Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Kommendant
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 21, 2016 10:04 pm

Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av Kommendant »

Hejsan! Helt ny här på forumet, och relativt ny inom airsoft! Köpte mig en DBOYS M4A1 som förstabössa, och senare på Airsoftcon köpte jag mig en G&G M14 EBR :)
M4: http://www.taiwangun.com/en/electric/bi ... aign-id=19
M14: http://www.frysenairsoft.se/shop/e/5413/

Efter att ha läst på en del om mosfets och min M14, och haft ute den i strid en gång, har jag fått känslan av att jag kommer behöva installera en mosfet i den för att undvika trigger arcing(?). Bössan sköts nästan enbart i Semi- och vid ett tillfälle lade triggern av helt, den gjorde bara ett litet metalliskt ljud, som om den ville avfyra men ej orkade (batteriet var vid detta tillfälle på 50%, så bör ej varit detta). Efter att bössan fått ligga i cirka 10 min fungerade det felfritt igen, så min magkänsla säger överhettning, om detta är möjligt? Värt att nämna är att jag använder ett 11.1v lipo, vilket butiken rekommenderade men vad jag förstått i efterhand så är det inte så jättebra att ha utan mosfet?...

I vilket fall, så letar jag mosfet till denna rackaren, mest för att skydda elektroniken och triggern, men även gärna för att ändra full-auton till en burst. Jag har dock absolut ingen aning om vad jag skall ha för sorts mosfet, eller vilket märke som är bra skit :mrgreen:
Om några kloka huvuden här skulle kunna peka mig i rätt riktning vore det toppen!

Sen är det ju det där lilla med att installera mosfeten... Frysen kan göra det, men har ingen aning om de är duktiga på det? Sen är det en 2 timmars bilresa dit, så om ni vet någon som är duktig på mosfets i Göteborgs-trakten så vore det super :)

Har ni tips på Mosfet till M4:an tar jag gärna emot dem också, men främst är det M14:en som skall få kärlek!

Tack på förhand för hjälp!
Mvh Kommendant

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av livewire »

My recommendation is to buy a Gate Merf

http://gatee.eu/merf32

Then wire both guns and get a extra signal cable so you can flip it between the two
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av Mickepicke »

Håller med livewire, GATE mosfets tar lite mer plats men om du köper en sådan så kan du använda den i båda vapnen eftersom det är kontakter på den.
Var har du batteriet? Kommer du få plats med en mosfet i den storleken är det ett bra val!

Kommendant
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 21, 2016 10:04 pm

Re: Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av Kommendant »

M14 har i mitt tycke ett ganska generöst batteri-utrymme, så det kan funka. http://img-cdn.redwolfairsoft.com/uploa ... A-L-4L.jpg
Var lite bökigt att få stängt den sist, men tror bara att någonting låg snett.

M4:ans batteri sitter i en PEQ-box, med gott om utrymme kvar.

Hur pass jobbig bör "uppgraderingen" av kablar vara, på en skala från 1-10? Går det att ändra kontakter på mina batterier till Deans också, eller kör man med adapter? Adapter känns ju som om det "defeats the purpose", så att säga.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av ohman »

Det finns också Gate Nano som är lite mindre men fortfarande har kontakter som Merf.
Behöver du inte de programmerbara lägena så funkar en nano lika bra.

M14 är ganska tacksam då lödningarna sitter på utsidan av gearboxen istället för inne i gearboxen om jag inte missminner mig helt. M4 behöver du skruva isär helt och löda om kontakterna.

Byt till deans på batterierna med, avsevärt mycket bättre kontakter än standard tamiya.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av Mickepicke »

Om det är utanpåliggande kabel (utanför gearboxen) så är det väldigt lätt att installera mosfet, löd av de gamla kablarna och sätt signalkablarna på avtryckar-bläcken. + och - kabel drar du rakt ner till motorn. När du har mosfet kan du köra 11.1V LiPo utan att skada avtryckarens kontakter.
Om du inte vet hur man plockar isär och sätter ihop din m4 gearbox så hade jag inte rekommenderat det
Köp en Gate mosfet som du tycker har tillräckligt med inställningar och lägen och installera i din M14, vänta och se hur det går. Om du tycker det är lätt så ge dig på din M4 också!

Kommendant
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 21, 2016 10:04 pm

Re: Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av Kommendant »

Tacksam för alla svar och uppmuntran till att göra det själv, men har försökt mig på det här med att löda inom elgitarrernas värld, och jag är uppriktigt sagt ärkesämst på det :lol:

Så åter till min andra fråga, det är ingen som känner till någon i Göteborgs/Uddevalla-trakten som kan det här med att löda mosfets? Röda stjärnan kanske kan fixa sådant?
Tack igen! :)

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: Hjälp med val av Mosfets, förslag på installation.

Inlägg av Mickepicke »

Har du ingen polare som kan fixa det åt dig? Om man lött några gånger så blir man duktig på det och det krävs inte någon kunskap inom Airsoft för att löda en V3 gearbox(förutom att veta var signalkablarna ska)

Skriv svar