säkring CA G36C

Johanni_84
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 20, 2012 12:42 pm

säkring CA G36C

Inlägg av Johanni_84 »

vad ska man ha för säkring om man vill köra 11,1V lipo i en G36:a? och är kabelbyte nödvändigt? och isf, hur långt? ända ner till motorn?

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: säkring CA G36C

Inlägg av Stygge »

Säkring brukar vara runt 25A (trög vill jag minnas men snabb kanske är att föredra med LiPo?).
Byter man kablaget så bör man göra det hela vägen då det annars fortfarande finns flaskhalsar i systemet. 1.5mm2 är mer eller mindre standard att byta till men allt över det klena .75mm2 som brukar vara original är en förbättring.

Poyjs
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 15, 2012 5:33 pm

Re: säkring CA G36C

Inlägg av Poyjs »

Personligen hade jag nog investerat i en Mosfet krets om lipo 11.1 va det jag skulle köra med. Dels för prestandan men sedan för säkerheten.
****** skrev: och vad är AEG för nått och har min airsoft det?

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: säkring CA G36C

Inlägg av frange »

Du behöver absolut inte byta kablaget bara för att du ska köra med 11,1v., orginal håller fint. Visserligen kommer bössan möjligen gå bättre med grövre kablar, men det är absolut overkill i det här fallet.

Dock kan mosfet vara lämpligt, men det är ändå ingenting du måste byta till genast. Bössan kommer inte smälta för att du kör den med 11,1v i nuvarande skick, men med tiden kommer switch assemblyt sota igen (snabbare) med högre spänning från batteriet, och för att undvika det är det lämpligt att byta det till en mosfetkrets.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: säkring CA G36C

Inlägg av Twist »

Mosfetkretsar erbjuder inte någon självklar säkerhet. Avancerade kretsar har ofta inbyggd termisk säkring, LiPo-skydd osv men "enkla" kretsar kan bränna i både öppet och stängt läge om kortslutning skulle uppstå. Dvs antingen bryts strömmen eller så ligger den på permanent tills batteriet kopplas ur även om man släpper avtryckaren. Vilket det blir avgör slumpen, mer eller mindre.

Kan vara bra att veta tänkte jag. :-)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar