Vilket batteri räcker längst, 7.4 eller 11.1

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Vilket batteri räcker längst, 7.4 eller 11.1

Inlägg av fet_apa »

Funderade lite på vilket typ av LiPo som ger flest skott, ett 2cell eller 3cell?

Enda förutsättningen är att de ska ha samma fysiska storlek och motsvarande C-värde.

Det lilla jag kommer ihåg från elläran i skolan är P=U*I. Om vi utgår från att det behövs samma effekt för att cykla ett skott så behövs det uppenbarligen mindre I om vi använder 11.1v än ett 7.4v. Men vanligtvis får man ju fler mAh på samma volym i ett 7.4 än ett 11.1.

Jämnar det ut sig i slutändan och blir ungefär samma antal skott, eller finns det andra faktorer eller teorier som jag inte känner till eller tänkt på?
<insert 'cool' one-liner here>

Skalp
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jun 03, 2013 9:36 pm

Re: Vilket batteri räcker längst, 7.4 eller 11.1

Inlägg av Skalp »

Jag lägger till en förutsättning för säkerhets skull:
motor & mekanik fungerar lika bra med båda batterierna (11.1 är inget jag sätter i härket normalt).

Enklast blir väl att räkna i Watt, så både ett 7.4 3000mah och ett 11,1 2000mah ger 22,2Wh.
Skillnaden kommer efter ett tag när du börjar få LiO2 (~rost) på polerna i batteriet och den interna resistansen ökar.

Så för hyfsat nya inkörda batterier ska det inte vara någon skillnad, men efter hand kommer 7.4:n att räcka längre bara för att det har ett högre amperetal. (Volttalet påverkas inte vad jag vet).
Half Man - Half Amazing

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Vilket batteri räcker längst, 7.4 eller 11.1

Inlägg av Thinker »

Det är en jäkla fråga som inte finns ett bra svar på utan att mäta fram svaret under flera olika förhållande där det jämnförs specifika batterier för det beror på så mycket.

Inte minst när är batteriet "slut"? 11.1V kommer kunna cykla längre i användning än 7.4V bara för att det har högre spänning. Så du kanske inte använder 30% av kapaciteten i 7.4V pga det är för långsam cykling och batteriet uppfattas som "slut".
Det är mycket temperatur beroende. Sommar värme, vår/höst dag eller vinter? Är det kallare så är 11.1V bättre och mer spelbart osv.
Effektivitet i motor, vilken fjäder och friktion i gearbox spelar in mycket.
Hur är kvaliteten på cellerna? Och ja detta påverkar, speciellt livslängden.
This space intentionally left blank

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: Vilket batteri räcker längst, 7.4 eller 11.1

Inlägg av charliebrown »

Med de förutsättningarna tror jag att resultatet blir detsamma för 2S och 3S.

En hygglig approximering är att energiinnehållet per volymenhet är konstant om man bortser från inkapsling och annan dödvikt.

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Vilket batteri räcker längst, 7.4 eller 11.1

Inlägg av fet_apa »

Tackar för intressanta och informativa svar.
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar