Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Mac »

Okej. Har kört den här metoden en stund och fått upp det till lite över 10V, så ska testa en stund till ;) I värsta fall så blir det att köpa nytt batteri helt enkelt ^^

Stort tack för all support! :)

Edit såg nu att du skrev 1.0A, men när min laddar så går den emellan 0.0a och 0.1a ? Laddar den alltså inte då?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Twist »

Knappt. Batteriet är ju redan fullt ut laddarens perspektiv. Då går den ner mot 0 A för att inte batteriet ska haverera. Laddar du ur det kommer den att ladda på inställd strömstyrka tills den känner av att batteriet går mot full laddning och sen trappar den ner.

Det du gör när du upprepat sätter batteriet på laddning är att du överladdar det, troligtvis. Det kan som sagt vara farligt, i bästa fall bara för batteriet, och du kommer förmodligen inte att få ut speciellt mycket ur det även om du lyckas stressa det till lydnad. Dåliga batterier presterar illa.

Du gör så klart som du vill men jag hade förpassat det till batteriholken.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mac
Inlägg: 63
Blev medlem: sön maj 20, 2012 8:56 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Mac »

uppfattat! Ska testa batteriet i helgen, förhoppningsvis har det gett resultat.

Stort tack till alla!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Twist »

Var uppmärksam på att ett skadat LiPo kan vara instabilt vid urladdning, dvs användning. Risken är nog liten men det kan börja brinna i bössan så var försiktig med det.

LiPo är i princip helt ofarliga och skräcken som spreds när de var nya på marknaden var rejält överdriven men man bör ha respekt för batterier som inte beter sig normalt vid laddning eller användning. Det gäller för övrigt även NiMh som iofs tål mer stryk men kan explodera om det vill sig illa. LiPo brinner "bara".
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Madbull Mike
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 28, 2012 10:19 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Madbull Mike »

Har köpt mig en imax b6 som är på väg hem från HK, men jag undrar vad man ska ha för mah på nätadaptern till den.
Jag har kollat på kjell & company men vet inte vilken man ska välja?
Mina köpes annonser

Mina affärsredovisningar

Evilswede
Inlägg: 16
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:46 am

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Evilswede »

Orkade inte läsa igenom allt som stod här men svara lite övergripande angående lipo och B6 laddaren..

Har du en transformator som bara orkar leverera 1,2A till laddaren kan du omöjligt ladda med.. säg 2,2A till batteriet

Jag klippte sönder en transformator från en gammal nätverks switch på 1.2A, och såg bara till att det inte var mer än 12volt

Dessutom ska man inte stress ladda Lipo batterier för då tar dom stryk, jag laddar alltid med Balance funktionen på 0,2-0,4A om jag inte har jätte bråttom att ladda.

Så fort du inte tänker använda ditt batteri skall det förvaras på 3,8 volt per cell.

Voltage vs capacity

4.20v = 100%
4.03v = 76%
3.86v = 52%
3.83v = 42%
3.79v = 30%
3.70v = 11%
3.6?v = 0%

Detta gäller utan last efter en stunds vila.

Gå aldrig under 3,5 volt per cell för då förstörs batteriet och kan börja brinna.

3,80-3,85 Volt per cell är det värde som gäller vid förvaring.

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Nicolai »

Väcker den här tråden till liv igen då jag inte hittat svar någon annan stans eller i manualen.

Har en Imax B6 kinaklon dock, men den ska fungera som en äkta så vitt jag har förstått

1. Har ett 7,4 V LiPo, 1800 mAh, 20-40 C. Det står även 1.8 i stort på batteriet. Märket är Turnigny nano-tech Airsoft. Har ställt in laddaren på LiPo Balance, 2S, 1,8 A, har jag gjort rätt?

2. Har även ett NiMH på 9,6 V, 1200 mAh som reserv. På varje cell står det 2/3 A också. Ska jag då ställa in laddaren på NiMH-charge, 1,2 A? Något mer jag ska tänka på?

3. Vilket volttal ska batterierna ha när de är färdigladdade?

Är ganska ny med min Imax så förklara snällt gärna :) tacksam för all hjälp!!

Madbull Mike
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 28, 2012 10:19 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av Madbull Mike »

Jag köpte en sådan här, lite dyr dok :(
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... -ma-p44384
Mina köpes annonser

Mina affärsredovisningar

MRV
Inlägg: 127
Blev medlem: sön jul 08, 2012 9:29 pm

Re: Frågor och svar, Imax B6 Laddare.

Inlägg av MRV »

Äsch, pengar är pengar. men då vet jag att den funkar :)!

Skriv svar