Köpa Mosfet..

yoji
Inlägg: 27
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:14 pm

Köpa Mosfet..

Inlägg av yoji »

Jag har nyligen skaffat mig en M&P 15 av King Arms där jag funderar på att beställa ett mosfet.
Dock vet jag inte vad som rekommenderas? Anledningen är väl för att batteriet ska hålla bättre samt att kuggarna ska gå runt ett varv, men det kan ju finnas andra saker man missat?

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Köpa Mosfet..

Inlägg av frange »

Fördelen är ju också att du slipper switch assemblyt som tjyvar ström, samt sotar igen med tiden.

Du får bättre respons och eldhastighet med mosfet, det blir helt enkelt mindre förluster för strömmen på vägen mellan motor och batteri.

Köper du dessutom en mer avancerad krets så kan du ju dessutom programmera den, tex för treskottsburst och såna kuligheter.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

yoji
Inlägg: 27
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:14 pm

Re: Köpa Mosfet..

Inlägg av yoji »

men vilken typ borde jag skaffa? Just nu verkar Raptor som det bästa då jag inte har Cranestock och har batteriet i handguarden.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Köpa Mosfet..

Inlägg av Twist »

Det finns flera olika typer av kretsar. Tyvärr kallas de ofta för "MOSFET" allihop men det är en alldeles för enkel beskrivning.

En enkel MOSFET-krets (t.ex. WaFET) är egentligen bara en strömbrytare. Istället för att man leder strömmen genom kopparblecken i switch assembly går den rakt igenom MOSFET-brytaren och man slipper en del motstånd, vilket ger snabbare respons och lite snabbare ROF, samt att man inte får sotbildning på kopparblecken. Det är fortfarande switch assembly som styr funktionen dock.

En "AB-MOSFET" gör samma sak som en enkel MOSFET-krets med den har en FET på varje håll och förutom att den får igång motorn snabbt så bromsas den så fort man släpper avtryckaren. Det ger "tightare" gång och skyddar i viss mån kretsen från att skadas av strömmen som genereras av motorn när man släpper avtryckaren. Även här är det switch assembly som styr funktionen men med en AB-krets kan man helt utesluta risken för låsningar genom att ta bort anti reversal latch och köra endast semi.

En "CPU-krets" (T.ex. MERF 3.4) styrs av en processor och gör oftast allt som en AB-MOSFET gör men ger ytterligare funktioner, som t.ex. burst, LiPo-skydd, ROF-kontroll osv.

Samtliga ovanstående typer sitter utanför boxen och kan omöjligt på ett säkert sätt ge "cycle completion", dvs att boxen alltid stannar när pistongen är i sitt främsta läge. Det finns varianter som försöker åstadkomma det mha timing-trick och vissa lyckas bra, men helt säkert blir det aldrig utan att på något sätt läsa av var i cykeln boxen är.

Sen finns det de lite mera avancerade kretsarna (ASCU och Raptor) som ersätter switch assembly och kan läsa av var boxen befinner sig i cykeln. De är CPU-styrda och ger avancerade funktioner (se ovan).


Raptor tillverkas inte längre så dina alternativ har blivit något färre tyvärr.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Köpa Mosfet..

Inlägg av Kocken149 »

Striker har nog ett par raptor kvar för kabeldragning frammåt. Jag köpte min där för ett tag sen och jag är toknöjd , funkar hur bra som helst och ersätter switchassemblyt helt och hållet.

Skriv svar