Resa med CO2 gevär?

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
[S1] Snygg
Inlägg: 50
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:03 pm

Resa med CO2 gevär?

Inlägg av [S1] Snygg »

Tjenare!

Jag har planer på att ta med en co2 gbb-r när jag reser till USA i sommar. Är medveten om att tullen har beslagit co2 vapen eftersom att dom KAN drivas av gas. Att få med vapnet till USA bör ju inte vara några problem, så länge man deklarerar allting som man ska. Problemet är väl bara att få hem det igen? Jag tänkte främst höra vad som kan hända ifall någon tullare får tag på min väska och bestämmer sig för att ta vapnet i beslag. Söks väskor igenom "på samma sätt" som tullare söker igenom paket från utomlands, eller är det okej så länge man deklarerar vapnet som ett co2 vapen?

Funderade också ifall ni har haft några liknande erfarenheter, eller om ni hört om hur utlänningar har skött detta när de farit till Sverige för att spela? Finns det några speciella "do's" and "don'ts"?

Och nej, folk. Frågan är inte FÅR man ta in co2-vapen till Sverige. Detta finns det tusen trådar om. Frågan är om det GÅR att få igenom vapnet på ett smidigt sätt, och om tullarna på flyget sköter sökning samt konfiskering av prylar annorlunda.

Kom gärna med spekulationer eller teorier.

Mvh!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av Allan_g »

Du får resa med mycket värre saker än så om du fixar det på ett special bagage samt tillstånd. Ring ditt flygbolag och kolla med dem vad som gäller för luftvapen. De kommer säkerligen upplysa om du måste kontakta flera instancer än dem.

I USA måste din GBB antagligen ha orange färg framme vid mynning annars tar de illa kvickt ditt luftvapen.

Tullen kan hålla ditt vapen på vägen tillbaka på dåliga grunder, ta reda på vilken paragraf här på forumet som i lagboken tvingar tullen att lämna ifrån sig ditt vapen. Den lag som beskriver att effekt begränsade Luft, fjäder eller C02 räknas som luftvapen och inte kräver licens.

Att ringa USA ambasad och fråga om hur du ska eller överhuvud taget kan är nog ingen dum ide.

Tänk på att du kan råka riktigt illa till om du inte skaffar informationen på egen hand direkt från de olika parter. Lita inte på mig eller andra här på forumet utan ta det med en nypa salt och kolla upp det ordentligt. Det kan sluta med häkte samt deportering och livstids avstängning från USA. De tar inte lätt på sådana här saker om det går fel.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

[S1] Snygg
Inlägg: 50
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:03 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av [S1] Snygg »

Flygbolaget har jag kollat med. Lägger till att jag ska resa med "vapen" då dom inte har några speciella regler gällande airsoft/luftvapen.

Japp, flyger till New York och det är orange flash hider som gäller.

Men det finns alltså inga "riktiga" grunder dom kan hålla mitt vapen på, eller? Har du någon länk till tråden som tar upp paragraferna, eller vet du vad jag bör använda för sökord? Man har ju hört spökhistorier om folk som blivit av med sina vapen när dom har beställt från diverse asiatiska hemsidor t.ex på grund av att vapnet KAN drivas med gas. Trots att vapnet inte är paketerat med ett gasmagasin.

Någon som vet om man kan göra det övertydligt att det är co2-prylar jag har med mig, och inte gas? Kan det förenkla det på något sätt?

Har kollat upp vad som gäller med USA. Att få med vapnet är ingen fara då det inte är licenspliktigt eller registreringspliktigt. Det är endast importeringslagen som hindrar mig att resa in med vapnet utan orange flash hider.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av Allan_g »

Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av NonEx »

Det intressanta i frågan är vad det är för vapen det gäller.

Eftersom du skriver lite luddigt så antar jag att vapnet kan drivas med gas eller CO2, i det scenariot så är du på pappret rökt.

Däremot så tror jag att Tullning på inresa för resenärer med specialmärkt bagage, i detta fall vapen, och med muntlig förklaring att det är ett CO2 drivet luftvapen bör gå igenom.

Får uppfattningen av att det är lite annat folk och syn när det gäller direkt varuimport från ex. vis HK. Men kan ha fel.

Att det finns en paragraf eller mening i lagen som trollar bort det stämmer inte. Endast om vapen är 100% enbart tillverkat för CO2 bruk, dvs. finns inga gas magasin till det att få eller om det säljs och annonseras som CO2 version eller liknande. Dock, återigen, även om det säljs som CO2 version men finns med gas alternativ så kan det i teorin bli problem, men osannolikt.

UPS och FedEx har ju som rutin att begära produktnamn och nummer samt URL till produkten i fråga vid import, för att kontrollera vad det drivs med.

Om du kontaktar Tullen och frågar specifikt och förklarar exakt vad det gäller så blir svaret troligen nej och att de kommer beslagta vapnet i fråga. (jag utgår här ifrån att det är ett vapen som det egentligen är ett gasvapen men som du har köpt CO2 magasin till, typ WE GBBR eller så.)

Så det är nog en kalkylerad risk du får ta... :|


Ang. lagtexten, så är det fel som länkas ovan, det är Vapenlagen 1996:67 som är mer relevant, som reglerar vad ett licensfritt effektbegränsat vapen är och vad det får drivas med;


https://lagen.nu/1996:67
2 kap. Tillstånd och register

Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.


Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.

Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).
Eftersom man utryckligen listar de tillåtna drivmedlen för dessa vapen så exkluderar man därmed alla andra typer, även om de är motsvarande eller lägre i effekt, ex. vis gas (Green Gas). Därav att det tekniskt sett blir olagligt.

Se www.swegaslegal2013.info för mer info :p

[S1] Snygg
Inlägg: 50
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:03 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av [S1] Snygg »

Tack för dom grymma och utvecklade svaren! Det verkar bli ganska riskabelt... Får ta och snacka med polisen om man kan på något sätt deklarera det på ett smidigt sätt kanske?

Återkommer med besked efter jag snackat med polis, samt hur det går när jag (om jag) väl reser med den. Wish me luck!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av NonEx »

Lycka till, hoppas du får tag på någon vettig hos Polisen, annars gör dig beredd att bli hånskrattad åt... :-|

[S1] Snygg
Inlägg: 50
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:03 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av [S1] Snygg »

Dom har varit väldigt hjälpsamma här uppe i Luleå faktiskt, både i receptionen och polisens jurister. Ska se om dom kan hjälpa mig hitta några kryphål!

Återkommer snarast.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av NonEx »

Bra bra, härligt om du kan få ut något vettigt. Återkoppla ASAP! :o

FYI, du kan ju kika lite i stickyn som finns här : http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... &start=125

[S1] Snygg
Inlägg: 50
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:03 pm

Re: Resa med CO2 gevär?

Inlägg av [S1] Snygg »

Hej! Ledsen för dålig uppdatering/nekropost. Det blev dock inte att resa med något CO2-gevär, då personen jag köpte vapnet av bestämde sig för att försöka lura mig. (vapnet var trasigt, och diverse magasin var trasiga).
Efter många om och men, och efter kontakt med säljarens mor så fick jag tillbaka mina pengar och vapnet returnerades.

Jag var dock i kontakt med Norwegians kundtjänst och dom hade inga problem med att jag reste med airsoftvapen, dock skulle jag få betala extra för det (runt 500:- extra per biljett), och samma regler för transport av riktiga vapen skulle gälla. Minns inte riktigt hur reglerna såg ut, men har för mig att upper och lower receivers var tvungna att vara isärtagna, och slutstycket skulle vara separerat, och om jag inte minns helt fel så fick man inte ha ammunition i samma förvaringslåda som vapnet.

Och vid import av vapen till USA så vill dom att man har en orange flash-hider. Sedan när du väl landat och ska fara och spela någonstans så är det fritt fram att montera svart flash-hider igen. Dom refererade till den orangea flash-hidern som något man använde enbart vid transport. Om ens det.

Hoppas informationen kan komma till användning för någon av er! Självklart råder jag er att kontakta kundservicen på erat flygbolag samt eventuellt närmsta ambassad till landet ni reser till för att reda ut eventuella frågetecken.

Mvh!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

Skriv svar