Sänka batteriets spänning.

NiclasSmedberg
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jan 28, 2014 8:45 pm

Sänka batteriets spänning.

Inlägg av NiclasSmedberg »

Jag har lite batterier av LIPO modell med 14.xV
Dessa är lite för kraftiga för att stoppa i vissa gearboxes.
Har lurat om man skulle integrera lite resistorer i en kabeldragning.
I princip behöver man ju då sätta på en resistor men jag ser det inte framför mig hur jag mäter resistansen i gearbox. Känner jag dess ohm så kan jag direkt säga vad resistorn ska ligga på för att landa på exempelvis 9.4V.

Någon som har gjort detta eller vet hur jag ska resonera?

Jag tänker lite som så att ett stort batteri eller ett med högre U är alltid bättre på att leverera en jämn ström.

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Sänka batteriets spänning.

Inlägg av Tamaz »

Nej nej och nej.

Visst KAN man göra som du säger, men det kommer inte riktigt gå så bra i praktiken då det är så mycket effekt i en airsoftbössa.

Läser man här får man ett hum om hur mycket ström som går genom gearboxen:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =82&t=8792

Enligt den drar en bössa nånstans runt 20-30A på 11,1V lipo, vi räknar lågt med 20A:
Om du vill sänka ditt 4-cells lipo (15V) till nånstans runt 10V i själva gearboxen så är det 5V, eller 33% av effekten som ditt motstånd ska bränna upp. 20A (som ska igenom till gearboxen) gånger 5 volt (som du vill att motståndet ska ta hand om) blir 100W energi. Var hade du tänkt göra av den värmen?

Även om du skulle vilja fortsätta med detta så kostar ett 100W effektmotstånd på Elfa från 90kr + moms, sen behöver du vettig kylning om det inte ska brinna upp under första autosalvan.
Räknar man på 12V och 20A ström genom en gearbox betyder det att den har ett motstånd på 0,6Ohm. Vill du att en tredjedel av spänningen ska förbrukas i ditt motstånd ska det ha en tredjedel av det totala motståndet, alltså 0,3Ohm. Dvs en sån här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... %A5nd+100W

Motståndet är dock bara specat till just 100W, så det finns inga mariginaler om det går större strömmar genom det än vi räknat på här.

Det andra alternativet är att bygga nån typ av switchad nätdel, men det är inte så lätt till en AEG som drar extremt ojämnt med ström.

Jag tror det är enklare att köpa nya batterier.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Sänka batteriets spänning.

Inlägg av Thinker »

Enklaste lösningen är helt klart andra batterier.

Med resistor kommer du få rätt lustigt aggerande från gearbox/motorn, eftersom spänningsfallet över resistor beror på strömmen genom det.
Strömmen på semiskott är väldigt hög i början (upp mot 50-70A men avtar snabbt) och det kommer leda till kraftig sänkt spänning över motorn och där med seg på att starta, och under cykel när motorn drar lite ström kommer den gå snabbare för att sakta ner mot slutet där det är mest motstånd. Så kommer bli seg respons, speciellt i semi men fungera bättre på fullauto salvor när den väl kommit igång. Misstänker gnistning på kontakterna kommer bli rätt hög också. Så stort dyrt motstånd om kan bli väldigt varmt och lustig respons vid användning gör motstånd som begränsare är helt enkelt dålig ide.

Det går säkert använda en DC-DC omvandlare, men en som klarar de strömmarna och skumma förbrukningen motorn har kan bli en intressant, dyr lösning och kommer ta plats.

Så köpa nya batterier med rätt spänning är helt klart bästa lösningen.
This space intentionally left blank

Skriv svar