A&K (P&J) SR-25 Uppgradering

Allan_g

A&K (P&J) SR-25 Uppgradering

Inlägg av Allan_g »

Tänkte sätta igång en tråd om uppgraderingar lämpliga för detta vapen.

Min är ju då en P&J och inte ren A&K som jag trodde från början :D

Pistongen och gear som driver den har 19 tänder, M140 fjäder, boreup cylinder (extended), förstärkt pistong huvud (silenced) med kullager, springguide med kullager, osäker på vilken gummi men den förra ser ut och beter sig likadant som en guarder vilket är min gissning att de sätter in.

Jag har uppgraderat till pres pipa av märke Madbull Ultimate tightbore 6,01mm med längd 509.

Originalpipan är exakt i 509 längd, med en inner-diameter på 6,06 och är i mässing, betydligt tyngre än presspipor.

Vill man ha längre presspipa får man täcka över det som sticker ut med ljuddämparen som ger ytterligare en 150mm spelrum. Går man längre än så kommer ljuddämparen inte att täcka och skydda pipan.

Den kan läcka som ett såll och fortfarande göra över 140 (som fjädern skall ge), om det är tätt kommer man över 150m/s.

Slutsatts på uppgraderingar efter ca 16000 bollar. Du behöver inte röra gearboxen så vidare du inte vill uppnå 165-200m/s. Pres pipa är ett måste, byte den ASAP.

Hopup gummi är rekommenderat men inte nödvändigt att byta direkt.

Min nästa modifikation är att prova en starkare fjäder, jag vill uppnå ca 10m/s mera då 0,40 guarder kulorna ligger ca 100m/s på min. Jag kommer att installera en 150 fjäder utan att göra några andra modds och se hur det går med originalboxen.
Senast redigerad av 1 Allan_g, redigerad totalt 0 gånger.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

kimjoh560

Re: A&K SR-25 Uppgradering

Inlägg av kimjoh560 »

Har en bössa som bygger på A&K's m16. Märkte att den bitvis var ganska "off spec" så att säga. Lite andra dimensioner här och där jämfört med vad Marui baserade bössor i regel har.

Tex. Är fire selector delen inte kompatibel med Raptor AWS fetten utan modifikation.

Guarders hopuphus med vanligt AEG gummi läcker ganska mycket av någon anledning. Osäker på om det beror på att gummit som satt i från början var av en annan typ (nån trubbigare modell utan "läpp") så att nozzeln var av fel typ.

Min box hade också ett annat huvud vilket gjorde att standard nozzle för m4/m16 inte passade.

Har inte kommit mycket längre än så med mitt bygge än så något annat har jag inte sett.

Håller med om att det är bra drag i motorn dock. Min bössa är semispärrad via mosfet, men jag har haft riktigt bra RoF på full auto/burst med m140 fjäder då jag testat.

Börjar skruva A&K SR25 nu i veckan. Kan ta en ordentligt jämförare med vanlig A&K V2 då. Den SR25:an har presterat väldigt illa och är relativt ny. Misstänker att detta beror på original hopup/gummi så det tål att tittas på.
Lgt. Skalptagare

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Jag hade också problem med min hopup/gummi, man kunde skruva upp eller ner utan märkbar skillnad. När jag tittade efter hade den låst sig i nästan max läge och det hände inget när man snurrade på den. Efter av/på montage löste detta problemet.

Vilken pipa har du i din SR-25?
Allan_G

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Jag har ingen SR25, bössan i fråga tillhör en kille i laget. Vill dock minnas att det sitter en Guarder 600mm i den. I min m16 sitter det en SRC 6.03 på 540mm.
Lgt. Skalptagare

alle090

Inlägg av alle090 »

Hejsan

Är också ägare till en A&K SR25, har några återstående problem som måste fixas men tror denna bössa kan bli riktigt bra.

Just nu har jag gjort följande med bössan:

* Ny innerpipa, Madbull Precision (black python var II) 6.03mm/509mm

* Ny piston, "SHS Full Steel 19 Teeth Piston for ARMY R85 Series", sågade tänder för bättre AOE

* Ny Pistong huvud (SHS), köpte ett SHS SR25 paket som var helt fel, troligen till CA(standard V2 låda), så kuggarna och pistongen var obrukbar.

* Nytt hopup hus, Lonex M4/M16 hus, presterar rätt bra, dock nytt gummi är väl ett måste.

* Tillagt gummi dyna under pistonghuvudet (minns inte vad den hette) som ska absorbera trycker ifrån varje skott så inte lådan pajar, så den klarar högre trim.

* Ny fjäder (long type) m130 (har även en M150 pågång)

* Kör 11,1/7,4 Lipo med Deans

Framtida uppgraderingar kommer bli Nozzle och cylinder..
Fick även tag på AWS Raptor mosfet som skall installeras, och en ny motor som ska tåla fjädern. Har letat efter gears men ej funnit några ännu.

Mina problem är just att den bara når ca 120 m/s vilket är 10 m/s under fjäderns styrka, så antingen läcker den otroligt eller så vet jag inte vad. Har ju tänkt att byta Nozzle och t.om cylinder för att se om de är problemet. Annars blir det att köpa nytt hopup hus alt först ett bättre gummi och se om det är felet.

och som en sista fråga, har ni problem när ni ska sätta på den övre delen med pipa och så, för mig om jag vanligt slidar in lowern så åker inte hopup husets mynning rätt in i gearboxen utan fastnar på millimetern så man inte kan stänga bössan?

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Jag har inga problem (allt original i min gearboxen) att sätta ihop bössan, antar att det kanske skiljer sig lite i passformen då du har uppgraderat din.

Har du testat att sätta tillbaka originalfjäder och chrona den? Min gör 148 Mps (på en 0,2g kula) med original fjäder.
Allan_G

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Är det inte en P&J du har då? De såldes med 150 fjäder ett tag, vilket de inte verkar göra längre av någon anledning.

Nej, hade inte problem med att få ihop bössan igen.
Lgt. Skalptagare

alle090

Inlägg av alle090 »

P&J versionen hade väl en förstärkt gears och pistong, således också högre trim?

ska nog ta och skaffa ny hopup hus direkt tror jag, minns inte att jag hade montering problem med orginalet.

Har någon tänkt på att köpa en längre outerbarrle och sedan en längre innnerbarrle, även igenom ljuddämparen.

Skriv svar