Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av nox_umbra »

köpte mig en imax b6 laddare här om dagen och stöter genast på frågor.
vad ska det vara för transformator till den? funkar det med en som det står12V 3330mA?
om inte vilken ska jag köpa?
EDIT: jag chansade och kopplade in den och displayen lös så jag antar att det går.

och på vissa sidor på nätet jag hittat så står det att det ska räcka med att bara koppla in den lilla kontakten när man laddar men så verkar inte vara fallet. vist måste man koppla in alla sladdar för att det ska funka till belåtenhet?
EDIT: får löda om hela skiten till deans bössor batterier och allt annat.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

eXedit
Inlägg: 12
Blev medlem: sön jun 10, 2012 2:58 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av eXedit »

Det jag skriver nu är av egen erfarenhet/påhitt och behöver inte stämma över ens med din eller någon annans verklighet.
Den transformatorn bör gå alldeles utmärkt, själv kör jag en 12V 2000mA.
Min laddare som också råkar vara en imax b6 blir skitsur om jag bara kopplar in balanseringskontakten medans kompisens nöjer sig med den. Hans har dock lägre max laddström så det kanske har med det att göra. Eller så är det helt random mellan olika laddare. Men varken laddaren eller batteriet bör kunna ta skada av att testa.

Bobba
Inlägg: 92
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:12 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Bobba »

Jag har använt min Imax b6 laddare sedan jag började med lipo och kan då inte klaga över den. Minns inte nu på rak arm vad jag har för nätsladd till den men vilken 12v som hellst skall funka. Jag använder alltid båda kontakterna när jag laddar, kommer upp fel meddelande om man skulle göra något galet så man behöver inte oroa sig för att ha sönder sina batterier.
Sedan är det ju inget minus att ha deans häller :P
Drakon Yastreb

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Twist »

DC 11 - 18 V står det på den jag har och jag har drivit min med 12, 14 och 14,5 V utan problem. Nätdelen måste givetvis kunna leverera minst lika mycket ström som du laddar batterierna med.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Mac »

Slänger in en fråga då jag precis köpt samma laddare... Är det bara att köra på plug and play? Satte i ett batteri på test 11.1V 1200Mah 20C LiPo.. vilket laddaren registrerade som : "LIPO CHARGE 1.8A 11.1V(35)? Någon vänlig själ som kan förklara på ren dumsvenska vad som behövs ställas in för att kunna ladda och ladda ur ett 11.1V 1200mAh 20C's batteri?

Även läst manualen men tycker den var lite knepig så törs inte testa... :)

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Skepparn »

Om du kan få reda på vad ditt batteri har för Charge C-rating så kan jag tala om hur mycket ström du max får ladda med.

Annars kan du ladda med 2C, alltså max 1.8A. Ladda ur ska du inte göra.
Jobbar på Röda Stjärnan

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Mac »

Är det något jag kan se i Imax'en?

Lipo klarar alltså att bli laddad utan att man laddar ur det innan. (Så batteriet inte försämras i livslängd).
Bara tidigare erfarenhet av nihm batterier och kolsyra, så är helt grön ^^

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Skepparn »

Laddar du ur ett lipo så tar det eld

Du kan inte se C-värdet, det är en säkerhetsgräns, som Max-vikt i hissen.
Jobbar på Röda Stjärnan

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Welle »

Du skriver ; LIPO CHARGE 1.8A 11.1V(35) ...35 inom parantes är egentligen 3S dvs hur många celler.

För att vara övertydlig; koppla in batteriet i laddaren, både balanseringskontakten och strömkabeln. När det står "PROGRAM SELECT" Välj "LiPo BATT" tryck enter, se till att det står "LiPo BALANCE" (Den laddar då batteriet cell för cell och ser till att det blir jämt fördelat)

Väljer du CHARGE så laddar den hela lipot men då kan det bli olika voltstyrkor i varje cell, tex 3.4 i ena och 3.8 i ett annat ect. ladda lipo med balanseringsmetoden så blir det bra.

Laddaren känner inte av vad du har utan du måste ställa in den, tryck på enter, då börjar det blinka "1.8" i ditt fall. Använd nu de två knapparna i mitten "status" för att ställa in närmsta "A" värde som du har på ditt batteri. Har du tex 1200 mah, ställ in den på 1.2 A.
Jag har ett batteri som har ett A värde på 2150 mah, då ställer jag in A värdet på 2.2A.
Tryck enter igen och du kommer till Volt värdet (V), ganska enkelt, klicka höger eller vänster på statusknapparna och du väljer antal celler tex 7.4V(2S) eller 11.1(3S)
När du valt antal celler, tryck och håll inne enter knappen några sekunder tills det står;
R: 3SER S: 3SER
CONFIRM (ENTER)

Tryck då enter igen och den kommer börja ladda. Hur lång tid det tar beror på hur stort batteri du har. allt mellan 10 min och en timme brukar vara normalt...
Jag har aldrig gått in och ställt in ngt C värde, det behöver man inte göra...
Lite finare, lite bättre

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Mac »

Toppen welle, tack för förklaringen! :)

Efter användnig av ett Lipo, vid spel etc.. även om det inte tar helt slut så är det bara att ladda vidare direkt utan att först ladda ur det (till minsta möjliga mån)?

Skriv svar