WE416 gbbr frågor

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Johnnie81
Inlägg: 7
Blev medlem: lör feb 22, 2014 9:16 am

WE416 gbbr frågor

Inlägg av Johnnie81 »

Hej, jag har eventuellt tänkt köpa mig min första gas bössa nu inom kort då jag fått ett erbjudande jag nästan inte kan motstå.
Jag har dock bara kört AEG tidigare (har inte ens en pistol än)
Bössan ifåga tror jag är en "WE416 openbolt gbbr"

Nåväl, vad ska jag tänka på när jag kör gasbössa?
Måste jag ta isär den och rengöra den efter varje gång eller hur noga är det egentligen?
Har hört man kan köpa nån gas som även smörjer och rengör så man inte ska behöva det?
Har även förstått det som att man ska förvara magasinen med gas i för att O-ringar och sånt kan torka annars, gäller detta även över vintern?
Känns konstigt att ha maggen liggandes dryga 6 månader med gas i?

Finns även mer funderingar men kommer inte på allt nu, all info och råd tas tacksamt emot.

Mvh / Johnnie

Berggren3
Inlägg: 44
Blev medlem: sön jul 07, 2013 5:38 pm

Re: WE416 gbbr frågor

Inlägg av Berggren3 »

Tja.
Du behöver inte rengöra den efter varje spel, jag gör det, men det är mest för attjag tycker det är roligt att pilla med det.

Rengör ca efter vartannat spel kanske, beror ju på hur mycket du skjuter.

Vilken gas du en kör med så måste du rengöra, och smörja. Det är mycket metall som gnider mot metall. Så det blir slitigt likt ett riktigt vapen.

Ska du köra med vanliga greengas magasin så ska du förvara dem med lite gas i, inte fullt med gas, men halva ca. Detta för att i denna gas finns det silikon tillsatt som smörjer dina oringar.

Är det co2 magasin ska du INTE ha patronen i. Ta bort patronen och smörj i alla hål och gömslen i magasinet. Co2 magasin innehåller inget bra för dina oringar, de fräter faktiskt på oringarna i ditt magasin.
Jag har börjat smörja mina även fast de kanske bara ska ligga i ca 2 dygn. Har man ett gäng co2 magasin så blir det ett evigt pill att laga alla, bättre att smörja ofta då.

SOM smörj,ofta,mycket

I det stora hela så ställer en gbbr höga krav på dig med vapenvården, mycket mer en aeg, Du kommer lära dig fort och då går det på några minuter.

Jag körde själv med aeg i början innan gbbr kom. Och jag kommer aldrig mer gå tillbaka till symaskinerna :)

nisse
Inlägg: 256
Blev medlem: mån aug 13, 2012 12:43 am

Re: WE416 gbbr frågor

Inlägg av nisse »

Pröva att gå ner på 30skott per magasin i din AEG och stoppa in några stenar i multi fickor för att förbereda dig.
Skämt åsido så tröttnade jag ganska fort på GBBR men min kärlek hittade tillbaka.
Co2 magasin ska Kastman moddas när dom börjar läcka, finns ingen bild guide men i artikel delen av forumet så står det långt ned hur man ska göra.
Att ha med sig ett multiverktyg i fält lärde jag mig när en bula la sig i avfyrnings mekanismen och hindrade mig från att skjuta.
Att uppgradera alla delar till ra-tech direkt tycker jag är onödigt, satsa på att byta ut delar allt eftersom dom ger efter, finns ett open bolt konversion kit från WE på ehobby för 80dollar som innehåller i princip alla reservdelar till en we m4/hk416.
Tänk på att heller inte ladda magasinen fullt(30-31skott) och sen trycka in dom i bössan, då kommer själva plast rampen på loading nozzeln ge med och du kommer undra varför din bössa inte skjuter, det du kan göra då är att dra tillbaka bolten med charging handlet, låsa bolten med bolt catchen och sen tjoffa i magasinet.
"Ninjas came with lions"

Johnnie81
Inlägg: 7
Blev medlem: lör feb 22, 2014 9:16 am

Re: WE416 gbbr frågor

Inlägg av Johnnie81 »

Okej, tack för svaren. Mycket verkar det vara att tänka på :-P
Vad ska jag smörja med? Silicon spray eller typ vanlig smörj olja? typ? Och ska man aldrig ladda maggen helt fulla? Typ 25 kulor bara då eller? :)

Berggren3
Inlägg: 44
Blev medlem: sön jul 07, 2013 5:38 pm

Re: WE416 gbbr frågor

Inlägg av Berggren3 »

Jag kör med pellgunoil, finns på tex D-gear

Nja jag laddar mina fulla, men ser då till att slutstycket är i uppspänt läge (som om magasinet vore tomt)
Har laddat om utan att göra så också, för mig har det gått bra, för andra har den lilla läppen gått sönder. Den ser till att det laddas en ny kula varje gång du skjuter.

För att vara säker på att de inte ska gå sönder så ladda dem inte fulla, ja ca 25-28 kulor i varje magg!

Johnnie81
Inlägg: 7
Blev medlem: lör feb 22, 2014 9:16 am

Re: WE416 gbbr frågor

Inlägg av Johnnie81 »

Antar att det är nåt jag får lära mig men vad menar du med att ha slutstycket i uppspänt läge? Och sen undrar jag om Gbb bössor är känsligare för exempelvis regn än vad aeg är? Har hänt vid några tillfällen att folk bangat söndags spel pga av att de kör gbbr, en annan har ju fått för sig att det borde vara tvärtom i en gbb bössa finns väl inte massa elektronik som kan ta skada?

Berggren3
Inlägg: 44
Blev medlem: sön jul 07, 2013 5:38 pm

Re: WE416 gbbr frågor

Inlägg av Berggren3 »

I gbbr finns det en sista skottsspärr, då hakar boltcatchen
I bolten som gör att bolten är i "uppspent" läge. Du kan då ta ur ditt tomma magasin, ta fram ett nytt att smälla i bössan, sedan trycker du på boltcatchen. Och vips så har du en ny kula i loppet och kan börja verka igen.

Du lär dig:) kolla på lite videos så förstår du vad jag menar.

Nja vatten är de inte känsliga mot, kan vara skytten som är känslig mot det.

Däremot kyla, allra helst vanlig greengas, kolsyra fungerar lite bättre mot kyla men med en markant skillnad när det är kallt.

Gbbr i Sverige är absolut ingen vinterbössa, den blir obrukbar under nollan anser jag. Du får bara ut några enstaka skott när det är så kallt. Jag spelar bara när det funkar bra, minst 10 grader för c02 säger jag iaf, annars kan jag lika gärna vara hemma!

Skriv svar