Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbrutet?

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbrutet?

Inlägg av SaimoN_ »

Hej!

Har stött på ett problem.

Låt mig börja med att säga att jag besitter relativt lite elkunskap överlag, men lyckades sedan några veckor tillbaka läsa mig till och löda dit en mosfet-signalkabel till min M4, och allt fungerar som det ska. Mosfeten jag använder är en Nano GateAAB.

När så min Thompson nu slutade att skjuta var jag tvungen att öppna upp den och felsöka. Det visade sig att de två små klackarna i själva triggerswitchen, där avtryckaren ligger emot och får kontakt hade blivit lite brända. Jag gjorde rent dessa klackar från överflödig smuts och testade igen, och allt fungerade som det skulle.

Men! Så tänkte jag ju att jag även hade en dubbel signalkabel från mosfeten liggandes. I kartongen fick man med både en enkel samt en dubbel signalkabel (varför detta undrar jag?) Jag valde att löda dit den enkla signalkabeln till M4an. Så nu tänkte jag att jag lika gärna kunde löda dit denna dubbla signalkabel till Thompsonen när jag ändå öppnat upp den. Vill ju kunna använda mosfeten till båda bössorna.

Sagt och gjort, gjorde precis som jag gjort tidigare med M4an. Lödde samman både svarta (-) och röda (+) kabeln till en kontaktyta och lödde sedan dit den dubbla signalkabeln till den andra (lediga) kontaktytan i triggerswitchen.

Enligt den officiella guide/tutorial från tillverkaren som jag följde till punkt, så står det tydligt att det inte ska spela någon roll vilken av kontaktytorna man väljer att löda samman båda strömkablarna, bara man gör det och sedan löder signalkabeln till den andra.

Men efter att ha gjort detta, och sedan byggt ihop bössan igen och testat så skjuter bössan konstant oavbrutet så fort jag ansluter kontakterna (deans). Detta då utan mosfet emellan (direkt till batteriet). Sätter jag dock i mosfeten och ansluter den dubbla signalkabeln till denna så händer absolut ingenting! Jag ser inte vart jag gjort fel, då jag uppenbarligen gjort exakt likadant som för M4an, som för övrigt fungerar klockrent.

Har det någonting alls att göra med att jag lött den dubbla signalkabeln fel? Ska den dubbla signalkabeln lödas till varsin kontaktyta? Jag har ju alltså lött samman båda kontakterna från den dubbla signalkabeln till en och samma kontaktyta nu.

Men utöver detta är jag ganska nollställd på el, känner mig ganska puckad.

Kan någon förklara felet så vore jag väldigt tacksam! :)

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Mrmonkeey »

Grejen är när du installerar mosfet så drar du batteriet direkt till motorn med mosfeten emellan som brytare. Signalkablarna fungerar så att de ska sitta på varsin sida avtriggern och när de får kontakt mot varandra så släpper mosfetten igenom ström

26 oktober 2014, 21:23:

Hardu monterat bägge kablarna på samma sida så släpper mosfetten alltid igenom ström

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av SaimoN_ »

Mrmonkeey, okej tack för snabbt svar!

Men vad är då den egentliga skillnaden mellan den enkelledande signalkabeln som jag ju lödde in i M4an mot EN kontaktyta, mot denna dubbelledande signalkabel som sitter i Thompsonen? Kan de inte lödas till en och samma kontaktyta ändå?

För att återigen förklara så att vi inte missuppfattar varandra. Plus och minus-kablarna (svart/röd strömkablarna) är sammanlödda till en och samma kontaktyta i triggerswitchen, medan den dubbelledande signalkabeln går tillsammans till den andra kontaktytan. Är detta fel? I M4an gjorde jag likadant, men använde då istället den enkelledande signalkabeln och det fungerar klockrent.

Kan jag inte göra en "fuling" och helt enkelt klippa den ena av den dubbelledande signalkabeln, och bara pröva att sätta dit den ena kontakten från signalkabeln in i mosfeten och sedan vidare mot batteriet? Borde det inte vara likadant som på M4an då? Ser inte vad skillnaden skulle vara? Eller tänker jag helt galet då?

Ingen fara egentligen att öppna upp och löda om, känns bara omständigt. Så om jag förstått dig rätt, så ska denna dubbelledande signalkabel sitta på varsin av kontaktytorna?

