Svullet Lipo

Stinky06

Svullet Lipo

Inlägg av Stinky06 »

Tjena

Har inte spelat med aeg på riktigt länge då jag endast spelat bolt, men men det var kanske ca 4-6 mån sedan jag underhållsladdade batterierna. Jag har ett 7,4v samt ett 11,1v lipo
Fick tipps om att jag skulle ladda dom så fort som möjligt då dom har tjocknat till.
11,1 volts lipot vart normalt efter laddning, men 7,4v batteriet är fortfarande svullet :cry: fungerar dock som vanligt.

Vad göra med 7,4v?

Edit jag borde lära mig söka bättre.
------- --------
Min Youtube kanal!

https://www.youtube.com/channel/UCA3RVB ... ObqnzpZ0VA
------- --------

thias

Re: Svullet Lipo

Inlägg av thias »

Ladda det iaf inte inomhus. Har hållit på med rc en hel del. Har smält ett 11.1v 1600. Det smällde så att locket på en stekgryta som jag använde att ladda batteriet i lyffte så där en halv dm. Sen stanken av detta satt kvar på en ej inglasad balkong i en vecka.
Hade deta skett inomhus hade läcenheten fmo varit obebolig i ???? Fmo fått sanera den på nått vis.
Nu e d ju så att inom rc hobbyn så pressar man ju batterierna betydligt mkt mer och där av slits dom mkt mer. Nu mera inom rc hobbyn i tävlins/klubb/tränings lokaler är det förbjudet att ladda lipo utan att ladda dom i en så kallat lipo bag. Det räker med att du stiker hål på batteriet o gasen som är i blandar sig med syre så börjar det brinna och det brinner som fan.
Så mitt tips chansa absolut inte har batteriet svält e bateriet kass. Om du nu vill prova annvänd/ladda gör det utomhus under uppsikt.
Jag hoppas fler läser detta o inser att lipo e kannon så länge dom funkar som dom ska. En säkehets åtgärd som iaf hindrar brand om det skulle smälla är lipopåse, Men lukten slipper du inte.
Ladda alltid lipo's under uppsikt o hälst utomhus.. o ni som läser detta kolla in lipo bran el fire på youtube. Hoppas jag hjälper någon att inte bränna ner sit hus. Mvh

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Frågan är ju hur det klarar urladdning sen. Kikade lite på filmer där lipo batterierna i RC bilar börjar brinna till exempel. Bara att vräka iväg bössan och vråla "SMOKE" kanske ;)
Lgt. Skalptagare

Haineko

Inlägg av Haineko »

Måste fråga, då även mitt (splitter nya!) batteri verkar svullet.
Det som är skumt är att det verkar vara det yttre plasthöljet, och inte "cellerna" som har svullit.. Ska man göra sig av med skiten direkt och inhandla nytt?
ALLMÄNT ANTI ALLT AUTO ÖVER 130 M/S
FEAR, A07 'Viking'

Goreplay

Inlägg av Goreplay »

har samma problem med ett lipo, ytterskalet ser svullet ut och är mjukt som fan :P
-Skickat från min brödrost-

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

En bössa är dyrare än ett lipo. Är ni det minsta osäkra så släng det och köp ett nytt.

Goreplay

Inlägg av Goreplay »

jo, man är väl lite dumsnål... två nya beställda!
-Skickat från min brödrost-

ADAM

Inlägg av ADAM »

Snabba tips:
Ska batteriet förvaras bör man balansera upp varje cell till 3.7v istället för den vanliga nivån på 4.2v.
Undvik att använda batteriet om någon av cellerna ligger på 3.0v eller lägre.

Annars riskerar man att batteriet sväller upp.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

ministry

Inlägg av ministry »

Lite svullnad får man räkna med vid normalt bruk. Med lite menar jag ett par procent bara. Mer än så tyder på att batteriet har fått SARS. Man behöver inte få panik alltså om det bara blev lite lätt svullet efter ett spel.

Rekommenderar Turnigy Nano-Tech från hobbyking.com, de har aldrig strulat för mig och fläskar på som bara den. Och med det låga priset behöver man inte vara rädd för att råka paja någonting, när du får fem för samma pris som ett märkeslipo.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Haineko

Inlägg av Haineko »

Ska ta å kolla efter butterfly batterier från DealExtreme.
Känner att jag hellre kör dom i kolvröret så man slipper ha kablar ut från dustcovern och ett batteri tejpat på railen.
ALLMÄNT ANTI ALLT AUTO ÖVER 130 M/S
FEAR, A07 'Viking'

Skriv svar