WE SCAR-L frågor

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Attackmack
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 02, 2012 7:51 pm

WE SCAR-L frågor

Inlägg av Attackmack »

Tjäna!

Funderar på att slå till på en WE Scar-L, mest för lite prickskjutning men förhoppningsvis delta i något lir till sommaren också.
Då jag mest tänker mig nöjesskjuta sommartid så känns bristerna med GBBR inte så stora jämfört med det stora nöje dessa verkar medföra.
Men jag har lite frågor, hoppas få förstahandssvar då det verkar vara väldigt varierande åsikter runt nätet.

- Jag har läst och hört att dessa vapen lider av ganska inkonsekvent träffsäkerhet och effekt. FPSen verkar variera från skott till skott och kulorna flyger lite som de vill. Går detta att åtgärda på SCARen med uppgraderingar, tex längre pipa, ny hopup osv?

- Är det stor skillnad på vilken gas man använder och finns det gas som märkbart förbättrar effekten? Är co2 bättre? Starkare?

- Finns det någon fördel med en "short stroke" modifikation förutom snabbare eldhastighet? Sparar man gas?

- Om man köper en SCAR idag, kan man vara säker på att det är senaste versionen eller finns risken att man köper en äldre och sämre modell?

- Slutligen, eftersom jag läst väldigt spridda åsikter runtomkring, kan någon berätta hur detta specifika vapen klarar den svenska vintern om man mot förmodan vill ut och lira i kylan?

Tack på förhand!

kevin94
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jan 12, 2016 6:52 pm

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av kevin94 »

Tjena.

Jag själv har en We Scar-H gbbr påväg till mig.

Det man måste tänka på med när det kommer till we gbbr´s är att hop up gummit som sitter i från fabrik är ofta rätt dåligt, men det
är ett enkelt och billigt fix. En ny tightbore pipa 6.03 eller 6.01 är heller inte helt fel om du vill ha en bättre precision samt m/s men det är inget måste, utan jag skulle först och främst gå på ett nytt hop up gummi.
Det finns en uppsjö av uppgraderingar man kan göra, allt handlar om hur mycket pengar man är villig och lägga ner.

Sen så måste man också tänka på att dom är oftast dyrare att skjuta då man behöver en del gas.

MEN jag föredrar gas alla dagar över el samt fjäder då det är så nära man kan komma de riktiga bössorna som möjligt.
Liten rekyl, smäller lite mer och det är inte bara att spray and pray så man måste vara lite mer taktisk.

Sen så skulle jag nog fundera på en we scar-H om jag vore du då dom har nyare magg design så dom ska vara bättre på gas samt cooldown´en på magasinen ska vara mycket bättre. Och jag har hört att scar-H maggen ska vara bättre i kallare väder men skulle inte vilja påstå att gas vapen är det bästa i flera minusgrader. Så är det spray and pray du är ute efter så är inte en gbbr det du ska ha, gbbr är gassnålast på single auto och dom spyr ofta ut en del gas på full auto. Single auto är bäst, korta burstar på 2-3 skott fungerar också.

länkar ett klipp på en We scar-h gbb med uppgraderad pipa och hop up gummi. Som du kan se så skjuter den på rätt bra :)
https://www.youtube.com/watch?v=LeJ_dANmAo8

Attackmack
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 02, 2012 7:51 pm

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av Attackmack »

Hej kevin och tack för ditt utförliga svar!

Låter bra tycker jag, du har gjort mig mer övertygad om att det blir ett bra köp!
Meka med bössa och repa/uppgradera den allt eftersom är en av sakerna jag ser fram emot och en stor del av nöjet men självklart måste den vara pålitlig när det väl gäller!

Mitt val av L modellen baserades på att den använder standard m16/4 magasinen där jag kan välja mellan både gas och co2. De är aningen billigare och passar i de flesta fickor/väskor. Och som jag förstått så är de senaste we m4 magasinen riktigt bra, men du menar att H modellens magasin är ännu bättre?

rinns det något ställe som är märkbart billigare att köpa dessa bössor ifrån eller är det lika bra o vända sig till en svensk återförsäljare?

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av Maercosh »

Kan inget om vapnet men såg något som kanske intresserar dig: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 02&t=37859

kevin94
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jan 12, 2016 6:52 pm

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av kevin94 »

Attackmack skrev:Hej kevin och tack för ditt utförliga svar!

Låter bra tycker jag, du har gjort mig mer övertygad om att det blir ett bra köp!
Meka med bössa och repa/uppgradera den allt eftersom är en av sakerna jag ser fram emot och en stor del av nöjet men självklart måste den vara pålitlig när det väl gäller!

Mitt val av L modellen baserades på att den använder standard m16/4 magasinen där jag kan välja mellan både gas och co2. De är aningen billigare och passar i de flesta fickor/väskor. Och som jag förstått så är de senaste we m4 magasinen riktigt bra, men du menar att H modellens magasin är ännu bättre?

rinns det något ställe som är märkbart billigare att köpa dessa bössor ifrån eller är det lika bra o vända sig till en svensk återförsäljare?

När det kommer till att köpa bössan så om man hittar dom på en svensk sida så brukar dom vara extremt dyra jämfört med t.ex Taiwan sidor.

Till exempel we scar-h som jag var ute efter hitta jag på shop.wizeguy.se för hela 6k, sen så beställde jag min bössa ifrån asiaairsoft.com för 3k med gratis frakt. Så ja det kan skilja sig upp till 50%. Oftast så sätter Taiwan sidor ner värdet på paketet så de ska gå igenom tullen snabbt och så att man ska slippa betala tull/moms, men det är inget man kan räkna med så det är ett litet spel varje gång. Till exempel sist jag beställde ifrån Asiaairsoft.com satt de min We 1911 gbb som "gift" och värdet på ca 10dollar så slapp tull, men som sagt det är alltid ett spel.

Då jag är beredd att kanske få mecka lite själv + det är alltid mycket billigare så beställde jag ifrån utlandet. Då det kan vara krångligt med garantier till Taiwan ställen så man vara beredd att laga bössan själv om det skulle vara nått knas. Och då scar´en är så enkelt och fixa så är det inga problem för mig :)

Många kör med scar-L och deras m4 magg så skulle nog inte tro att dom är dåliga :)

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av babymakerairsoft »

Har du cash över så uppgraderar du ventilen.

Jag har maple leaf tornados på mina, har 2 extra som jag lagt ut nu på börsen

Sen finns det annat märke, Jet nånting också bra. Mer konsisten för varje kulor, bättre cooldown

Attackmack
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 02, 2012 7:51 pm

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av Attackmack »

Tack för alla svar, är betydligt närmare ett köp nu iaf :)

Ska kika runt på diverse sidor och se vart man kan tänkas slänga in en beställning.
Jag gillar "tan" modellen men den verkar vara slutsåld mest överallt. Har dock sett bilder på en modell med vissa delar i svart och andra i tan, så om jag köper en svart finns ju alltid möjlighet för ombyggnad i framtiden!

kevin94
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jan 12, 2016 6:52 pm

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av kevin94 »

Jag själv beställde en i tan. Tan känns mer som scarfärgen, typ som ferrarifärgen är röd om du förstår hur jag menar ;)

asiaairsoft.com ska ha we scar-l i tan:)

http://asiaairsoft.com/index_eproduct_v ... ts_id=2231

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av babymakerairsoft »

:) papaco är närmsta du kan komma i färg, crw säljer, kan vara slut. Riktigt fina

Attackmack
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 02, 2012 7:51 pm

Re: WE SCAR-L frågor

Inlägg av Attackmack »

Det blev en Scar-L från airsoftasia.
Kommer nog att beställa mer grejor därifrån framöver men vill få hem och provskjuta bössan lite innan jag går vidare med vansinnet :)

Tack för råd och svar från alla i tråden!

Skriv svar