AB Mosfets utan sensor?

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av 700mb »

En mosfet med AB ska i bästa fall ha en sensor som själv känner av ifall pistongen är i det främsta läget, men hur är de mosfets utan sensor? Eftersom jag har extremt lite plats samt en v7 låda så får jag vända mig till "vanliga" AB mosfets, funkar dessa bra ändå? Har förnuvarande en gate picossr2 installerad i bössan som funkar bra, kommer det bli bättre med en AB mosfet med highspeed kuggar samt high-tourqe motor. Det jag försöker undvika är "overspinn" på semi eftersom den ska semi-spärras. Är en AB mosfet utan sensor rätt väg att gå eller ska jag försöka lösa eventuella "overspinn" problem med den vanliga mosfeten?

Lite tankar jag har innan jag börjar "pimpa" gearboxen :)

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av Genocide »

En AB mosfet hjälper väldigt mycket mot overspinn.

För att garrantera främsta läget alltid så kan du skaffa en ab fet och sen ta bort ARL. Finns en risk att du får ett skumt ljud om du har overspinn. Men inget som förstör.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av 700mb »

Jag har hört att man kan välja att behålla ARL på vissa mosfets, främst de med sensor t.ex ASCU. Men vid simplare mosfets tar man alltid bort ARL då?

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av Gwlyddyn »

Jag behöll ARL på min gamla TM AK. Funkade hur bra som helst.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av ohman »

Har testat båda varianterna, och precis som Genocide säger så kan du få ett lite skumt ljud vid overspin, detta beror på att fjädern trycker tillbaka pistongen till det främre läget och därmed rullar kugg och motor baklänges.

Jag skulle behålla ARL om det är en fullauto-bössa du ska peta in den i, är det däremot en lite högre trimmad semi-sniper så bör du inte ha så stora problem med detta och då är det valfritt om du vill ta bort den eller ej.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Genocide
Inlägg: 1206
Blev medlem: lör maj 05, 2012 4:46 pm

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av Genocide »

Helt valfritt att behålla eller ej.

Enda fördelen är att du alltid får pistongen i främsta läget.
nackedel...eventuellt litet missljud när kuggen backar. Inget som är säkert dock :)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av 700mb »

Bössan som ska använda mosfeten ska semi spärras till en 110 fjäder. Eftersom mosfeten inte är datoriserad så borde jag nog behålla ARL av risk att man trycker för fort på avtryckaren och den hinner inte cykla ett helt varv. Poängen är att den ska ha ruskigt snabb trigger respons så jag klarar mig på semi, får helt enkelt prova mig fram. Egentligen hade det varit smart av tillverkarna om man själv kunde kontrollera hur länge den ska bromsa pistongen, eftersom tiden den hinner göra ett helt varv varierar beroende hur trimmad bössan är. Ack om det fanns Ascu eller liknande till v7 låda ;)

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av Gwlyddyn »

För att hålla oss till ämnet: Vilken MOSFET med AB är enklast att installera och "bäst"? Gate?

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av Vaksai »

Med Merf 3.2 kan du ju trimma ner motorhastigheten och testa dig fram till vilken motorhastighet och burst-inställning som resulterar i att pistongen alltid hamnar i rätt läge.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: AB Mosfets utan sensor?

Inlägg av ohman »

De flesta är rätt enkla att installera, signalkablar till SA, motorkablarna kan du dra var du vill (vanligtvis via gearboxen men inte ett krav).

Gate NanoAAB tycker jag var både prisvärd och enkel, medföljer både enkel och dubbel signalkabel, samt extra deans-kontakter. Dock inte programmerbar om det är ett krav.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar