Hur får jag min MP5K till 1,7 J

emmi020204
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 21, 2023 7:43 am
Lag / förening: Sunne Airsoft
Aktiv sedan: 2021

Hur får jag min MP5K till 1,7 J

Inlägg av emmi020204 »

Tjo!
Har en cyma platinum MP5K (CM.041L) som jag vill få upp till 10 m säk (2020-tabellen).

Hittills bytt:
Fjäder 135
Cylinder
Nozzel
Gummi
Pipa

Är ny på att skruva på airsoft vapen så all hjälp uppskattas 😊

Swalas
Admin
Inlägg: 104
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm
Lag / förening: AirsoftSverige.com
Aktiv sedan: 1999
Ort: Stockholm

Re: Hur får jag min MP5K till 1,7 J

Inlägg av Swalas »

Vad ligger du på nu?

det som kan hindra MP5K är pipan, att du inte kan nyttja fulla storleken på cylindern.
för även om du har en cylinder som är större, så spelar det ingen roll, om kulan hinner lämna pipan innan pistongen är i botten på cylindern.
man ska alltid försöka matcha cylinderns volym med pipans volym. är pipans volym större så finns det en chans att det blir baksug och kulans hastighet påverkas (kommer aldrig hända på en MP5, utan snarare på DMR byggen)

emmi020204
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 21, 2023 7:43 am
Lag / förening: Sunne Airsoft
Aktiv sedan: 2021

Re: Hur får jag min MP5K till 1,7 J

Inlägg av emmi020204 »

Var länge sen jag chrona den nu men har för mig att jag ligger på ca 1 j om jag minns rätt.
Har tänkt jag ska köpa en precisions pipa för att det ska bli mindre luft runt kulan om det gör någon skillnad och förlängt den lite redan med ca 10 cm och döljer det med en ljuddämpare.
Om jag då ska byta pipan hur vet jag då vad jag ska ha för cylinder så att det ska matcha med volymen?

Poyjs
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:33 pm

Re: Hur får jag min MP5K till 1,7 J

Inlägg av Poyjs »

Följande länk visar rekommendation på vilken typ av cylinder man bör ha till längd av pipa.

http://airsofttech.dk/Resources/Guides/ ... nTypes.jpg

Har du chronat den öht sedan du bytte till dom internals du har nu i boxen?

Om vi utgår ifrån att din bössa idag gör 1J med 020 kula bara för att utgå ifrån något, så ska du alltså öka din utgångshastighet med 30m/s för att uppnå ditt mål. Och jag tvivlar starkt på att 10cm längre pipa kommer göra att kulan ökar den hastigheten.
****** skrev: och vad är AEG för nått och har min airsoft det?

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Hur får jag min MP5K till 1,7 J

Inlägg av Thinker »

Precisionspipa gör inte mycket. Har du redan en fjäder som borde ge någonstans i målområdet så kolla kompressionen. Plocka ut cylinder, cylinderhuvud och pistong. Sätt ihop cylinderhuvud med cylinder, håll i handen och blocka utloppet till hopup med tummen. Tryck in pistong snabbt. Är det inget motstånd och går i botten så är det för mycket läckage runt pistonghuvud eller mellan cylinder-cylinderhuvud. Bra täthet är när det bli stopp och fjädrar emot pga lyfttrycket, eller sakta går i botten. Du vill inte det ska vara för trögt, för det minskar kraft och gör det svårare för mekaniken att mata. Det ska aldrig vara trögt att dra tillbaka pistongen ut. Blir det för mycket stopp så kommer pistongen inte hinna fram innan kugghjulen i AEGn har gått runt och börjar mata tillbaka, och då får du total låsning i AEG boxen, eller en söndrig pistong.

Precisionspipa kräver mer underhåll och rengörning. Om du aldrig rengör, bör du inte ha precisionspipa i dina airsoftvapen.

Generellt när jag fixar till en AEG, så kollar jag först rotation i gearbox, så det roterar lätt och går fint. Sedan elektroniken och kablar. Sedan kollar jag cylinder / cylinderhuvud. Därefter pistong så den glider lätt och timear rätt i gearboxen, och så kugghjul greppar rätt. Sedan pistonghuvud och kompression. Därefter fjäderguiden längst bak. Därefter att hopuphuset och hopup inställning fungerar och ge bra justering utan att lossna vid användning. Sedan hopupgummi. Först därefter blir det pipa.
Har du resten bra så gör inte precisionspipa enorm skillnad, det är bara yttligare ett snäpp för att få finare precision och konsekvent kulbana.
Mina AEGs är generellt lågtrim utan säkerhetsavstånd, men mitt mål är mindre än +/- 0.5m/s skillnad över 10 kulor, och ofta är det bättre.

Med din MP5K som den är nu, prova stega upp ett avstånd på 30 meter och se om du kan träffa ett A4 stort mål med minst 7 av 10 kulor. Prova skjut på en tall. Når kulorna inte fram eller sprider sig för mycket, så behöver du fixa vapnet som helhet, för det klarar mindre än 1.0J vapen som går bra. En TM springer pistol eller AEP pistol med 0.4J kan göra det. Det är jätte vanligt att personer stirrar sig blind på chrono siffrorna istället för verklig prestanda. Jag vet personer med semisniper som varit nöjda över hur bra deras vapen går med 150m/s trim, när de knappt kan träffa en tall på 40 meter pga spridning. De har ingen aning om verkligt avstånd till denna tallen, och när jag visar hur konsekvent jag kan träffa tallen med mitt lågtrims vapen är det ögon öppnande.
This space intentionally left blank

Skriv svar