Batterikontakt till LR23A-batterier?

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Batterikontakt till LR23A-batterier?

Inlägg av Omegamortis »

Hej!

Jag tänkte bygga ihop en strömbrytare till hopuphuset med tracerenhet. Tänkte bygga det i ett vertikalt handgrepp, men jag hittar inte någon batterihållare, eller vad man nu skall säga, till det batteriet (som för övrigt ligger på 12V Länk) Så jag undrar nu föjande: Kan man löda en kabel direkt på batteriet? (låter dumt) Eller är det någon som har sett en hållare som passar dem?

Ett 9V batteri hade funkat bra om det hade varit mindre, men nu är det så att storleken räknas ;P

Det kanske finns någon som vet ett litet batteri med kontakt som ligger mellan 7,5 - 12,6 V?

Tacksam för svar!

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Batterikontakt till LR23A-batterier?

Inlägg av Skepparn »

edit (tog bort onödigt svammel)

Varför behöver du så hög spänning? Är det flera dioder?

Man kan löda direkt på en batteripol, men det krävs massor med värme innan det fäster så gör man det med en kolv hemma så har man sönder cellen innan det. Men ett sånt där batteri ska väl innehålla en rad med knappceller om man öppnar det, om jag inte minns fel. I så fall så bygger du ju rätt enkelt en batterihållare av själva höljet (det är ju redan en batterihållare i stort sett).

edit2: kom på en annan lösning. Jag är på elfa då och då och skulle kunna hämta ut ett par sånna här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19108. De är avsedda för ett batteri med 10mm diameter, men längden avgör man själv genom att löda dem på ett experimentkort. Så jag kan måtta upp och löda dem på ett litet kort och skicka om du inte kan lösa det själv/vill slippa elfas frakt.
Senast redigerad av 1 Skepparn, redigerad totalt 0 gånger.
Jobbar på Röda Stjärnan

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Batterikontakt till LR23A-batterier?

Inlägg av Omegamortis »

Hum, Du har en poäng där! Jag får se hur man skall lösa detta dilemma :) Ett 9V batteri med en vanlig sketen batterikontakt på vore ju guld, men det blir lite för stort tyvärr.

Jag skall använda mig av Madbulls 3 in 1 hop med LED-belysning (som jag själv vill bestämma över när den får lysa och när den inte får) och den kräver allt mellan 7,5 - 12,6 V enligt beskrivningen..

Ja, jag är rädd för det att man bränner sönder batteriet innan man får det att fästa. Men det lät ju rätt smart att plocka ur knappcellerna :)

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Batterikontakt till LR23A-batterier?

Inlägg av Stygge »

Finns inte motsvarande cell att få tag på med lödbleck då?
Kolla runt lite på tex Elfa, de flesta celler går att finna med lödbleck så tror nog du kan hitta något passande där.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Batterikontakt till LR23A-batterier?

Inlägg av Omegamortis »

Tack, jag skall titta på Elfa och se om jag hittar något =)

Skriv svar