Adapter för propan

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
trixshooter
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 10, 2013 9:58 am

Re: Adapter för propan

Inlägg av trixshooter »

Använder du din aga 2000 till dina gbb?

95% fick jag från alla produktblad och reklam när jag googlade, tex
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... _PRINT.PDF
(Bläddra ned till sidan 9)

MartinN
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 04, 2013 2:27 pm

Re: Adapter för propan

Inlägg av MartinN »

Det står som du säger i reklambladet att det är 95% propan i AGAs gasol, undrar vad resterande 5%är. Och konstigt att det endast står propan på flaskan, borde stå gasol om det är en blandning.
Jag har inte hittat nån bra adapter tyvärr, men jag är sugen på att prova att ladda ett magasin med 2000 flaskan, får kanske bygga om den vanliga slangen som går till gasolgrillen.

trixshooter
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 10, 2013 9:58 am

Re: Adapter för propan

Inlägg av trixshooter »

Jag var in och snackade med tjommarna på lokala svetsfirman och tillika aga-återförsäljaren,
blå Aga 2000 innehåller 0,34kg propan,
det finns en större flaska (än 2000) som innehåller 2kg propan och heter Aga 2012. (Kostar runt 600 spänn i inköp och 200 spänn/refill)
Nu behöver vi räkna tillsammans om det är nån ekonomi i detta som lösning...

Någon som har kunskap och kan ge en pedagogisk förklaring hur många greengas flaskor (1000ml) en 2kg aga propan motsvarar?
(Fick en förklaring att innehållet i greengasflaskorna är felaktigt angiven i svenska mått, eftersom vi räknar på ett annat sätt nationellt än man gör internationellt när man angett 1000ml...)

Så vad motsvarar 2kg propan i ml?...

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Adapter för propan

Inlägg av TwinkleDew »

En vanlig greengas flaska väger inte specieelt mycket så om en refill kostar två hundra och en greengasflaska kostar en hundring så tror jag att det kan bli en stor besparing.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

trixshooter
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 10, 2013 9:58 am

Re: Adapter för propan

Inlägg av trixshooter »

Nu har jag vägt en "tom" och en full (obruten) 1000ml SRC GreenGas på digital våg,
skillnaden är nästan exakt 200 gram. (ngt drygt)

Det betyder att en blå 2kg Aga propan 2012 motsvarar circus 10 flaskor greengas.
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... _cylinders

Med andra ord jämförelsevis under tjugan per 1000ml per refill...



Är det någon som skjuter med blå Aga propan och kan ge feedback om det funkar bra? (hur man löst med adapter, smörjmedel etc)
Senast redigerad av 1 trixshooter, redigerad totalt 0 gånger.

Wepeel
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jul 28, 2012 10:44 pm

Re: Adapter för propan

Inlägg av Wepeel »

Skulle det vara möjligt att köpa en propan flaska och adapter med Amerikanska gängor och sen när den tar slut, fylla på den i Sverige?

MartinN
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 04, 2013 2:27 pm

Re: Adapter för propan

Inlägg av MartinN »

En vanlig mekanisk verkstad måste ju kunna svarva ihop en adapter på några minuter? Gängor är ju inga problem att fixa bara man vet djup och stegring, sånt gjorde man ju på gymnasiet i tekniken. Ingen som känner någon som jobbar på ett sånt ställe?

Haiden
Inlägg: 44
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:08 pm

Re: Adapter för propan

Inlägg av Haiden »

De tråkiga är att en gasoltub (p11,p6,pc5 etc) håller vid 20 grader ca 7bar, så även om man fixar en adapter så får man riktigt dåligt tryck i pickan. 7bar är ca 101,5 psi.

Det som där emot skulle fungera ypperligt och bli bra mycket billigare är att om man har en adapter, fylla magasinen nån sekund med gasolflaskan hängandes uppochner så man fyller med vätska, sen fyller du på resten med vanlig Green gas UPPRÄTT så du fyller endast gas till rätt tryck. Det skulle fungera, labba med hur mycket vätska man har i, sen kör man en Green gas flaska endast upprätt för tryckets skull så räcker den flaskan mycket längre än vanligt.
Det isf skulle funka.

Wepeel
Inlägg: 10
Blev medlem: lör jul 28, 2012 10:44 pm

Re: Adapter för propan

Inlägg av Wepeel »

Eller så använder du rätt gas från början helt enkelt.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Adapter för propan

Inlägg av NonEx »

Trådens bästa post so far ^^^ :p

Skriv svar