11 v LiPo i peqbox

mozzelini
Inlägg: 53
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:58 pm

11 v LiPo i peqbox

Inlägg av mozzelini »

Tjo!
Fick idag hem mitt powerbean 11v LiPo som jag tänkte ha i min Peqbox (Dboys KAC PDW). Batteriet är liiiite för tjockt för att rymmas i boxen men eftersom det är plast går det att pressa isär boxen när man trycker i batteriet.
Nu är min fråga enkel; Tar batteriet skada av att utsättas för konstant press från peqboxen? Om så är fallet, är det någon som har förslag på lösning? ;-)

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: 11 v LiPo i peqbox

Inlägg av Skepparn »

Jag hade inte klämt in ett soft-case lipo där det inte riktigt får plats. Lipon går och blir dåliga av mindre saker, behöver ju inte vålda mer än nödvändigt.
Senast redigerad av 2 Skepparn, redigerad totalt 0 gång.
Jobbar på Röda Stjärnan

mozzelini
Inlägg: 53
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:58 pm

11 v LiPo i peqbox

Inlägg av mozzelini »

Väldigt sant. Förslag på en fungerande box? Hittar ingen som skulle passa...
När jag ändå är igång så kunde jag passa på att fråga om det är någon vänlig själ som vet hur jag skall löda mina Deans? Skall precis löda på dem på mitt 9,4 v batteri (som får plats i ovan nämnda box), dock såg jag att jag även behöver byta kontakter på laddaren som jag fick med till detta batteri. Dock är det inte svart och röd kabel på laddaren utan en helsvart och en svartvit. Skall den helsvarta på laddaren vara mot svart kabel på batteriet och röd kabel mot den svartvita? Kanske dåligt förklarat men ni förstår säkert vad jag menar..

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: 11 v LiPo i peqbox

Inlägg av BlackGoat »

Ang. kontakten.
Är den gamla kontakten en Tamiya så är det runda stiftet + och det fyrkantiga -
Tänk deans som ett T där det liggande stiftet är + och det stående -

http://www.youtube.com/watch?v=ef4vHw_ebkY Instruktionsvideo hur du löder deans.

Ska du köra lipo i PEQ så skulle jag rekommendera dig att köpa ett komplett set med box och batteri.
Det är väldigt varierande storlekar på lipo'n..

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

mozzelini
Inlägg: 53
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:58 pm

11 v LiPo i peqbox

Inlägg av mozzelini »

Jo, jag har lödat på några Deans så det kan jag. Dock undrar jag över den andra batteriladdaren, som det nu är tamyia på, skall helsvart vara mot svart och svartvit mot röd?

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: 11 v LiPo i peqbox

Inlägg av Skepparn »

Small tamiya, fyrkantigt hål = svart/minus
Large tamiya, fyrkantigt hål = röd/plus
Jobbar på Röda Stjärnan

mozzelini
Inlägg: 53
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:58 pm

11 v LiPo i peqbox

Inlägg av mozzelini »

Stort tack!

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: 11 v LiPo i peqbox

Inlägg av Skepparn »

Np :)

Angående den där "laddaren". Är det en sån där liten svart trafoklump utan inställningar som följde med bössan? Eller är det en riktig laddare du köpt i efterhand?
Jobbar på Röda Stjärnan

mozzelini
Inlägg: 53
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:58 pm

11 v LiPo i peqbox

Inlägg av mozzelini »

Det är en crappy laddare jag fick med bössan jag bytte till mig. Tänkte testa den och det medföljande batteriet. Är högst medveten om att den är askass och helst bör slängas ;-)

mozzelini
Inlägg: 53
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:58 pm

11 v LiPo i peqbox

Inlägg av mozzelini »

Bara för att vara säker; på min crappy laddare är det en helsvart och en svartvit kabel som går ner i en liten Tamyia. Den svarta är alltså minus och skall alltså sitta mot svart kabel på batteriets sida? Den svartvita blir således plus och skall sitta på den röda?

Skriv svar