batteri eller vad ?

Robbanbobban
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 08, 2016 7:52 am

batteri eller vad ?

Inlägg av Robbanbobban »

Rätt ny inom Air soft!
Köpte en ny Armlite M15 asfullt och 4 st 1300mah 7,4v lipo som jag har i bössan!

Har bara spelat en gång med denna kombo, och det var igår i Rosersberg med ca +4 grader.
Första batterier var "normal" temp när jag stoppade i det, men sen under spelats gång, kanske efter 1 timme, ca 300 skott så är det som om batteriet inte orkar dra runt motorn och är riktigt seg, är det för kylan eller ? Hur ska man komma runt detta ? Större batteri ?

Kändes också som att man man körde Auto eld i 3-5 sek så blev batteriet varm och gick bättre på Semi, men sen lika slött igen!

Några tips ?

//Robert

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: batteri eller vad ?

Inlägg av Thinker »

Generellt behövs 11.1V lipo när du spelar på vinterhalvåret, de tappar en hel del från sommartemperaturer.

Finns lite teknisk info i denna tråden: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... =82&t=8792
This space intentionally left blank

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: batteri eller vad ?

Inlägg av charliebrown »

Eller ha minst två med dig och förvara det ena varmt (t ex innanför jackan). Funkar för modellflyg vintertid också.

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: batteri eller vad ?

Inlägg av Thinker »

Tyvärr ha Modellflyg annan användning och belastning än i en AEG. Du kan ta ut batteriet från värmen, stoppa in det i modellen och flyger till det är slut, värmen från konstanta användning gör batteriet fungerar bättre.

I en AEG stoppar du in batteriet, sedan kan det ta halvtimme eller mer till det används, och då kommer det vara nerkylt. Om du inte är i konstanta intensiva strider med mycket skjutande kommer varje användning vara med batteriet nedkylt.

Det har varit mycket vanligt på airsoft vinterspel (framför allt det var vanligt för 5-10år+ sedan att folk hade NiMH) att folk kommer till spelet, plockar vapen ur relativt varm bil, testskjuter och det fungerar bra, men 30min senare väl ute i strid är vapnet helt dött.

Det finns de som kör med extern batteri ficka med kemisk handvärmare nedtryckt för att få upp batteritemperature och andra liknande lösningar. Det är inget nytt problem.
This space intentionally left blank

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: batteri eller vad ?

Inlägg av charliebrown »

Handvärmare är ingen dum idé.

Och ja, jämförelsen med modellflyg haltar lite men problemställningen är densamma.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: batteri eller vad ?

Inlägg av Oerlikon »

Jag har bra erfarenhet av Life-batteri på vintern, verkar tåla kyla bättre än andra batterier plus att 9,9v är lite snällare mot bössan.

Skriv svar