DBY-Power Lipo problem

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

DBY-Power Lipo problem

Inlägg av Darksin »

Går igenom specs på vapnet först:
KWA KM4 Ris
Schimmsad
6.03, 409mm tbb
Guarder SP120 fjäder
systema gears
Azimuth polycarbonate half-metal piston (Bra komp i cylindern)
Deans konverterad
skjuter ~120ms (0.20bb)
Använder normalt 11.1 lipo, 1200-1600mah 15-20c (Hamnar på 21 bb/s med denna setup)

Problemet ligger i mina nya batterier som jag ska använda till en annan bössa senare (men ville testa så de fungera korrekt innan):
DBY-Power 7.4V 1800mah, 35C
Dessa batterier verkar inte orka dra fjädern på min KM4, de orkar kanske 10skott innan batteriet låter som det ska ta slutoch tillslut så orkar de bara dra fjädern halva vägen typ innan batteriet dör (nyladdat dessutom)..
Är dessa batterier för små eller är det något annat fel?

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: DBY-Power Lipo problem

Inlägg av Skepparn »

Du har förmodligen en trasig cell. Har du en multimeter?
Jobbar på Röda Stjärnan

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Re: DBY-Power Lipo problem

Inlägg av Darksin »

Skepparn skrev:Har du en multimeter?
Yes, vad är det du vill att jag ska mäta?

EDIT: Laddat det andra av dessa batterier (ett exakt likadant) och detta funkade felfritt. Men båda gav ifrån sig samma volt (8.nånting..)

Är det bara att kassera det trasiga eller är det något jag kan göra med det?

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: DBY-Power Lipo problem

Inlägg av Skepparn »

Kolla i balanseringskontakten. Där kan du mäta separat på cellerna. De ska ligga på 4,2V (+/- 0,1V) fulladdade.
Jobbar på Röda Stjärnan

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Re: DBY-Power Lipo problem

Inlägg av Darksin »

Skepparn skrev:Kolla i balanseringskontakten.
Förmodligen så stämmer det du säger, men frågan kvarstår, vad ska jag göra om batteriet är trasigt? :)

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: DBY-Power Lipo problem

Inlägg av Skepparn »

Om en av cellerna är dålig så kan du löda bort och spara den andra om du känner för det. Har du ett likadant 7,4V kan du pussla ihop och få ett 11,1V. En ensam cell kan du dock inte använda till mycket i airsoft.

Om du mäter och ser att en cell ligger väldigt lågt i spänning så kan du tvångsladda upp den med en annan laddare/nätagg. Den får inte tillbaka all livskraft men jag har räddat några celler så som går än idag.

Men om din laddare laddar batteriet känns det inte som att en cell ligger lågt, utan att en cell helt enkelt får svinhög inre resistans när du belastar den, vilket betyder att den är värdelös. Bara att slänga isf. Hur ser batteriet ut, har det svullnat nämnvärt?
Jobbar på Röda Stjärnan

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Re: DBY-Power Lipo problem

Inlägg av Darksin »

Skepparn skrev:Hur ser batteriet ut, har det svullnat nämnvärt?
Mycket matnyttig info, man tackar! :)

Nej det är inte ett dugg svullet, det är ett helt nytt batteri, öppnat igår. Däremot blev det varmt när man försökte använda det.

Skriv svar