Nyköpt Inokatsu M4 sopmod 2011 strulig

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
christopherakesson
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:41 pm

Nyköpt Inokatsu M4 sopmod 2011 strulig

Inlägg av christopherakesson »

Hej, har en ny sådan fin bössa. Är inte främmande för att mecka och gillar realism varför valet föll på denna.
Dock blir jag f/n inte klok därför vänder jag mig nu till detta forum för lite hjälp..

1) Har prowin v2 mag för inokatsu från redwolfairsoft.
2) Har fått ny Nozzle från butiken då orginal pajade efter 20-30 skott... (SAT for inokatsu)

Nu till mina problem:

A) Prowin maggen är alla fyra skitsvåra att fylla. Har greengas från guarder men nästan allt sprutar liksom utanför. Ventilerna är silikonsprayade. Efter att ha tömt halva flaskinnehållet utanför magget får man tillslut i gas. Detta gäller alla fyra maggen... Redwolf har bara slutat svara på frågor ang. detta (piss service).

B) Enormt svåra att sätta i om geväret inte är mantlat och man håller i boltcatchen bakåt så att bolt+nozzle är i bakre läget.

C) Skjuter några prov-varv tomt men helt plötsligt låter det bara PFFFFFFFFFFFFFFFF och hela magget tömmer ur sig. Gäller flera magg som jag testat med.

D) Fyller jag i power gas från rödastjärnan så kan jag inte ens skjuta med geväret, trots att jag har prowins starkare hammerspring. Ventilen på magget är stenhård dvs. omöjlig att trycka in om man inte tar i allt vad man har med ett hårt verktyg då pyser allt ut...

Vill påpeka att allt är helt sprillans nytt. Butiken kan inte hjälpa mig särskilt mycket då de normalt bara säljer AEG. Vänder mig därför hit då det kanske finns ett par erfarna här på denna bössa / dessa mag?
Maggen skall ju vara specifikt för Inokatsu och överallt på forum pratas det om hur jäkla bra dessa är speciellt byggda för katsu men hittils har ALLT krånglat och jag har inte kunnat spela alls...

Jag är F/N villig att åka en bra bit till någon som kan detta och vill spendera lite mektid med en annan...
**************
I just love those plastic balls.

Norqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:05 pm

Re: Nyköpt Inokatsu M4 sopmod 2011 strulig

Inlägg av Norqvist »

Nu har jag ingen inokatsu m4, men jag har ett WOC m16 så det är samma plattform iaf=)
jag vet heller inte hur mycket erfarenhet du har med GBBR, men here goes:

Prowinmagasinen kan vara bängliga att fylla på. men när du väl hittat rätt vinkel för ändamålet så är det enkelt sen=)
jag lärde mig med att svagt fylla på gas i början och sen när man hittade rätt så dundrade man i gas för kung och fosterland.
Har dock märkt att 220 psi-gasen är svår att ha och göra med i dessa magasin. jag kör med SRC 165 psi-gas. fungerar riktigt bra.

att dina magasin töms på gas beror på att den inte vill cykla slutstycket, så hammaren ligger kvar på ventilen
och magasinet töms helt. Jag har haft detta problem. det kan bero på att bössan inte är tillräckligt smörjd.
gas route bucking klämmer åt slutstycket så det inte vill cykla som Vesslan sa. Att fjädrarna är för styva för gasens kraft.
(fjädrarna brukar oftast ta ut sin rätt i slutet av magasin då trycket i magasinet blivit lägre)
Eller att flute-ventilen inne i bolten som dirigerar gasen har gått sönder så all gas dirigeras ut genom pipan och noll gas går till att
föra slutstycket bakåt. Även detta har jag varit med om och det är otroligt drygt.

Splitternya gasdrivna grejer brukar ofta tjorva i början (i min erfarenhet) då de behöver nötas in ordentligt.
Jag skulle tipsa om att sätta dit en svagare hammarfjäder och en svagare buffer/rekyl/framföringsfjäder
och köra på svagare gas tills den har blivit varm i kläderna så att säga.
Detta tipsas det även om i länken som Vesslan hänvisade till.

However innan du gör det.. det första du bör testa är att byta Gas Route Bucking
då det har störst inverkan på slutstycket i detta fall. Det låter som att det är den stora boven i dramat
Fungerar inte det så fundera på det med fjädrarna och innötningen=)

mvh

Norqvist out
Autenticitetsfreak
Inokatsu M4 MTW SOPMOD 2010 Super Version /RS Aimpoint CS /Invisible Sights PEQ-15
Inokatsu M4 MTW SOPMOD 2011 Super Version /RS LMT Crane stock
VFC SCAR-H GBBR /SpecterDR 1x-4x
VFC FN FNX
Umarex USP Tactical (HL2)
TM Glock 17

christopherakesson
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 26, 2012 6:41 pm

Re: Nyköpt Inokatsu M4 sopmod 2011 strulig

Inlägg av christopherakesson »

Hallå,
Den är bättre nu så lite nötningsproblem men stora bekymret just nu är maggen. Har kört med en gas i svart flaska med högre tryck (minns ej vilken nu), då har den cyklat bättre så det är ett cyklingsproblem verkar det som.

Nu har jag blivit lite sugen på att se om man kan få bössan till hpa istället haha :-)
**************
I just love those plastic balls.

babymakerairsoft
Inlägg: 159
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:27 am

Re: Nyköpt Inokatsu M4 sopmod 2011 strulig

Inlägg av babymakerairsoft »

Antar att det är Guarder, Inno/Viper fjäder är riktig hårda (jag har RA summer också hård. Billiga gas är inte tillräckligt för skjuta tillbaka buffer.

Även på min KRISS med RA stål buffer klarar inte andra gas än Guarder / 3.0 att cykla bolten

Skriv svar