Nybörjarfrågor kring el i AEG
Postat: sön jul 26, 2015 5:17 pm
Här kommer ett par riktiga nybörjarfrågor inom el som jag inte hittat svar på genom att söka. Jag har aldrig sysslat med eldragning eller lödning innan, så svara gärna så grundligt ni kan. Har tänkt dra om elen i min Dboys 416 från fronten till kolven, och är då tvungen att löda om lite. Ska även sätta dit en MOSFET och DEANS kontakter.
1. Som MOSFET har jag tänkt mig en Gate PicoAAB. Det jag vill få ut ur den är något mer responsiv avtryckning, cycle-completion och mindre slit på SA. Kommer PicoAAB uppfylla dessa krav? Jag vet att det är aktiv broms i den, men betyder det just cycle-completion, eller är det bara ett steg i rätt riktning?
Får PicoAAB plats i kolvröret tillsammans med ett batteri? Om det är någon som har en PicoAAB som kan säga några ord om vad de tycker om dom så hade det också varit super!
2. Vad ska jag köpa för kabel när jag ska dra om elen? Har hittat två varianter som jag antar funkar:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... mm2-p67316
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... r-m-p39577
Får 2.5mm^2 kabel plats i gearboxen eller ska jag köpa 1.5? Är det större skillnad på kablarna mer än pris?
3. Har kollat en del videor på hur jag ska gå till väga med att löda om från front till kolv, men har inte hittat någon bra video på att installera MOSFETen, är det en komplicerad procedur?
4. Ska jag låta säkringen som sitter i bössan vara utesluten när jag löder i de nya kablarna? Eller ska jag sätta in den och MOSFETen? På Gates hemsida står det att man ska ha en säkring mellan batteri och MOSFET, men förlorar man inte prestanda på det? Fungerar inte MOSFET som en säkring, eller det är bara de dyrare varianterna?
5. Fler saker som jag bör tänka på?
Tack på förhand!
1. Som MOSFET har jag tänkt mig en Gate PicoAAB. Det jag vill få ut ur den är något mer responsiv avtryckning, cycle-completion och mindre slit på SA. Kommer PicoAAB uppfylla dessa krav? Jag vet att det är aktiv broms i den, men betyder det just cycle-completion, eller är det bara ett steg i rätt riktning?
Får PicoAAB plats i kolvröret tillsammans med ett batteri? Om det är någon som har en PicoAAB som kan säga några ord om vad de tycker om dom så hade det också varit super!
2. Vad ska jag köpa för kabel när jag ska dra om elen? Har hittat två varianter som jag antar funkar:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... mm2-p67316
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... r-m-p39577
Får 2.5mm^2 kabel plats i gearboxen eller ska jag köpa 1.5? Är det större skillnad på kablarna mer än pris?
3. Har kollat en del videor på hur jag ska gå till väga med att löda om från front till kolv, men har inte hittat någon bra video på att installera MOSFETen, är det en komplicerad procedur?
4. Ska jag låta säkringen som sitter i bössan vara utesluten när jag löder i de nya kablarna? Eller ska jag sätta in den och MOSFETen? På Gates hemsida står det att man ska ha en säkring mellan batteri och MOSFET, men förlorar man inte prestanda på det? Fungerar inte MOSFET som en säkring, eller det är bara de dyrare varianterna?
5. Fler saker som jag bör tänka på?
Tack på förhand!