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Mrmonkeey »

Jag har inte koll på hur du ska göra när du har en signalkabel. Men när du ska använda bägge så ska de sitta på varsin sida av triggern. Och motorkablarna direkt till deans för mosfet utan mellanlandning.

26 oktober 2014, 21:59:

Den svarta ska aldrig gå via triggern. Den ska alltid gå direkt från motor till deans

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av SaimoN_ »

Mrmonkeey oj blir en rättning där! Menade såklart bara att jag lött samman de båda kablarna som går från batteriet, inte minusen från motorn. Minusen går från motorn direkt till deans. Detta är korrekt.

Sedan dubbla signalkablarna ihoplödda till en och samma kontaktyta, de två strömkablarna som går från deans (hanen som skall anslutas mot batteriets hona) är ihoplödda mot den andra kontaktytan.

Så vad är felet? Ser inget större fel i jämförelse med hur jag lödde på min M4?

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Mrmonkeey »

Ah. Jag tror du får göra om o löda för dubbla signalkablar i ena o för en i andra. För att det ska fungera korrekt. Förstår va du menar men vet inte om det funkar.

Lampknapp
Inlägg: 22
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:04 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Lampknapp »

Problemet som uppstår när du använder den dubbla signalkabeln på bara ena sidan är att mosfeten kommer alltid att anta att tu håller avtryckaren intryckt eftersom du skapat en sluten krets över signalkontakten.

Det lättaste och snabbaste sättet att få den att funka igen är att helt enkelt klippa av ena signalkabeln och se till att du vänder kontakten så du använder rätt kontaktstift i mosfeten, då bör den funka likadant som den enkla signalkabeln. Dock så rekommenderar jag att du löder om den som en korrekt installation med dubbel signalkabel eftersom du huvudsakligen kommer få ännu lite mer prestanda utav det, men detta är ju självklart helt frivilligt. Fast om du bestämmer dig att löda om den för dubbel signalkabel så bör du byta ut hela röda kabeln (+) (och inte bara skarva ihop den gamla) mot en likadan, likvärdig eller bättre (större kabelarea), byter du dock ut den till en större area så måste du även byta den svarta (-) också, annars så får du en onödig flaskhals.
"If I had the money, I'd be poor by now" -The Airsofter

Friendship is like peeing on yourself: Everyone can see it but it's only you who can feel the warmth that comes with it.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av SaimoN_ »

Hej igen, och tack för svar mrmonkeey och Lampknapp.

Kort update; Efter att ha öppnat upp den för andra gången och lött om den dubbla signalkabeln till varsin kontaktyta (fast med de båda strömkablarna fortfarande lödda mot varandra till en och samma kontaktyta) så blir det ingen skillnad. Kan intyga att vapnet också skjuter oavbrutet även fast den är på SAFE. Detta med enbart batteriet emellan utan mosfet alltså. Med mosfeten ipluggad händer ingenting. Har testat vänt på signalkabeln i anslutningen på mosfeten, för att se om stiften hamnat fel men det hjälper ändå inte. Vapnet skjuter ändå inte. Men pluggar jag återigen ur mosfeten och testar med batteriet så skjuter den igen okontrollerat. Är det en kortis tro? Nu MÅSTE jag ha lött rätt!

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Mrmonkeey »

När du använder bägge signalkablarna så ska endast signalkablarna vara lödda mot triggern. Motorkablarna ska gå direkt till deansen som ska kopplas på.mosfetten. anledningen att den skjuter okontrollerat utan mosfetten är att det inte finns något då som bryter strömmen mellan batteri och motor. Utan du har hela tiden en sluten krets

veduren
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:11 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av veduren »

Sedan kan det vara din SA som är dålig och inte ger mosfeten signalen att öppna (eftersom den "funkar" utan mosfeten)

Testa enklast att ta bort signalkabeln och koppla ihop så du kan se om motorn får ström. Ta då och tryck signalkabeln på lödningen där du har pluskablarna.

Flummigt skrivet jag vet. Skriver från mobilen.

Hoppas jag gör mig förstådd iallafall.

Dvs det jag är ute efter är att du ska kolla om mosfeten öppnar som den ska om du tar bort switch assemblyn ur ekvationen. Det gör du lättast genom att koppla ihop signalkabeln och plus på motorn.

Skriv svar