Importera GBBR i delar. Är det OK?

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
ohman

Re: Importera GBBR i delar. Är det OK?

Inlägg av ohman »

Det går bra att köpa det från återförsäljare inom landet för att exakt ingen utom tullen bryr sig om den lagen. Däremot blir även återförsäljare av med leveranser då och då (om de inte innehar en licens för att importera dessa).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

MarLin

Re: Importera GBBR i delar. Är det OK?

Inlägg av MarLin »

Kan med säkerhet säga att GBB/GBBR är olagliga. Som nämndes i tråden så är det bara vapen som drivs med fjäder, luft eller Co2 som är lagliga att inneha utan licens.
Detta beror på att vapenlagen är föråldrad och när den skrevs så fanns inte dom vapen som drivs med gas, dvs GBB/GBBR.

Någon ändring på den lagen har inte gjorts, trots vi airsoftare försökt informera om de problem som uppstår just i samband med import och även innehav av dessa vapen som säljs över disk i sverige. Tullen går helt enligt lagboken vad gäller dessa gasdrivna vapen.

Det du kan hoppas på när du importerar är att just den tulltjänsteman som inspekterar ditt paket kan för lite för att förstå skillnaden mellan gas och Co2 och släpper igenom ditt paket.

Personligen har jag varit med om en flera månader lång dust med tullen om import av ett metallkit till en TM MEU 1911 som slutade med att jag fick dom att returnera kittet till återförsäljaren i Hong Kong. Tullen ansåg att kittet var avsett för en gasdriven pistol som enligt lag är förbjuden i sverige. Dom hade öppnat mitt paket och sett att den var för en TM MEU/GBB som det stod på orginalkartongen, Annars hade dom inte vetat vad den var avsedd för.

Så jag kontaktade återförsäljaren, bad dom paketera om metallkittet helt utan någon information om vad det var avsett för och då gick det genom. Hade dom frågat mig om det hade jag kunnat hävda att kittet var avsett för min Co2 drivna pistol. Vilket det också kunde ha varit då Co2 pistolerna oftast är exakt samma som gas då det bara är magasinet som skiljer.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Skriv svar