Mosfet problem

Mr Samsonite
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 11, 2013 11:04 am

Mosfet problem

Inlägg av Mr Samsonite »

Hej, efter att jag installerat en mosfet i min G36CV så har jag upptäckt följande. När jag trycker snabbt på avtryckaren så händer inget som ni kan se på följande video https://vimeo.com/240367448. Undrar vad detta kan bero på och om någon kan hjälpa mig.

Har följt manualen för min mosfet PicoAAB http://www.gatee.eu/images/gate/instruk ... AAB-en.pdf när jag installerade den och jag använde double signal wire. Gearbox v3 med microswitch (ska stödjas av PicoAAB) samt 7.4v LiPo batteri.
"When the pin is pulled Mr. Grenade is no longer our friend"

bobo
Inlägg: 58
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:10 pm

Re: Mosfet problem

Inlägg av bobo »

Det känns hellre som att du har problem med triggern än mosfet, då triggern klickar istället.

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Mosfet problem

Inlägg av G-Enis »

Med en enkel mosfet som den måste man hålla in avtryckaren så att pistongen har gjort en hel cykel. Svårt för mig att säga om det är ditt problem. Funkar det som det ska om du inte släpper avtryckaren för fort när du skjuter på semi? Om det är problemet så kan en starkare motor, typ high torque motor förminska risken att man släpper för fort. Starkare batteri kan oxå hjälpa. Men börja i så fall med motor.

Mr Samsonite
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 11, 2013 11:04 am

Re: Mosfet problem

Inlägg av Mr Samsonite »

bobo skrev:
sön okt 29, 2017 4:40 pm
Det känns hellre som att du har problem med triggern än mosfet, då triggern klickar istället.
Klickljudet är väl normalt eftersom det är en microswitch?
G-Enis skrev:
sön okt 29, 2017 4:41 pm
Med en enkel mosfet som den måste man hålla in avtryckaren så att pistongen har gjort en hel cykel. Svårt för mig att säga om det är ditt problem. Funkar det som det ska om du inte släpper avtryckaren för fort när du skjuter på semi? Om det är problemet så kan en starkare motor, typ high torque motor förminska risken att man släpper för fort. Starkare batteri kan oxå hjälpa. Men börja i så fall med motor.
Är det verkligen rimligt att allt ska låsa sig om man trycker på avtryckaren igen innan en full cykel? Ja, om jag håller inne avtryckaren längre innan jag trycker igen så blir det inga problem men då är jag ju begränsad med hur snabbt jag kan skjuta i semi utan att det låser sig. Kanske också ska nämnas att i full auto kan jag trycka hur snabbt jag vill och den låser sig aldrig.
"When the pin is pulled Mr. Grenade is no longer our friend"

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Mosfet problem

Inlägg av G-Enis »

Rimligt eller ej kan man väl tycka hur som om. Men det är ett problem som kan uppstå med en vanlig aeg. Och om din nya mosfet har aktiv broms så blir nog det känsligare.
Men som sagt, med en starkare motor och eventuellt ett 11v lipo så brukar bössan bli så rapp att man inte ”hinner” släppa avtryckaren för tidigt.

Mr Samsonite
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 11, 2013 11:04 am

Re: Mosfet problem

Inlägg av Mr Samsonite »

G-Enis skrev:
mån okt 30, 2017 11:47 am
Rimligt eller ej kan man väl tycka hur som om. Men det är ett problem som kan uppstå med en vanlig aeg. Och om din nya mosfet har aktiv broms så blir nog det känsligare.
Men som sagt, med en starkare motor och eventuellt ett 11v lipo så brukar bössan bli så rapp att man inte ”hinner” släppa avtryckaren för tidigt.
Ska prova sätta in ett 11v lipo. Motor får jag nog kolla på lite längre fram i tiden då jag nyss lagt ner en evighet på shimming haha. Tack för hjälpen!
"When the pin is pulled Mr. Grenade is no longer our friend"

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Mosfet problem

Inlägg av G-Enis »

Ja pröva :) Men en motor kan du byta utan att sabba din shimning. Den är bara att swappa, inget du behöver öppna gearboxen för.

Mr Samsonite
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 11, 2013 11:04 am

Re: Mosfet problem

Inlägg av Mr Samsonite »

G-Enis skrev:
tis okt 31, 2017 6:53 pm
Ja pröva :) Men en motor kan du byta utan att sabba din shimning. Den är bara att swappa, inget du behöver öppna gearboxen för.
Sant, men kanske behövs viss justering med pinion mot bevel gear för att det ska bli helt perfekt tänkte jag. Det får kanske bli nästa uppgradering, har köpt ett 11v lipo nu och problemen är borta! :D
"When the pin is pulled Mr. Grenade is no longer our friend"

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Mosfet problem

Inlägg av G-Enis »

Det justerar man med motorskruven som man kommer åt under greppet. Hur som helst, gött att 11v lipo löste problemet!

Skriv svar