G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

rugernine
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 9:36 am

G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av rugernine »

Hej Airsoftsverige! :)

Jag är relativt ny inom airsoft, har spelat några games (Skitkul) och jag är väldigt mycket för o pilla med saker o ting, so.. to the subject.

Kort sagt; den är död. Inget händer när jag trycker på triggern.

- Batteri är laddat till 100% - provat 2 olika

- Dubbelkollat alla kablar - eftersom att jag öppnat min gearbox några gånger så har några kablar nött lite, känns dock inte som att de bör göra så att den dör helt?

- Kört voltmätare och kollat så att batterierna ger ström, det gör dom.
Sedan kollade jag från ifall det går någon ström mellan batteri och mosfet, det gör det inte. Kollade vid min trigger unit, ingen ström dit, och inte heller till motorn. (Vet inte ens om man kan göra på detta sett för att se ifall det fungerar.)

Efter detta började jag tro att det kanske är mina dåliga Tamiya kontakter, så dom kapades. Efter det small det lite vid batteriet / mosfetten :? :shock: .

Så, nu till min fråga. Hur kan jag testa vad som är dött och vad som behöver bytas ut?
Jag har tänkt dra nya kablar då dom redan var lite nötta, och till det hade jag tänkt köpa en warFET, är detta en smart idé?
Kan det kanske vara min trigger unit som dött?

P.S Har inget emot att pilla och trixa lite, tycker bara det är kul. Ibland blir det lite fel dock. :lol:


Tack på förhand! :) //Alexander

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av G-Enis »

Vilken mosfet har du i dagsläget?

Klippte du båda kablarna på batteriet samtidigt? Om ja så kan du ha kortslutit det. Gjorde det misstaget själv en gång. Man ska klippa en i taget.

rugernine
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 9:36 am

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av rugernine »

G-Enis skrev:Vilken mosfet har du i dagsläget?

Klippte du båda kablarna på batteriet samtidigt? Om ja så kan du ha kortslutit det. Gjorde det misstaget själv en gång. Man ska klippa en i taget.

Jag klippte 1 i taget, och sedan höll jag dom ifrån varann.

Vet inte vilken mosfet exakt, men det är G&G's standard mosfet, kommer inbyggd från fabrik.

G&G Cm16SRXL har jag, kan kolla ifall jag hittar exakt vilken mosfet det är. Återkommer! :)

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av G-Enis »

Allright! Då låter det som din mosfet är död :|

rugernine
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 9:36 am

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av rugernine »

G-Enis skrev:Allright! Då låter det som din mosfet är död :|
Vet du ifall det finns något bra sett att testa detta på? Frågar eftersom att jag har läst att en hel del användare har haft strul med deras Trigger Unit switch, G&G kör ju med elektronisk trigger.

Så finns det något sätt man kan verifiera att det verkligen är mosfetten som är död och inte trigger uniten? :)

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av G-Enis »

Jag kan tyvärr inget om G&Gs elektriska trigger så jag är nog inte rätt person att svara på det.
Men när en del typer av mosfets är brända så har dom en tendens att dra på fullauto så fort man kopplar in batteriet. Och det så gör ju inte din. Så problemet kanske är mekaniskt? Får avtryckaren fysisk kontakt med switchen? Du kan plocka ut trigger switch grejen och pröva trycka med fingret.

Är det någon säkring någonstans, dubbelkollat den?

Du kan dubbelkolla om motorn mot förmodan är problemet genom att koppla batteriet direkt på. Se då till att hålla i motorn då den kan sticka iväg.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av Twist »

En MOSFET kan bränna i två lägen: öppen eller stängd. Det går alltså inte att utesluta att det är kretsen som är gången baserat på att det inte går någon ström fram.

Jag vet inte heller exakt hur G&G:s lösning ser ut men om FET:en inte sitter inne i boxen utan på kabeln så går det i regel en eller två signalkablar ner till själva brytaren vid avtryckaren ("switch assembly") och strömmen går rakt igenom kretsen till motorn, i fallet "en signalkabel" så går plus via en av terminalerna på switch assembly, dvs till och från samma punkt och inte igenom själva switch assembly, och signalkabeln går till den andra terminalen.

Vet man detta och förstår kretsen kan man i regel mäta sig fram till var felet sitter genom att mäta motståndet mellan olika punkter.

Och BTW, här citerar vi inte inlägget precis ovanför. Bland annat. Det finns lite mer att läsa om citat i reglerna men principen är att om det inte är nödvändigt så låt bli. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

rugernine
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 9:36 am

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av rugernine »

Slutade med att jag köpte en ny mosfet (merfGATE 3.2), nytt kablage och en ny trigger unit ( standard denna gång inte G&G's).

Fått det och fungera på ett ungefär, nu har jag dock problem med burst / full auto.. men det ordnar sig förmodligen i framtiden! :)


Fråga; Någon som vet ifall man bör byta ut selector plate eller något annat när man oxå byter switch assembly (trigger uniten)?
Och är det ett måste att ha en säkring mellan mosfet och batteri?

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av ohman »

Klipper säkringen det första jag gör vid köp av ny AEG, därefter löds deans på. Så nej, du behöver inte en säkring mellan mosfet och batteri. Om jag inte missminner mig helt så har Merfen en inbyggd elektronisk säkring dessutom.

Du bör inte behöva byta selector plate om de inte har någon speciallösning i just din bössa.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

rugernine
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 9:36 am

Re: G&G CM16SRXL - Mosfet / trigger unit bränt?

Inlägg av rugernine »

Tack för snabbt svar Ohman!

Säkringen är borta och deans är på, dock så beter den sig väldigt konstigt. Får ta en titt på den och se så att allting sitter som de ska.

Skriv svar