gör att jag kan strida lika bra i cqb som på 100-150 meter.
Att släpa runt på 2st nästan likvärdiga vapen känns enligt mig som en osund ideé.
Men sen är semi och bolt 2 helt olika spel stilar. man får oftast bara en chans att träffa med bolten för folk står inte upp länge när det kommer en 200 kula vinande förbi.
// Dill
Det som en semi på 150m/s kan göra gör min aeg på 125 m/s i stort sätt lika bra.
Jag har en 200m/s bolt på ryggen och aeg som main vilket gör att jag kan strida lika bra i cqb som på 100-150 meter.
Att släpa runt på 2st nästan likvärdiga vapen känns enligt mig som en osund ideé.
Men sen är semi och bolt 2 helt olika spel stilar. man får oftast bara en chans att träffa med bolten för folk står inte upp länge när det kommer en 200 kula vinande förbi.
// Dill
Carpe Noctum