Problem med GHK AKM Co2 Mag

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Grodlund
Inlägg: 29
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:32 pm

Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av Grodlund »

Jag har problem med med Co2 patroner som fastnar.
Den första jag provade fastnade. Efter mycket om och men, och en hel del svordomar, fick jag ut den, genom att liksom, pisksnärta med magasinet, så att patronen for genom rummet.
De två följande patronerna fastnade inte.
Den fjärde jag provade fastnade, och sitter nu som berget. Vet inte hur jag ska få ur den, jag har provat allt (utom att borra ett hål i den och dra ut den)
Jag vill gärna veta vad detta beror på också. Är det ett kasst magasin, eller är det rötna patroner? https://www.airsoftbutiken.se/product.h ... ory_id=126

Utöver detta lilla problem, så kan jag dessutom konstatera att samtliga fyra patroner jag testat, har tömt sig helt och hållet på gas, så fort locket har skruvats på.
Gasen sprutar ut samma väg som patronen sätts i. (se nedan) Sen är jag ingen hejare på någonting sådant här egentligen, men skall verkligen packningar se ut såhär, på nya artiklar? (se nedan)

Bild Bild

Vore hemskt glad om någon kunde skina lite ljus på detta.
Det känns lite trist när man ändå lagt 750 spänn på ett magasin.

Får jag bara ut den patronen som sitter fast, så tänkte jag testa patroner utav ett annat märke..
"Your pumping days are over, Megatron!" -Optimus Prime
"This calls for a very special blend of psychology and extreme violence" -Vyvian

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av TwinkleDew »

Cybergun är väl inte mitt förstahandsval direkt... Men vem kan faila med co2patroner. Förutom crosman då ;)
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Schultz
Inlägg: 353
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:17 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av Schultz »

Meningsfull kommentar Twinkle....

OnT: Den där packningen såg inget vidare ut, men det känns som om det är mellan patronen och 'nålen' som läckaget uppstår. Det kan väl förvisso bero på dåliga patroner men min gissning är att det är en oring någonstans som saknas/är skadad/behöver smörjas.

Om magasinet är köpt i Sverige så har du rätt att reklamera(om det inte är extremt gammalt) och annars kan du ju alltid maila ÅF och se om de har några tips. Här finns lite info också:
http://www.gasguns.info/forum/viewtopic ... 100#p39633
ODA 727
PTW User


Mina affärsredovisningar

Grodlund
Inlägg: 29
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:32 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av Grodlund »

Min plan just nu är:

A) Om jag lyckas få ut patronen som sitter fast i magasinet, så provar jag Co2 patroner av annat fabrikat. Funkar det så reklamerar jag alla de patronerna jag köpte till magasinet.
Funkar inte det heller, se alternativ B.

B) Jag lyckas inte få ut patronen som sitter fast i magasinet. Reklamerar Magasin & patroner. Sen vet jag inte om jag ens skulle våga mig på att testa Co2 igen.
Känns som en risky business, om ett mag ska kosta nästan 800 spänn och det inte funkar.

Någon som kan tipsa om hur man kan få ut patronen?
Monterar man ned magasinet, så sitter patronen i en "tub" som inte verkar gå att öppna. (se nedan)

Bild
"Your pumping days are over, Megatron!" -Optimus Prime
"This calls for a very special blend of psychology and extreme violence" -Vyvian

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av Gwlyddyn »

Är patronen tömd?

Borra ett hål. Skruva i en skruv. Dra ut patronen.

Grodlund
Inlägg: 29
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:32 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av Grodlund »

Yes, som nämdes ovan så är det problem nummer två.
Patronerna tömmer sig så fort jag sätter i dem. Och sen fastnar de.

Antar att det bara är borr alternativet kvar...
"Your pumping days are over, Megatron!" -Optimus Prime
"This calls for a very special blend of psychology and extreme violence" -Vyvian

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av ColdestChain »

men om det är de patronerna du länkade till så står det ju klart och tydligt att de är lite större, tyvärr står det ju inte vilka mag de funkar till och inte..

