Sida 1 av 1

säkring CA G36C

Postat: sön maj 20, 2012 1:48 pm
av Johanni_84
vad ska man ha för säkring om man vill köra 11,1V lipo i en G36:a? och är kabelbyte nödvändigt? och isf, hur långt? ända ner till motorn?

Re: säkring CA G36C

Postat: sön maj 20, 2012 1:51 pm
av Stygge
Säkring brukar vara runt 25A (trög vill jag minnas men snabb kanske är att föredra med LiPo?).
Byter man kablaget så bör man göra det hela vägen då det annars fortfarande finns flaskhalsar i systemet. 1.5mm2 är mer eller mindre standard att byta till men allt över det klena .75mm2 som brukar vara original är en förbättring.

Re: säkring CA G36C

Postat: sön maj 20, 2012 6:51 pm
av Poyjs
Personligen hade jag nog investerat i en Mosfet krets om lipo 11.1 va det jag skulle köra med. Dels för prestandan men sedan för säkerheten.

Re: säkring CA G36C

Postat: tis maj 22, 2012 5:54 pm
av frange
Du behöver absolut inte byta kablaget bara för att du ska köra med 11,1v., orginal håller fint. Visserligen kommer bössan möjligen gå bättre med grövre kablar, men det är absolut overkill i det här fallet.

Dock kan mosfet vara lämpligt, men det är ändå ingenting du måste byta till genast. Bössan kommer inte smälta för att du kör den med 11,1v i nuvarande skick, men med tiden kommer switch assemblyt sota igen (snabbare) med högre spänning från batteriet, och för att undvika det är det lämpligt att byta det till en mosfetkrets.

Re: säkring CA G36C

Postat: mån maj 28, 2012 7:25 pm
av Twist
Mosfetkretsar erbjuder inte någon självklar säkerhet. Avancerade kretsar har ofta inbyggd termisk säkring, LiPo-skydd osv men "enkla" kretsar kan bränna i både öppet och stängt läge om kortslutning skulle uppstå. Dvs antingen bryts strömmen eller så ligger den på permanent tills batteriet kopplas ur även om man släpper avtryckaren. Vilket det blir avgör slumpen, mer eller mindre.

Kan vara bra att veta tänkte jag. :-)