Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbrutet?

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Vaksai »

Jag är lite förvirrad över din lödning, kan du skicka bilder möjligtvis?
Har kopplat in ett antal mosfets men jag förstår inte riktigt hur du har gjort av att läsa din text.
Det låter som att du har lött ihop svart (-) och rött (+) på en yta? Det är ju en garanti för att det ska bli kortis då det...

Med dubbel signalkabel ska det se ut så här:

Varsin signalkabel till Switch Assembly.
Batteri - till deans (hona) -
Batteri + till deans (hona) +
Motor - till deans (hane) -
Motor + till deans (hane) +

Mosfetten ska alltså bara sitta mellan motor och batteri, och ha signalkablarna dragna till SA.


http://gatee.eu/images/gate/instrukcje/nanoAAB-en.pdf

27 oktober 2014, 11:20:

Använder du dubbel signalkabel så ska den röda kabeln INTE gå via SA.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av SaimoN_ »

Vaksai, jag kan posta en bild men om ett tag då jag för nuvarande inte är hemma.

Men nej, svarta motorkabeln (-) är ej lött till kontaktytan i SA. Den går direkt från motorn till deanskontakt (som ju sedan skall anslutas mot mosfet/batteri). Sedan är den röda motorkabeln samt den röda kabeln från deans sammanlödda till en och samma kontaktyta i SA. Detta är, om jag förstått det hela, riktigt.

Ursäkta virrig post men jag är inte alls hemma på det här med el. Men utöver detta så är den dubbla signalkabeln lödd på varsin kontaktyta i SA.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av SaimoN_ »

Bild; såhär ser det ut. Hoppas det ger en klarare bild. Kan ju även passa på att säga att en av de två kontaktplattorna som får kontakt vid avtryckarenhar gått av en liten bit, vilket ju kan ses på bilden. Detta i samband med att en av dessa hade blivit lite bränd (det var då jag öppnade upp bössan för att felsöka felet varför den inte sköt alls). Jag har tagit bort överflödig smuts och testat och avtryckaren får ändå kontakt med kontaktplattorna (sluten krets) så ingen fara där. Avtryckaren ligger inte heller emot dessa plattor och får kontakt (vilket i såna fall skulle förklara varför den skjuter oavbrutet), det sker endast när man håller in avtryckaren, sen släpper den ifrån. Som det ska vara då.

När batteriet väl är ipluggad och bössan skjuter oavbrutet (även på SAFE som tidigare beskrivits) så spelar det ingen roll att man håller in avtryckaren. Den fortsätter ändå skjuta.

Och sen, med mosfeten, så skjuter bössan inte alls. Weird :?

BTW: Ursäkta smutsiga naglar ;)
20141026_215018.jpg

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Vaksai »

@700mb Det där är Gates nya signalkablar, lite tjockare för de förra hade en tendens att gå av om man var lite för hårdhänt.

Men ja, av den där bilden att döma så kan jag säga att det där aldrig kommer fungera, du har en sluten krets i och med att båda signalkablarna är på samma kontaktyta.
Även om du löder bort den ena så att det är en kabel på varje kontaktyta så kommer det vara sluten krets så länge den röda kabeln också är lödd till ett kontaktyta.

Det du kan göra är följande:
Lämna den röda kabeln på kontaktytan, köp en ny signalkabel från t.ex. röda stjärnan (kostar typ 15kr?) och löd den till det andra kontaktytan.

Eller

Löd bort den röda, dra den direkt från motor till deans (precis som med den svarta) och lämna varsin signalkabel på varje kontaktyta.

Om den fortfarande skjuter oavbrutet efter detta så har du bränt din mosfet.
Då kan du kontakta Gate och få en ny under garanti i 99% av fallen.

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Majoren »

Gjorde en bild åt dig i paint hur man ska koppla en mosfet med två signalkablar.
Bild
Tunna strecken är ju då signalkablarna.

Har du sett denna sidan? På sida 7 visar dom både hur man installerar med en och två signalsladdar.
http://gatee.eu/images/gate/instrukcje/nanoAAB-en.pdf
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av SaimoN_ »

Vaksai, jag är med på ett ungefär hur du menar, men bara halvvägs.