Jag hade en patron som fastnade och sprutade in silikonspray och lät de stå upp o ner en stund för att sedan knacka magget mot ett dubbelvikt liggunderlag (skum) som jag la på golvet, rätt som de va så hoppa den lille j*vln ut ;) Lycka till!!

Kan ju tilläga att när man blir så där lite lagom röd i ansiktet och kallsvettas av ilska så är det lika bra att låta magget "vila" en stund.... sjukt lätt att saker går sönder annars :roll:
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

Grodlund
Inlägg: 29
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:32 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av Grodlund »

Jag har nu borrat ett hål i patronen och skruvat i en skruv och dragit ut den.
Testade sedan med en patron av annat fabrikat.
Den första tömde sig på gas, precis som de andra, men kom sedan loss.
Den andra jag provade tömde sig på gas, och fastnade sedan.

Jag tror, som ni säger, att det beror på kylan, när gasen sprutar ut.
Det är antagligen nålen som punkterar Co2 patronen det är fel på och det känns som ett alldeles för avancerat problem att lösa själv.
Det blir till att reklamera magasinet och hoppas på bättre lycka nästa gång. :(

Uppdatering:

Fick tipset att det kanske beror på att jag skruvar på "locket" för hårt.
Jag testade att skruva i det mycket lösare och det löste delvis problemet.
Gas läcker fortfarande ut, samma väg, men mycket, mycket mindre.
Dock läcker det ur ventilen istället.
Resultatet blev i alla fall i slutänden desamma. Tom patron och den fastnar, fast inte lika hårt som innan.
Jag ska prova att plocka isär hela magasinet och kontrollera och smörja alla O-ringar.
Hur/var köper man nya O-ringar, om de behöver bytas?
Är det standard-dimentioner på sånt?
"Your pumping days are over, Megatron!" -Optimus Prime
"This calls for a very special blend of psychology and extreme violence" -Vyvian

milk
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jul 15, 2012 12:21 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av milk »

Jag har skrivit lite om ghk magasinen i den här tråden, kanske hjälper.

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 83&t=12835

Grodlund
Inlägg: 29
Blev medlem: mån maj 21, 2012 9:32 pm

Re: Problem med GHK AKM Co2 Mag

Inlägg av Grodlund »

Jag har nu skaffat tre extra magasin (totalt fyra)
Och hade först samma problem med allihopa.
Jag tänkte naturligtvis att detta kan inte vara en slump.
jag kan inte ha sån jävla otur, att jag får fyra defekta magasin!
Nej, det måste vara jag som gör något fel.
Men hur fan kan man klanta sig med en så, till synes enkel grej.

Så åter igen började jag googla och läsa och söka.
Då ser jag att SAMOON (tack och lov för SAMOON) har lagt upp en ny video, om hur man laddar Co2 Patroner.
Han snackar kinesiska, eller taiwanesiska, eller om det nu är samma sak eller whatever, men det jag lägger märke till, är att han hela tiden använder en insexnyckel, istället för "buttplaten" till magasinet, för att skruva på "locket"

Nåväl, tänker jag, It's worth a shot.
Jag trycker i en ny Co2 patron, och denna gången skruvar jag i locket med en insexnyckel, istället för bottenplattan. Och ta mig fan.
Det funkade. På alla fyra.
Helt sjukt.

Så - det visade sig alltså, att hela felet (mest troligt) berodde på att jag/man inte fick tillräckligt bra kraft/rotation när jag skruvat med bottenplattan, och att jag helt enkelt skruvat i dom för LÖST (kraft) och kanske även lite för långsamt (rotation)

Efter att ha insett detta, och övat lite, lyckas jag nu skruva i patronerna korrekt, även med bottenplattan.
Trist nog skulle jag antagligen föredra nyckeln, dock.
Vilket innebär ett extra moment vid omladdningar, och en extra pryl att bära med sig.

Så - nu hoppas jag att någon annan stackars n00b kan dra nytta av mina misstag.
Jag känner mig visserligen som en idiot, men åtminstone har jag en snygg bössa med mycket dakka dakka, och det är nog för att jag skall glömma bort allt annat.
"Your pumping days are over, Megatron!" -Optimus Prime
"This calls for a very special blend of psychology and extreme violence" -Vyvian

Skriv svar