GBBR - Gas och temperaturer / Kyla samt vinterförvaring

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Possum

GBBR - Gas och temperaturer / Kyla samt vinterförvaring

Inlägg av Possum »

Hej!

Försökte söka på forumet men fick ingen vettig träff.

Har 2 frågor

1: Jag undrar vid vilken temperatur som gas är Perfekt / Sämre men funkar / totalt värdelöst?

Har precis sålt alla mina AEGs och väntar på en ny. Men till helgens spel kanske jag drar fram min WE 416 OB. Har endast Gasmagasin till den. Temperatur i skåneland ska då vara runt 8c.

2. Vinterförvaring av GAS magasinen? Jag har förstått att man ska ha gas i dem. Men ska man göra något annat? ska man spreja silicon på ventil innan man fyller gasen etc? har ni några bra tips?

Mvh & Tack för svar!

Possum

Gwlyddyn

Re: GBBR - Gas och temperaturer / Kyla samt vinterförvaring

Inlägg av Gwlyddyn »

Då jag under en period i mitt Airsoftspelande görde enbart med GBBR, WE PDW och M14m så tycker jag mig kvalificerad att svara på frågan.

Optimal temperatur för spel med gasvapen är "sommar". Skulle säga att det funkar bäst 20°C. Under 10°C börjar det märkas en försämring och under 5°C skulle jag säga att det är ospelbart. Den enda gasbössan jag haft som varit totalt okänlig för temperaturen var min KSC M11. Den knattrade på precis lika bra i -1°C som under sommaren.

Angående magasinen så ska dom alltid förvaras med lite, jag "duttade" bara i lite, gas i och smörjas upp regelbundet. Jag körde silikonspray på bägge, påfyllnings- och purgeventilen, samt även ner i gas route bucking.

Possum

Re: GBBR - Gas och temperaturer / Kyla samt vinterförvaring

Inlägg av Possum »

tack för ett utmärkt svar!

Skriv svar