Som jag skrivit i bilden så var det där mitt första försök. I nuläget är den ena av de två signalkablarna omlödda till den ANDRA kontaktytan i SA (där de två röda kablarna är). Ser inte att det skulle behövas nya signalkablar alls? Varför köpa när jag redan har? ;)

Men jag är ändå inte riktigt med, du säger; "Även om du löder bort den ena så att det är en kabel på varje kontaktyta så kommer det vara sluten krets så länge den röda kabeln också är lödd till ett kontaktyta." Bara så att vi är med båda två, men du skrev i singular, det är i plural = nämligen TVÅ röda kablar ditlödda. Ville bara dubbelchecka så att vi inte missförstår varandra.

Sen; "Lämna den röda kabeln på kontaktytan (båda två då menar eller?), köp en ny signalkabel från t.ex. röda stjärnan (kostar typ 15kr?) och löd den till det andra kontaktytan.". Jag har som sagt lött om signalkablarna så att de ligger på varsina kontaktytor nu.

Såhär står det iallafall på Gates hemsida om installationen; "The method below will detail how to install the device in the easiest manner. Using this method, the original wiring is kept, and the connections are modified. Referencing
Fig. 2, de-solder No. 2 wire from one of the trigger contacts and then solder it to the
No. 1 wire. It does not matter which wire you disconnect from the trigger switches, just
join 2 together at one terminal
."
Det är ju exakt det här jag gjort?

Direktlänk till installationen: http://gatee.eu/images/gate/instrukcje/nanoAAB-en.pdf

Men tusen tack för råden iallafall, ska testa mig fram! :)


700mb, har inte klippt eller gjort någonting med några kablar alls, bara lött om dom. Mosfeten är det inget fel på iaf, den fungerar i min M4 :)

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Mrmonkeey »

Om du ska använda en signalkabel så ska den vara inkopplad i översta pluggen på mosfet. Sen vara lödd ensam på ena ytan på triggern. Sedan ska kabek från batteri vara på andra ytan på triggern med kabeln från motor (bägge + röda). Då ska det funka.

Om du använder bägge signalledningarna så ska + o -kabel inte gå via trigger alls. Överhuvudtaget. Utan direkt från motor till mosfet. Sen ska signalkablarna sitta på varsin kontaktyta i triggern. Endast signalkablar i trigger inget annat.

Dessa två val ser jag att du har. Jag skulle välja att löda som majoren skrev dvs med två signalkablar. Då håller switch assemblyt bättre oxå

27 oktober 2014, 18:40:

Edit från batteri är självklart via mosfet

Majoren
Inlägg: 267
Blev medlem: ons okt 23, 2013 11:50 am

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av Majoren »

SaimoN_ skrev: Såhär står det iallafall på Gates hemsida om installationen; "The method below will detail how to install the device in the easiest manner. Using this method, the original wiring is kept, and the connections are modified. Referencing
Fig. 2, de-solder No. 2 wire from one of the trigger contacts and then solder it to the
No. 1 wire. It does not matter which wire you disconnect from the trigger switches, just
join 2 together at one terminal
."
Det är ju exakt det här jag gjort?
Det är kabeln mellan mosfet och motor du har tagit till SA va? Om det är mellan batteri och mosfet så skulle det förklara varför den skjuter så fort du kopplar in batteriet.
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Problem: Efter lödning (mosfet) så skjuter bössan oavbru

Inlägg av SaimoN_ »

Okej en update; då bössan är en pain in the *** att ta isär och plocka ihop, så gjorde jag det för tredje gången idag med förhoppningen att lyckas.

Har kommit på vad felet är. Lödningen är korrekt, och jag fick tillfälligtvis kontakt och bössan kunde skjuta några fåtal gånger med mosfeten inkopplad, beroende på hur jag höll bössan i ett speciellt läge. Det är med all säkerhet fastställt att mosfeten/lödningen är okej som den skall vara, men att det ändå glappar minimalt mellan brytarna vid avtryckaren, i SA. Ibland går den emot och bryter och sluter... men mestadels inte och därav att bössan inte vill fungera med mosfeten. Mosfeten har jag dubbelkollat (bytt tillbaka i M4an och testat) och den fungerar då klockrent.

Så blir nog att införskaffa sig nya brytare till SA och löda om... j***a s**t.. Men jaja, som det kan gå! ;) Man får tacka för all hjälp! :)

Skriv svar